Ok, even opbokken tegen gast0225, ik schreef sneller, maar gast0225 schreef meer & moest dus deze keer meer typen.

Had het al wel gezien, maar wilde nog niet reageren, omdat gast0225 al elders flink uit zijn slof was geschoten, terecht, & dat had niets met mij van doen...
Op onderwerp kunnen we alvast een aantal dingen tot de terugkeer van Lalalein uitsluiten:
Zeker als er 2 programma's tegelijk worden uitgezonden. (...)
Helaas houd ik op de VHS sneeuw op 1 zender. Die kan ik dus niet opnemen. Kijken kan ook niet want op de tv gaat die zender op een slechte kwaliteit van een andere zender.
- is die zender de enigste die ruis geeft?
- zit de VHS player misschien niet via de coax aan de TV gekoppeld, maar via scart (of mogelijk zelfs middels beide)?
Blijkbaar geeft alleen RTL5 ruis, & op de TV zit er een andere zender doorheen.
Ik heb een heleboel rare Scart-kabels meegemaakt, heb er zelf zelfs nog eentje apart standaard van Bandridge, & alhoewel het vast wel ergens in de specificatie staat dat er een coax-signaal doorgevoerd kan worden, zal dat niet het geval zijn met een meegeleverd echt standaard Scart-kabeltje.
Sluit beide dan uit, blijft er coax over.
In dat geval is het handig om te weten dat de meeste VHS-recorders een degelijke Faraday gekooide signaal versterker aan boord hebben (de zichzelf respecterende merken, niet alle), die ook werkt als de VHS Stand-By, vaak zelfs ook indien uit staat.
Het beste is dus om de coax "uit de muur" aan de antenne-ingang van de VHS te verbinden, & dan de antenne-uitgang van de VHS aan de antenne-ingang van de TV. Scart UIT van de VHS moet dan aan de Scart (IN indien meer) van de TV.
Zowel bij de TV als de VHS kan het gebeuren dat de Automatische Zender Zoek Functie te laat reageert, met name als er 2 zenders dicht naast elkaar geprogrammeerd zijn (bv. vroeger BBC1 & BBC2).
Fijnafstemming (Fine-tuning) kan dat oplossen, & ik denk dat daar het probleem zit omdat RTL5 de enige zender is die de mist in gaat.