1 core doet minder dan de rest

• Onderwerp starter Onderwerp starter xppc
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xppc

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2009
hallo,

ik heb nu een tijdje mijn pc mooi draaiend maar nu had ik laatst speedfan op mijn pc gezet en daaruit blijkt dat 1 core van mijn intel quad q8300 minder doet dan de rest. hij is ong 10-15 graden kouder dan de andere 3. moet ik hiermee terug gaan naar de winkel en garantie eisen of is er iets anders mis met de computer??

Xppc

Ten eerste is Speedfan niet betrouwbaar en ten tweede kan het gewoon heel goed zijn dat de ene core wat koeler is als de ander. Is een kwestie van hoe de cores belast worden en ik vind het persoonlijk een beetje kort door de bocht om te zeggen "1 core is koeler dus mijn CPU werkt niet goed ".....

Dat is normaal en eigenlijk ook niet meer dan logisch. Bij mijn dual core heb ik er zelfs last van. Mijn tweede core is bijna altijd 10 graden celsius koeler dan de andere. Hoe dat komt? Veel programma's zijn niet multithreaded. Dat wil zeggen dat ze niet geschikt zijn voor een dual, laat staan quad core. Ze zijn gemaakt voor een single core. Ze kunnen dus maar één core benutten. Als je veel programma's draait, zal je toch nog op een quadcore kunnen werken omdat de andere core's dan hun werk doen. Bij normaal werken met één openstaand programma, zullen de meeste achtergrond taken verdeeld worden over de core's. Deze taken nemen echter niet zo veel in beslag. Hierdoor hebben de overige core's niet zo veel te doen. Hierdoor kan het zijn dat één core veel minder doet. Over het algemeen is dat de laatste core. Hoe minder deze uitvoert, hoe minder warm die wordt. Bij een dual core heb je hier minder last van omdat de processen maar over twee cores verdeeld kunnen worden. Die hebben dus ook meer te doen. Kijk eens met core temp (klik). Waarschijnlijk komen er dan wat andere waarden uit.

Laatst bewerkt:
ok ik heb intel burn test geprobeert en er kwam uit dat het systeem stabiel liep..

en het is inderdaad wel een beetje kort door de bocht maar ik wou even wat dingen zeker weten. dit is een onderdeel waar ik nog niet zo veel verstand van heb. ik wou alleen een aantal dingen zeker weten. dat weet ik nu en daarvoor dank ik jullie allemaal!!:thumb::thumb:

bij elke software gaat er vaak 15% van elke core kracht af
dus als je er 4 hebt eerste 0% 2/15% 3/30% 4/45%
de eerste core zal altijd de volle 100% gebruiken
dit licht puur aan de software die jij gebruikt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan