1 Formulierveld voor meerdere tabel-velden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stiko

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2015
Hoi iedereen

Is het mogelijk om met één formulierveld dezelfde waarde in twee verschillende tabelvelden in te geven?
Erg concreet:
Ik maak een databank voor mijn sportclub en heb daarvoor twee tabellen gemaakt.
In de ene tabel 'Leden', komt alle info over ieder lid. Naam, adres, contactgegevens,... én de naam van een voogd.
In de tweede tabel komt alle info over de verschillende voogden. Naam, adres, contactgegevens én de naam van het corresponderende lid.
Nu probeer ik al die info in te geven via één formulier 'Nieuw Lid', waarin een tabblad is voor de info over het lid en een tabblad voor de info over de voogd(en).
Nu zou ik dat dus zo willen regelen dat de naam, de achternaam en de relatie met het lid van iedere voogd automatisch in het corresponderende veld in beide tabellen terechtkomt en dat de naam en achternaam van ieder lid ook automatisch in het corresponderende veld van de voogd terechtkomen. De nadruk ligt op automatisch; met opzoekvelden kan het ook, maar dat vraagt dubbel werk.

Bijkomende moeilijkheid (maar geen prioritair probleem) is dat we verschillende leden met dezelfde voogd hebben... Jullie voelen hem misschien al aankomen, als het bovenstaande mogelijk is, kan zo'n veld dan ook de gegevens van verschillende records bevatten?

Bij voorbaat dank voor het lezen en het meedenken!

Jelle

Allereers welkom bij HelpMij! Mij lijkt de constructie nodeloos ingewikkeld. Maar één ding is nog niet duidelijk, dus dat mag je nog even verduidelijken!
...waarin een tabblad is voor de info over het lid en een tabblad voor de info over de voogd(en).
Mag/kan één lid meerdere voogden hebben? Want dat is belangrijk voor de oplossing.

Maar eerst even het grootste misverstand uit jouw verhaal oplossen. En dat is: een voogd is in beginsel niks anders als een lid, namelijk een menselijk wezen. En mensen hebben, in welke hoedanigheid dan ook, altijd dezelfde eigenschappen. In een database maak je voor identieke objecten maar één tabel. Ergo: zet je leden en je voogden gewoon in één tabel, want nu ga je het jezelf heel lastig maken. Daarbij moet je wel onderscheid kunnen maken tussen leden en voogden, en dat kun je op een aantal manieren doen. En dat heeft ook weer met mijn eerdere vraag te maken. Maar je zou bijvoorbeeld, als een persoon zowel lid als voogd is, een extra veld (Ja/Nee veld bijvoorbeeld) kunnen maken waarin je de voogden dan aanvinkt en de overige personen niet. Of, als iemand lid is óf voogd, een keuzelijst met daarin de opties Lid en Voogd.

Als één lid maar één voogd kan hebben, voeg je in je ledentabel een extra veld VoogID toe, en daarin vul je het voogdnummerID in, wat dan dus tevens diens LidID is. Kan een lid meerdere voogden hebben, dan werkt dit natuurlijk niet en moet je de gegevens bij voorkeur opslaan in een aparte tabel. Of je gebruikt een veld met waarin je meerdere waarden kunt opslaan.

Dat is dus inderdaad wat er gaande is; Ieder lid moet 2 voogden opgeven zodat we in noodsituaties altijd iemand kunnen bereiken.
De achterliggende gedachte van die twee tabellen is dus zoals jij ook al opmerkt dat met een VoogdID werken geen optie is.

Dan mag je dus zelf bepalen hoe je die wilt opslaan; hangt ook een beetje van je database af natuurlijk. Een veld met meervoudige waarden is een optie, en een aparte tabel uiteraard ook. Hoe dan ook zou ik de personen dus in één tabel houden.

Ik denk dat ik vooral met een denkfout zat. Ik was de hele tijd aan het werken met de ledenlijsten (lijst met noodnummers per lid, lijst met voogden per lid, lijst met contactgegevens voogden,...) in het achterhoofd, maar aangezien ik die via raporten maak, hoeft niet alles helemaal in die tabellen te staan. Die links worden toch vanzelf duidelijk als ik die rapporten goed regel.

Nu zit ik toch nog met een vraagje...
Omdat we met een karateclub zitten, moet er bij de leden heel wat info die niet bij de voogden moet staan. Daarom hou ik ze in twee tabellen.
Nu ga ik wel werken met een formulier met tabbladen, zodat ik de info van het lid en de voogden toch via één formulier kan invoegen. De info komt dus via één formulier in beide tabellen te staan, maar ik heb niet echt een idee hoe ik kan zorgen dat er automatisch een link tussen de twee tabellen ontstaat. Via een subformulier zou dat moeten gaan, toch? Ik voeg in de tabel leden een veld 'VoogdID' in en wil dit koppelen aan de sleutelkolom 'VoogdID' uit de tabel voogden, maar hoe link ik die nu bij het invoeren van de gegevens? Kan dat op een manier waarbij ik die VoogdID niet zelf moet invoeren in dat veld bij de leden?

Laatst bewerkt:
Volgende denkfout :). Een persoon is nog steeds een persoon, dus écht (ik meen het...) in 1 tabel houden. Als een sporter meer gegevens heeft dan een voogd, dan sla je alleen die gegevens op in een gekoppelde tabel. Met een één-op-één relatie. Die sporter gegevens mag je dan uiteraard op een ander tabblad zetten, dat maakt niet zoveel uit.

Top, zo had ik er nog niet over nagedacht.
Dus een tabel 'personen' en een tabel 'karategegevens'.

In de tabel 'personen' een keuzeoptie voor voogd, lid of beide voorzien. Ook telkens een veld 'Lidnummer', dat ik link aan het Lidnummer in de tabel karategegevens. Én twee velden voor de Voogdnummers, waarin de PersonID van de voogd kan staan. Dan zijn we er bijna :)

Nu, omdat ik niet de enige ga zijn die gegevens invoert in die databank, had ik graag met een formulier gewerkt om alles in te voegen. Kan ik voor drie personen gegevens invoegen met één formulier en kan dat op een of andere manier de linken tussen die personen automatisch leggen?

Oh, en bedankt voor het 'meedenken', Octafish. Op deze manier leer ik meer bij :)

Laatst bewerkt:
Je bent op de goed weg :thumb:. En ja, je kunt (sterker: moet in mijn optiek) met formulieren werken. Een gebruiker heeft m.i. niks in tabellen te zoeken.

Het is werkt. Het zijn wel drie verschillende formulieren geworden; lid invoegen, voogd invoegen (is in feite hetzelfde formulier, maar met andere titel en een ja/nee-veld voor voogd dat automatisch op ja of nee staat ingesteld) en lidgegevens beheren. Het draait nu proef en lijkt volledig te voldoen aan mijn eisen.

Bedankt voor de hulp!

Hier mag, wat mij betreft, een slotje op.

Dat slotje mag je zelf doen; als TS (Topic Starter) heb jij de mogelijkheid om de vraag op <Opgelost> te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan