• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

0 weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobi-wan

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2005
Kan iemand mij helpen i.v.m. sorteren op de hardeschrijf heb ik mijn foto's een naam gegeven met een 3 cijferig volgnummer, een 1 is dus 001 enz enz maar nou wil ik deze waarden in excel gaan gebruiken. kan iemand mij vertellen hoe ik die 00 voor de 1 zichtbaar kan maken in excel.
tevens wil ik nog wel de getallen kunnen gebruiken om te laten doortellen. Ik kan er dus geen tekst van maken.

alvast bedankt

groeten Tobi

Laatst bewerkt:
may the force be with us................

Tobi-wan,

Ga naar opmaak/celeigenschappen/getal
kies hier aangepast en vul dan 0000 in.
Als je nu een getal invuld wordt hij voorgelopen door nullen tot dat hij uit 4 cijfers bestaat.
bv.
1 wordt 0001
100 wordt 0100

Je kan ook meerdere nullen invullen, krijg je ook meerder voorloop nullen.

Groet,
Ferenc

ps,
type in de excel help 'voorloop nullen ' in, en Voila!

om het nog makkelijker voor je te maken:

Selecteer de cellen die u wilt opmaken.
Klik in het menu Opmaak op Celeigenschappen en klik op het tabblad Getal.
Klik in de lijst Categorie op een categorie die zoveel mogelijk aan uw wensen beantwoordt, en pas de ingebouwde notaties verder aan uw wensen aan. (De ingebouwde notatie wordt hierdoor niet gewijzigd, er wordt een kopie gemaakt waarin de wijzigingen worden aangebracht.)
Klik in de lijst Categorie op Aangepast.
Maak de gewenste notatie door de codes van de getalnotatie in het vak Type te bewerken.
U kunt maximaal vier secties met opmaakcodes opgeven. In de door puntkomma's gescheiden notatiecodes geeft u de notatie op voor positieve getallen, negatieve getallen, nulwaarden en tekst, in deze volgorde. Als u slechts twee secties opgeeft, wordt de eerste sectie gebruikt voor positieve getallen en nulwaarden en de tweede voor negatieve getallen. Als u één sectie opgeeft, wordt de opgegeven notatie gebruikt voor alle getallen. Als u een sectie wilt overslaan, moet u voor die sectie de afsluitende puntkomma invoeren.

Gebruik notatiecodes die de gewenste weergave definiëren voor getallen, datums of tijden, valuta, percentages of wetenschappelijke notatie, en tekst of spatiëring.

fantastisch, ik had al gezocht maar ik kon niet op de naam voorloopnul komen.
ook in de opmaak van getallen had ik al gekeken maar de 000 stonden er niet tussen, ik wist niet dat je die ook zelf kon toevoegen. maar nu werkt alles. weer wat geleerd.

bedankt voor de reacties

groeten Tobi

he jammer net even te vroeg gejuicht.
nou ik heb nu de voorloopnuller correct, maar om tot een juiste bestandsnaam te komen gebruik ik de functie tekst.samenvoegen. maar helaas vervallen daar de voorloopnullen weer. Is daar ook een oplossing voor?

Hier is een trucje om dit op te lossen. Stel de bestandsnaam begint met foto en de volgnummer staat in A1. Zet dan

="foto"&herhaling(0;4-lengte(A1))&".jpg"

Wigi

als ik dat invoer krijg ik als resultaat alleen maar foto000.jpg voor alle foto's

Sorry, kleinigheidje vergeten

="foto"&herhaling(0;4-lengte(A1))&A1&".jpg"

Ja dat was hem, nu heb ik alles compleet. Harstikke bedankt Wigi.

groeten:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan