• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

0 waarden en automatisch doorrekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Voor de Excel experts heb ik een voor mij niet op te lossen probleempje.
Ik heb een WK pooltje in elkaar geflanst dat erg leuk zijn werk doet.
Virtuele problemen ontstaan wanneer een wedstrijd nog niet is gespeeld en er toch door Excel punten worden toegekend aan een nog niet bestaande uitslag.

Ik kan dit oplossen door 0-waarden uit te schakelen binnen Excel, maar da's bij een voetbalpool geen goede oplossing. Het geeft een "stom" gezicht als alle nullen in een pool niet zichtbaar meer zijn. Juist in een voetbalpool zijn nullen een veel voorkomende reguliere waarde............. en moeten dus zichtbaar zijn en blijven.

Het probleem doet zich voor in de volgende situatie:

de pool is gebaseerd op deelnemers(voorspellingen) die per deelnemer verticaal onder elkaar geplaatst zijn. Zo is er qua structuur van het werkblad ruimte voor 27 deelnemers (van links naar rechts)
Daar mijn pooltje inmiddels al meer dan 60 deelnemers heeft, ben ik 2 maal opnieuw begonnen met de invoer van nieuwe deelnemers. (In de bijlage voor het voorbeeld even 2 rijen deelnemers gebruikt)

Om te voorkomen dat poolers straks meerdere malen de uitslag van een gespeelde wedstrijd moeten invoeren, heb ik de invoervakken van de tweede rij met spelers, gekoppeld aan de cellen waarin de feitelijke uitslag komt te staan bij de eerste rij poolers.
Gebruikte opdracht
=

Zie cellen E95 en G95 en verder naar beneden. Door deze koppeling geeft Excel de waarde 0 aan die cellen. Op zich niets mis mee, ware het niet dat poolers reeds voorspellingen hebben gedaan die ook al zijn ingevoerd. Wanneer een pooler nu een gelijkspel heeft voorspeld (0-0 of 1-1) worden door Excel punten toegekend aan die spelers OMDAT in de nog niet gespeelde wedstrijdcellen vooralsnog een 0 waarde staat. Samengevat betekent het dat poolers dus al punten krijgen toegekend terwijl er nog geen bal is geraakt, laat staan een wedstrijduitslag is ingevuld. Deelnemer 3 en 4 hebben nu al punten terwijl er dus geen wedstrijd is gespeeld!

Een oplossing zou zijn om geen koppeling te maken tussen cellen van gespeelde cellen, m.a.w. cel E95 NIET te koppelen aan cel E4. Da's echter ook geen fraaie oplossing want het betekent dat tijdens het poolen de deelnemers dan de feitelijke wedstrijden op meerdere plaatsen van het werkblad moeten invullen en da's geen Excel / geautomatiseerde gedachte. Een invoer doe je maar 1x en de software moet er voor zorgen dat op andere plaatsen in het werkblad, waar (EXACT) dezelfde waardes moeten komen, dit geplaatst wordt.
Alleen is de vraag nu even.............. hoe bereik ik dat zonder voornoemde probleempjes.

De "probleemcellen" zijn dus eigenlijk E95 tot en met E180 en G95 tot en met G158

Ik ben erg benieuwd of er voor dit (relatief onbelangrijke) probleempje een fraaie oplossing bestaat die ook nog eens past binnen de poolstructuur zoals ik die nu heb gebruikt.

Ps. ik heb een paar kolommen verborgen. Deze zijn niet echt interessant voor de poolers want in die kolommen wordt berekend of iemand 2, 3 of 4 punten per voorspelde wedstrijd krijgt toegekend. De verborgen kolommen betreffen N O P en W X Y.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wanneer je de bijlage opent, vraagt Excel of er macro's worden toegestaan. Bij dit test bestandje heb ik het klassementsblad verwijderd.
DAAR wordt in de officiele pool middels een macro het klassement opgemaakt. Voor mijn "probleem" was dat klassementswerkblad naar de Helpmijers toe niet relevant, ik heb dat dus in het test bestand ook niet meegestuurd.

Scheelt je zoeken naar de macro die momenteel dus nog wel aanwezig is, maar niet werkt omdat het klassementsblad niet is meegestuurd ;) :D

Laatst bewerkt:
Pasja,
Met in E95 > =ALS(E4="";"";E4) en in G95 >=ALS(G4="";"";G4) moet het opgelost zijn. Uiteraard formules naar beneden kopiëren.

Cor,
dat is 'm idd, hartstikke bedankt, de poule is weer ietsje "professioneler" geworden.

Logische vraag is dan alleen: die "";""
"zeggen" die tegen de cel waarvoor ze gelden dat wanneer de invoercel (E4 of G4) leeg is, dat vervolgens de gekoppelde cellen ook leeg moeten blijven totdat er invoer wordt gepleegd in E4 / G4 ?

m.a.w. op zijn boerenfluitjes gezegd: die aanhanlingstekens geven opdracht om te kijken of er iets in die andere cel staat, zo niet, dan de oorspronkelijke waarde overnemen? (Begrijp ik het zo goed?)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan