• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

100 Delig getal stelsel naar 60 delig getalstelsel

Status
Niet open voor verdere reacties.

m0dule

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2009
Hallo,

Misschien domme vraag maar ik geraak er maar ni aan uit.

Graag wil ik minuten die in het 100 delig getalstelsel staan omzetten naar het 60 delig getalstelsel. Iemand een idee hiervoor?

Alvast bedankt!

dank u. Maar ik zit met minuten in kommagetal in 100 delig getalstelsel en deze zou ik dan moeten omzetten naar 60 delig getalstelsel. En dan kan ik dat in excel bestand zetten om deze om te zetten naar dagen, uren en minuten.

Hallo,

Mja als voorbeeld heb ik 565,76 minuten dit als ingave dan zou ik moeten een komma getal krijgen maar in 60 delig stelsel.

Hallo,

Mja als voorbeeld heb ik 565,76 minuten dit als ingave dan zou ik moeten een komma getal krijgen maar in 60 delig stelsel.

Code:
=CONVERTEREN(A1;"mn";"hr")
Met in A1 die 565,76 minuten.

het getal dat omgezet moet worden in 60 delig stelsel moet ook een komma getal zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!

het getal dat omgezet moet worden in 60 delig stelsel moet ook een komma getal zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!
De opmaak op standaard of getal, en niet op tijd.

Maar je kan ook gewoon =A1/60 doen.

Laatst bewerkt:
kan de functie converteren ook in oudere versie van excel? Voorbeeld excel 2003?

Ja,

Als deze functie niet beschikbaar is, moet u de invoegtoepassing Analysis ToolPak installeren en laden.

Als je een komma gebruikt, dan werk je met het tiendelig talstelsel !
Die komma wordt dan ook niet voor niets het decimaalteken genoemd.
Eerste getal na de komma = x 1/10, tweede getal x 1/100 , enz.
Wat jij wil met de komma lijkt mij onwenselijk (want kan tot ernstige verwarring leiden) en onmogelijk
(tenzij je in Excel de komma NIET als decimaalteken hebt ingesteld).

En dan kan ik dat in excel bestand zetten om deze om te zetten naar dagen, uren en minuten.
het getal dat omgezet moet worden in 60 delig stelsel moet ook een komma getal zijn. .

Beetje tegenstrijdig allemaal.
Maar als de/het minuten/getal in A1 staa(n)/(t), zet dan in een andere cel =A1/60/24
Met de opmaak op aangepast → d:u:mm

Heb je gelijk de dagen, uren, minuten.

Ik zou zeggen reken uren en minuten uit in het tijd formaat :mm , wil je nadien met andere waarden reken > b.v. loon of dergelijk zet het om in het eindtotaal , bekijk het bijgesloten bestaandje dat excel niet kan rekenen als je ver na de comma gaat .

Bijlagen

Hallo,

Waar staat die ,76 voor in 'kloktijd'? Is dat 1 uur en 16 minuten? Of is het 45 minuten?

Groet, Leo

Hier een andere oplossing
1.41 ->=TIJDWAARDE(TEKST(GEHEEL(A2); "00") & ":" & TEKST((A2-GEHEEL(A2))*60; "00")) ->1:25 (celeigenschappen instellen als tijd)
2:20 ->=UUR((WAARDE(C2)))+AFRONDEN(MINUUT((WAARDE(C2)))/60;2) ->2.33

Bijlagen

Code:
=CONVERTEREN(A1;"mn";"hr")
Met in A1 die 565,76 minuten.

De opmaak op standaard of getal, en niet op tijd.

Maar je kan ook gewoon =A1/60 doen.

Hoi HSV,

Ik snap het vraagstuk van de TS niet, maar zou je mij kunnen uitleggen, -zonder verder in te gaan op het vraagstuk van de TS- waarom het mij niet lukt om te converteren in dit bestand? De opmaak is bij mij standaard.

Ik dubbelklik in jouw bestandje op de cel met de formule waar #NAAM? in stond, en het werkt goed.
Ik krijg 1,5 als uitkomst Gotty.
???????
Heb je de Engelse versie, wordt het volgens mij =CONVERT()

Laatst bewerkt:
Ik dubbelklik in jouw bestandje op de cel met de formule waar #NAAM? in stond, en het werkt goed.
Ik krijg 1,5 als uitkomst Gotty.
???????
Heb je de Engelse versie, wordt het volgens mij =CONVERT()

Nee, ik heb de nederlandse versie. Dit is weer zo'n situatie dat ik héél goed wil laten zien wat ik gedaan heb dus heb ik er een filmpje van gemaakt.

Ik vind dit zeer vindingrijk Gotty. :thumb::thumb:

Kijk daar ben ik dan weer jaloers op hoe je dat filmpje maakt. :rolleyes:

Echt héél gaaf.

Terugkomen op de vraag:
Heb je Analysis ToolPack geïnstalleerd?

Klik op Invoegtoepassingen in het menu Extra.
Schakel in de lijst Beschikbare invoegtoepassingen het selectievakje Analysis ToolPak in en klik op OK.
Volg indien nodig de aanwijzingen op in het installatieprogramma

Ik vind dit zeer vindingrijk Gotty. :thumb::thumb:

Kijk daar ben ik dan weer jaloers op hoe je dat filmpje maakt. :rolleyes:

Echt héél gaaf.

Terugkomen op de vraag:
Heb je Analysis ToolPack geïnstalleerd?

Klik op Invoegtoepassingen in het menu Extra.
Schakel in de lijst Beschikbare invoegtoepassingen het selectievakje Analysis ToolPak in en klik op OK.
Volg indien nodig de aanwijzingen op in het installatieprogramma

Bedankt!
bedankt.gif
, Ik dacht dat ik die geïnstalleerd had na de herinstall van Windows.
bedankt.gif
bedankt.gif

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan