06 nummer gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W11 Pro 25H2
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Weer is het gedonder, altijd kunnen inloggen bij de bank en nu tweetraps is een mobiel nummer nodig. Geen inloggen meer. Sommige banken accepteren het vaste nummer andere niet. Heb de laatste FRITZ!box met 6 G of zoiets. Windows 11 de laatste met wifi en blue tooth etc allemaal duur betaald. Maak gebruik van dect telefonie met een Gigaset. Waar kan ik op mijn pc/router een 06 nummer invoeren en hoe kom ik daar aan, opdat ik van de bank wel een sms/code krijg en kan inloggen.

Je kan aan je bank je 06 nummer laten weten zodat ze die aan je account kunnen toevoegen.
Overigens heeft dat totaal niets met je router en Windows van doen.

Is er in dan niemand die begrijpt dat er mensen zijn zonder een mobiele telefoon en 06 nummer. Waar zijn we in Nederland mee bezig! Veertig jaar doe ik belastingaangifte en krijg een e-mail dat ik een belangrijk bericht heb in de Berichtenbox. Ik log in en er staat dat ik aangifte moet doen. Dat bericht bevat totaal geen persoonlijke informatie en kun je zo in een e-mail zetten. Wie is hier nu idioot en gestoord bezig!

Overigens heeft dat totaal niets met je router en Windows van doen.
Dat is mogelijk een noodoplossing met een fictief nummer?

Ik snap dat het vervelend is, maar dit heeft alles te maken met het voorkomen van bankfraude.
Vroeger was inloggen inderdaad eenvoudiger, maar daardoor ook veel onveiliger.
Daarom gebruiken banken tegenwoordig tweestapsverificatie, net als de belastingdienst en andere (semi)overheden.
Een mobiel nummer is daarbij helaas noodzakelijk.
Hoe frustrerend ook: dit is geen keuze van de bank waar je omheen kunt, dus je zult hier toch aan mee moeten doen.

Ik ben het totaal met je oneens. Het begint met liegen. Internetbankieren zou het gemak van de consument groter maken en ik stel keer op keer vast dat dit niet zo is. Papier besparen was ook zo'n dooddoener. Moet je nu kijken downloaden kost veel tijd en stroom. Vroeger kreeg je één a4, in de ordner doen en klaar!
Waarom kan ik dan bij de een wel mijn netnummer gebruiken en bij de ander niet. Geef daar eens antwoord op. Dat deugt toch niet. Telkens weer andere standaarden. De banken zouden allemaal één systeem moeten hebben. Punt.

Maar goed, jij weet het ook niet. Ben blij dat al die medewerkers bij de banken er nu uitgegooid worden. Zij hebben het aan zichzelf te danken en verdiend. Zij hebben een hoop frustraties, stress en hartkwalen bij hun klanten veroorzaakt door zaken steeds ingewikkelder, moeilijker en lastiger te maken.

Heb je diezelfde frustratie al bij je bank geuit?
Geef je 06 nummer door en klaar ben je.

Veiligheid is belangrijk.
Of laat je ook nog een touwtje uit je brievenbus hangen?

@Senso
Goed, laten we het dan eenvoudig houden.

Het verhaal dat internetbankieren “een leugen” zou zijn omdat het niet meer voelt zoals twintig jaar geleden, is vooral teleurstelling vermomd als principe. De wereld is veranderd; criminelen ook. Dat banken daarop reageren heet geen misleiding, maar realiteitszin.

Dat sommige banken een vast nummer accepteren en andere niet, is geen bewijs van chaos of onbekwaamheid. Het betekent simpelweg dat niet iedereen dezelfde risico’s wil nemen. Dat heet beleid. Dat jij dat vervelend vindt, maakt het nog geen fout.

Eén systeem voor alle banken klinkt overzichtelijk, tot je vijf minuten nadenkt over wat dat betekent voor veiligheid.
Eén standaard is namelijk ook één kwetsbaarheid. Maar goed, dat is vooral lastig als je verder kijkt dan het gebruikersgemak van gisteren.

Dat ene A4’tje in de ordner was inderdaad makkelijk.
Net als een sleutel onder de deurmat. Ook dat werkte, tot het niet meer werkte.

En dat bankmedewerkers hun ontslag “verdienen” omdat zij regels uitvoeren die door wetgeving en toezicht zijn opgelegd, zegt vooral iets over waar je frustratie zit, niet over waar de verantwoordelijkheid ligt.

Je mag dit allemaal irritant vinden. Maar doen alsof het onzin, liegen of onkunde is, maakt het niet minder noodzakelijk.
Bericht automatisch samengevoegd:

Dus @Senso, volg het advies van @edmoor op en dan komt het helemaal goed.
Dit forum heet HelpMij; voor het uiten van frustraties bestaan andere instanties, waarschijnlijk ook daar inmiddels met tweestapsverificatie.

Laatst bewerkt:
Heb je diezelfde frustratie al bij je bank geuit?
Ja, al jaren en ik heb altijd tegen de medewerkers gezegd, jullie worden er allemaal uitgegooid en dan begonnen ze te lachen. Wie heeft er nu gelijk gehad?

Geef je 06 nummer door en klaar ben je.
Waarom begrijp jij niet (wil jij niet begrijpen) dat ik geen 06 nummer heb? Ik heb geen mobiele telefoon.
Ik geef mijn vaste nummer in en dan kom je niet verder. Dus je kunt niet meer inloggen. Bij andere banken en DigiD wordt dit nummer wel geaccepteerd en ontvang ik de code gesproken via mijn DECT-telefoon.

En dat bankmedewerkers hun ontslag “verdienen” omdat zij regels uitvoeren die door wetgeving en toezicht zijn opgelegd,
Dat laatste is ook weer een grote leugen want veel er van is gewoon niet waar van wat ze beweren. Dat is gewoon een dooddoener naar de klanten toe. Want ga je in de 'wet' nakijken dan staat het er niet in en is het gewoon verzonnen door de banken zelf. Zo drukken ze er zaken er door. De klanten denken als het in de wet staat zal het wel zo zijn. Ik zeg: leugens zijn het!

Wissel van bank zou ik zeggen.

Wissel van bank zou ik zeggen.
Ha, ha goede grap. Jij hebt geen verstand van bankzaken. Deposito's en meer producten kun je zonder boetes niet beëindigen. Dat gaat je veel geld kosten.

Kijk als de bank zegt wij maken de tegoeden boetevrij over naar een andere bank dan mag dat voor mij morgen nog gebeuren, al kost mij dat ook geld.

En je hebt het verhaal hier geplaatst omdat je verwacht dat Helpmij er iets aan kan veranderen?
Dan kan ik maar 1 advies geven, schaf een mobiele telefoon aan.

Of verdiep je hier maar eens in.

Om 2FA zonder 06-nummer in te stellen voor banken, gebruik je de app van je bank, een authenticator-app (zoals Google of Microsoft Authenticator) gekoppeld via een e-mailadres of QR-code, of in sommige gevallen een vaste lijn voor een gesproken sms; dit vereist meestal het omzeilen van sms en kiezen voor app-gebaseerde of e-mail-verificatie in de beveiligingsinstellingen van je account.

Algemene stappen voor 2FA zonder 06-nummer:
  1. Controleer de mogelijkheden van jouw bank:
    • Log in op je bank-app of online bankieren. Zoek naar beveiligingsinstellingen ("Mijn Account", "Beveiliging") om 2FA aan te passen.
    • Kies voor Authenticator App (bijv. Google Authenticator, Microsoft Authenticator) of E-mail als alternatieve methode, in plaats van SMS.
  2. Gebruik een Authenticator App:
    • Download een app zoals Google Authenticator, Microsoft Authenticator of Authy.
    • Koppel deze app aan je bankrekening door een QR-code te scannen of een code in te voeren, zoals beschreven in de app of de bank's helpsectie.
    • Je ontvangt dan wisselende codes in de app die je gebruikt om in te loggen.
  3. Gebruik E-mail verificatie:
    • Sommige diensten sturen een code of een beveiligde link naar je e-mailadres.
    • Zorg ervoor dat je e-mailaccount zelf ook goed beveiligd is met 2FA, anders is dit minder veilig, aldus dit artikel van VPNdiensten.nl.
  4. Gebruik een vaste telefoonlijn (indien beschikbaar):
    • Als je geen mobiel nummer hebt, kun je soms een vast nummer opgeven om een gesproken SMS te ontvangen.
  5. Fysieke beveiligingssleutel:
    • Voor maximale beveiliging bieden sommige diensten een fysieke USB-sleutel (zoals YubiKey) die je in je computer plugt, zonder telefoon nodig te hebben.
Belangrijk: Banken en andere diensten dwingen 2FA af (Strong Customer Authentication - SCA). Het is cruciaal om de methode te kiezen die het beste bij jouw situatie past en die binnen de beveiligingsinstellingen van de betreffende dienst wordt aangeboden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan