• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken met meerdere criteria

freeze

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2006
Hallo Allen,

Ik wil iets proberen te realiseren maar ik kom er formule technisch niet uit
Op ons werk hebben we een excel spreadsheet die artikelen ophaalt uit een ERP systeem. onze verkoper heeft een lijst met artikelen die hij verkoopt. de naam van de verkoop artikel is anders dan het interne artikel naam.
de basis data die ik heb van de verkoper zijn hun artikel en lengte, breedte en dikte
Nu probeer ik die via een formule op te laten zoeken in de tabel uit ons ERP systeem maar krijg de formule niet voor elkaar

ik heb dus voorbeeld van verkoper:

SalescodeArticleFabricLengthWidthThickness
EWBC000001BCS237GK1402300015015

en ERP

imast_uzblimast_uzbbimast_uzbhimast_item
30004500019011300910

is er een formule te maken die dus zoekt op de lengte, breedte en dikte uit de verkoper excel in het ERP tabel en dan "imas_item" retouneerd?

Heb het geprobeerd met verticaal zoeken maar volgens mij kan je dan maar 1 zoek criteria op geven ipv 3

Laatst bewerkt:
Je kan hiervoor Somproduct of de nieuwere Filter functie gebruiken.
Plaats eens een voorbeeldbestand met een 10-tal rijen van beide tabellen.

Als beide tabellen dezelfde kopteksten hebben is DBLEZEN de functie die je zoekt.

Dit is geen automatiseringskwestie maar interne organisatie: stem de invoer van de verkoper af op dat van het ERP-systeem, of andersom.
Hoe komt het ERP systeem dan überhaupt aan de gegevens van de verkoper ?

@HSV
Ik kende die functie nog niet en ging er dus even mee stoeien, zie bijlage. Voor rij 2 op werkblad Verkoper werkt hij prima. Maar omdat je voor Criteria de koprij en datarij als één range moet opgeven is mij niet duidelijk hoe je dat voor rij 3 en verder op werkblad Verkoper moet doen. Kun jij je licht hier over laten schijnen?

Bijlagen

Dit is niet toepasbaar op een Range. Je zoekt telkens naar 1 rij die overeenkomt.
Criteriarange is Kopteksten op Rij1 en Zoekwaarden op rij 2.
Je moet dus telkens de criteria aanpassen als je een ander item wil opzoeken.

• Leuk
Waarderingen: HSV
Dat gaat natuurlijk niet, zie in het voorbeeld ook nergens aanleiding toe.

PHP:
=XLOOKUP(A2&B2&C2;ERP!$A$2:$A$11&ERP!$B$2:$B$11&ERP!$C$2:$C$11;ERP!$D$2:$D$11;"niet aanwezig")

Probeer het hier eens mee

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan