110 / 220 v schakelaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter fuego
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

fuego

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
15 okt 2000
Hallo,

Een kennis van mij is zo dom geweest de 110 / 220 volt schakelaar op zijn pc om te zetten... Volgens hem kwam er rook uit de voeding en heeft ie meteen de stekker eruit getrokken.

Zou deze schade beperkt blijven bij de voeding of kan er nog meer schade zijn?

Ik ga het even proberen met een andere voeding, en als dat niet werkt ga ik alle componenten maar los testen.

Greetz,

Grote kans dat ook z'n moederbord, CPU en HDD vern€ukt is.

Ik heb het tot nu toe 2x meegemaakt op mijn school (sindsdien zijn al die schakelaars dichtgelijmd ;) ), maar beide keren hoefde alleen maar de zekering van de voeding vervangen te worden. Maar ik moet er wel bijvertellen dat dit allebei AT voedingen waren. Of ATX voedingen net zo bestand zijn tegen overspanning weet ik niet, ik hoop van wel :D

Van 220V naar 110V lijkt me niet echt een overspanning, maar goed :P

Geplaatst door Steve
Van 220V naar 110V lijkt me niet echt een overspanning, maar goed :P
Eh, ik weet het niet hoor, maar je stelt de voeding in dat hij 110-115 volt hoort te krijgen, dan krijgt hij 220-230 binnen. Dat is dus teveel! Daarom brandt hij door, dat heet overspanning. Als jij in op een 110 volt aansluiting een pc met 230 volt aansluit gaat er nix fout, hij doet het alleen niet, dat heet onderspanning.

Op de school hebben een aantal leerlingen dit ook gedaan. Mijn ervaring is dat de voeding absoluut kaduuk is maar dat de rest het overleeft.

Geplaatst door Lekkere Kwal
Eh, ik weet het niet hoor, maar je stelt de voeding in dat hij 110-115 volt hoort te krijgen, dan krijgt hij 220-230 binnen. Dat is dus teveel! Daarom brandt hij door, dat heet overspanning. Als jij in op een 110 volt aansluiting een pc met 230 volt aansluit gaat er nix fout, hij doet het alleen niet, dat heet onderspanning.

Inderdaad, je hebt gelijk, denkfoutje van mij. Onderspanning kan overigens even schadelijk zijn als overspanning.

Hallo

Indien er rook uit de p.supply komt , is er meer defekt dan de ingebouwde zekering......(een defekte zekering rookt immers niet....)

Meestal zit er een laagohmige weerstand in , (springweerstand) , en ....een weerstand kan ook behoorlijk roken hoor......

De bijhorende schakeltransistor of ...F.E.T kan ook bye..bye ...hebben gezegd , maar ......

1) Een geschakelde p.c. voeding kost heden ten dage echt geen geld meer hoor ........

2) Om op safe te spelen dient een herstelde voeding altijd enkel uren belast te worden getest...

3) De wisselstukken (o.k. de enkele die defekt zijn..) kosten soms meer dan een volledig nieuwe voeding....

Dus ....een nieuwe p.supply is bijna/zoniet goedkoper , dan een defekte te herstellen .....

Voor de volledigheid:........

Een geschakelde voeding , kan zowel onder/als overspanning verwerken , maar binnen de berekende constructie toleranties.....(stand 115v ...en... inpluggen op 230V is echt te VEEL....hoor ..)

Peter

p.s.2 : indien die defekte p.supply vertikaal wordt geklasseerd , recupereer de ventilator van deze.... , die kan immers alsnog worden gebruikt als extra casefan , of als .....spare p.supplyfan??????

Peter

Wow, bedankt voor jullie reacties!

Ik heb er even een ander voedinkie in geplaatst en de PC deed het weer perfect. De rest was gelukkig nog intact.
In die andere voeding was de zekering eruit geknald en was er een condensator flink ontploft...
Ik heb de ventilator bewaard, altijd handig zo'n casefan ;)

Tnx voor de reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan