1 wordbestand links, ander rechts

Status
Niet open voor verdere reacties.

RAFCRIK

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2008
Berichten
29
Hallo,

Ik wil een document maken waarin ik een vertaling verwerk. Het eigenlijke document zou ik enkelzijdig willen "afprinten", maar in het stuk waar de vertaling staat, zou ik aan de achterzijde van de vorige pagina de overeenkomstige tekst willen plaatsen in de oorspronkelijke taal.

Ik kan dit niet in één document doen (denk ik?) omdat de paginatelling dan iedere bladzijde (langs rechts) met 2 verspringt in plaats van met 1.

Met andere woorden: is het mogelijk twee wordbestanden zo in PDF-samen te voegen dat het ene bestand rechts komt te staan en het andere links?
 
Ik zou kiezen voor de 'simpele' methode.
Je begint te typen op pagina 1. Aan het eind van deze pagina geef je een CTRL-ENTER en vervolgens doe je dat gelijk nog een keer. Je zal zien dat de cursor nu op pagina 3 staat te knipperen. Doe dit vervolgens aan het eind van alle pagina's, maar dan slechts 1x -> (CTRL-ENTER)
Type de gewenste "linker" tekst op de even pagina's en de "normale" tekst op de oneven pagina's.
Laat de printer vervolgens alleen de oneven pagina's printen en vervolgens draai je ze om en stop je ze met de blanco kant naar boven in de printer, nu print je alleen de even pagina''s uit.

Houd in de gaten dat pagina 1 geen 'linker' pagina kent, het is de voorste. Alle volgende pagina's kennen een 'contra' pagina.
Zo komen net als in een boekwerkje pagina 2 en 3 tegenover elkaar, waarbij 2 de linker pagina wordt en 3 de rechter.
4 en 5 komen tegenover elkaar waarbij 4 de linker en 5 de rechter wordt, etc. etc.

Heb je een printer die dubbelzijdig kan printen dan ben je gelijk in één klaar met een printopdracht.

Er is nog een andere 'truuk' en da''s het werken met sectie einden. Echter, voor de relatief simpele eisen die jij aan Word stelt, zal een CTRL-END aanslag vele malen sneller werken dan leren om te gaan met secties en (desgewenste) bijbehorende kop- en voetteksten.

Als je slim bent, dan stel je vooraf een linker en rechtermarge in van 3 of 3,5 centimeter, als je werkstuk af is en je jaagt er aan 'lange kant' 2 nietjes doorheen, dan krijg je een prima leesbaar boekwerkje, waarbij álle tekst goed leesbaar is op de even pagina's uiterst rechts en op de oneven pagina's uiterst links. Houd je echter standaard kantlijn marges aan dan bestaat het risico dat bij het openklappen van het boekje de op de even paginas zittende tekst aan de "bindzijde" nauwelijks meer te zien is. Ditzelfde geldt dan nstuurlijk ook voor de oneven pagina's aan de 'bindzijde'.

Een heel andere optie is de kant-en-klare sjabloon gebruiken voor het maken van een A-5 boekje (je weet wel, een half A-4tje) De handleiding en de twee bijbehorende bestandjes zijn bij Microsoft te downloaden.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wel hoe Word werkt, dat is het probleem niet. Het probleem is dat het hoofddocument enkelzijdig afgedrukt wordt (waarbij de linkse (blanco) pagina's dus niet genummerd moeten worden, alleen de rechtse, en wel per 1 oplopend).

En niet alleen dat, ik moet het ook in een pdf-bestand hebben, niet alleen afgeprint (anders zou ik het ook manueel kunnen doen).

Of verlang ik teveel van Acrobat? ;)
 
Ik denk dat in de secties het antwoord op je probleem te vinden is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan