1.5 TB Wester digital schijf is er slecht aan toe

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laurensv99

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2010
Hoi.
ik heb een schijf van 1.5 TB van mijn vader gekregen aangezien hij een nieuwe heeft.
Nu heb ik de schijf in mijn pc gedaan en geformateerd
maar nu telkens als ik opstart geeft mijn mobo aan: SMART status Bad backup and replace
ook als ik crystaldiskinfo aanzet geeft hij aan dat de status van de schijf BAD is
wat kan ik doen om die status weer goed te maken? verder doet de scijf volgensmij gewoon normaal ...

Hangt van de SMART error af, maar normaal gesproken negeer ik dergelijke meldingen niet, verplaats alles wat er op staat naar een goede harde schijf en gooi de schijf met die SMART fouten erop gewoon weg, net zoals je al aanbevolen hebt gekregen.
SMART errors krijg je normaal gesproken niet weg, tenzij je met low level tools van de fabrikant aan de slag gaat, die mogelijk de problemen kunnen oplossen. Hiren's Boot CD heeft veel van die low level tools aan boord. Zijn het echter bad sectors waar je er teveel van hebt op de schijf, dan zou ik die moeite niet eens doen, en de procedure volgen zoals in de eerste paragraaf aangegeven.
M.b.v. hd tune (gratis versie is goed genoeg; selecteer de juiste harddisk!) kun je zien welke SMART error(s) het nu precies over gaat. Alleen tijdelijke oververhitting zou ik evt. kunnen negeren, andere fouten leiden bij mij direct tot verwijdering richting de prullenmand.

Tijs.

Laatst bewerkt:
jaa er staat nog niks op maar toch vind ik het zonde om hem weg te gooien als hij het nu nog prima doet... games laden gewoon snel etcetc
verder heb ik gewoon nog een ssd en een kleinere (wel snellere) hdd van 500 gb

De schijf doet het dus niet goed, anders zou je die S.M.A.R.T. error niet krijgen.

Kijk nog eens in mijn vorige posting. Staan genoeg links/hints in om mee te gaan spelen.
Veel kans geef ik het niet, maar dat staat er ook al in.

Tijs.

Een low-level format kan niet op een ide schijf, zal een zero write tool zijn.

Een chkdsk /f vanuit windows of een chkdsk /r vanuit de command-line indien je opstart met de windows dvd zet een "flag" bij de beschadigde sector zodat die niet wordt gebruikt, dient de schijf wel geformateerd te zijn die ook die flag er vaak al bij zet.
Smart, die geeft wel vaker fouten aan die niet terecht zijn.

verder doet de schijf het gewoon prima volgensmij...
schrijven gaat goed en lezen gaat goed
dus wat zou het kunnen betekenen?
is er ook eenn manier om gewoond die error te negeren ?

Je hebt nog niet opgegeven welke fout, zie de link van @dnties, is er miss wat aan te doen, smart uitzetten in de bios kan natuurlijk ook.
Al die chkdsk gedaan?

wel hd tune pro gedaan
id 01 is failed - number of hardware read errors: 626132
en id c5 is warning - numer of unstable sectors: 262

Nu doet hij het nog inderdaad maar gezien alle rapporten duurt dat niet zo lang meer.
Je kan natuurlijk je kop in het zand steken en de meldingen negeren en straks alles kwijt zijn maar dat is aan jou.
Denk eigenlijk dat je genoeg antwoorden en opinies hebt gehad maar er niks mee wil doen.

ja klopt...
maar ik vind het zo zonde om hem weg te gooien.. dat ding is nog geen 1 jaar oud en western digital is volgensmij een prima merk...
en 1.5 TB vind ik veel
maarja ik denk dat er niks anders op zit... hoe voorkom ik nou dat dit nogmaals gebeurt?

Bij normaal gebruik voorkom je dit niet helaas.
Overigens meld je dat hij nog geen jaar oud is dus zit er gewoon garantie op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan