1 gbps netwerk, 2 pc's op 100mbps snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

reinberto

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2010
Hallo,
Ik heb een netwerk thuis met een Cisco linksys e4200 router, daar op heb ik 4 pc's bekabeld en verder 1laptop draadloos.
Nu het probleem: 2 computers draaien op 1gbps verbinding in het netwerk, de 2 andere op 100 mbps. Elk apparaat heeft een gigabit kaart en de router ondersteunt ook gigabit netwerk.
Hoe kan het dat 2 pc's op 1 gbps draaien en de Andere 2 op 100 mbps? Is dit op te lossen?
Zodat alles op 1 gbps draait.
Ik had verder nog gezien dat op de twee pc's van 100 mbps een realtek driver hebben, en de andere twee pc's niet. Zou dit er mee te maken hebben?

M.v.gr. Reinberto

Als je 100mbit pc op een gigabit netwerk is aangesloten, haalt hij max 100 mbit. Het enige wat helpt voor gigabit netwerk op die twee pc's is een gigabit netwerkkaart.

En je zegt dat twee pc's op 100mbit/s draaien, terwijl je ook zegt dat elk apparaat een gigabit kaart heeft?

Ik vraag me af of de 2 netwerkkaartapparaten die nu op 100mbit draaien wel echt gigabit kaarten zijn.

Zet die eens in Apparaatbeheer -> rechtsklik op de bedrade netwerkadapter en kies Eigenschappen -> tabblad Geavanceerd eens op link speed 1000mbit full duplex en test of ze kunnen verbinden. Is die optie van 1000mbit er niet maar wel 100mbit en/of 10mbit, dan lijkt het me dat je niet (echt) beschikt over gigabit kaarten.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
verder heb je ook niet vermeld of de kabels die tussen de router en het apparaat wel gigabit internet ondersteunen.

Het kan zijn dat die 2 kabels geen gigabit ondersteunen en daardoor dus maar 100 door kunnen geven.

Kijken even wat er op de kabels staat. Als er CAT 5 op staat ondersteunt hij geen gigabit. CAT 5e is het meest voorkomend en deze ondersteund het wel.

@noudi93: Goed punt!

@topic-starter: Toevoeging daarop: Stel dat op de kabels van de 2 probleemgevallen maar 4 aders (aders op positie 1,2,3 en 6) op de plug zijn geknepen ipv. alle 8 aders, dan krijg je ook geen gigabit door de kabel heen, ook als de kabels zelf CAT5e of hoger zijn. Dit geldt (dus) ook als er ergens een ader gebroken is in de kabel.

Testen met de kabels die wél werkend gigabit geven momenteel is een tip die dus moet worden uitgeprobeerd. Werkt het met die kabels wel, dan zullen de originele kabels niet geschikt zijn voor gigabit (draadbreuk, onvoldoende aders geknepen, verkeerde soort/certificatie).

Tijs.

bedankt voor de snelle reacties!
@noudi93 alle kabels zijn cat5e en allemaal het zelfde en kunnen allemaal gigabit aan.
dus dan kan het daar niet aan liggen en de router kan ook gigabit aan,
dus kan het aan de driver's liggen van 2 pc's?
want de andere twee zijn een imac en een merk pc, de 1 pc's die geen gigabit verbinding hebben maar het wel kunnen zijn zelfbouw pc's

p.s.((ik weet niet of alle mensen kunnen lezen" Elk apparaat heeft een gigabit kaart en de router ondersteunt ook gigabit netwerk."))

UPDATE: ik heb gezien dat bij computer 2 en 4 de kabels goed zijn en bij computer 1 aders 1 en 2 niet goed zitten en bij computer 3 aders 1,2,6,7.
ik ga vanavond er nieuwe plugs op zetten en kijken of het dan werkt ;)

Laatst bewerkt:
Wat mij betreft had het volgende achterwege gelaten kunnen worden:
p.s.((ik weet niet of alle mensen kunnen lezen" Elk apparaat heeft een gigabit kaart en de router ondersteunt ook gigabit netwerk."))
Per slot hebben we (behalve de superalgemene aanduiding "Realtek") geen specificaties gezien.

Ik wil er nog wel even op reageren, als toelichting ook: Het gaat bij mij niet om een Realtek maar een Broadcom chip, maar de type-aanduiding ervan is: Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet. Zeker bij geïntegreerde ethernet-chips kunnen de aanduidingen (dus) misleidend zijn(!)

Afgezien daarvan zijn er voldoende goede tips (en geen enkele 'foute' tip) voorbij gekomen om een dergelijke snier achterwege te laten! :mad:

Tijs.

Ik heb de kabels bekeken, en bij een kabel heb ik het kunnen fixen, de andere niet, dus waarrschijnlijk zit daar ergens een kabel breuk in. Ik ga maandag een nieuwe kant en klare kabel kopen, als hij het dan niet goed doet dan weet ik het ook niet meer

maar de andere werkt dus nu wel op 1gb? Dan moet het dus in principe bij die andere ook aan de kabel liggen. En anders kun je misschien nog proberen om er een andere netwerk kaart in te zetten? Gigabit kaartjes zijn niet echt duur meer volgens mij.

ik heb pas een nieuwe erin gezet, een gigabit kaart(sitecom). ik draaide eerst op de onboard gigabit poort, en die wisselde steeds tussen 10 en 30 mbit, daar snapte ik ook al niet veel van. maar ik ga wachten op maandag dan kan ik een nieuwe kabel kopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan