• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

15 cijfers omzetten in barcode

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald1986

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2010
Goedemiddag,

In excel kan ik 11 cijfers kwijt waarbij excel dit getal normaal weergeeft. Als ik echter twaalf cijfers (bijv. 123456789123) in een cel typ wordt dit niet als zodanig weergegeven (bij mijn voorbeeld komt er 1,23457E+11) te staan. Nou zou ik graag een 15 cijferig getal in een cel willen typen en dit vervolgens weergeven in barcode lettertype zodat deze code te scannen is. Weet iemand misschien of en hoe ik dit kan doen?

Bvd!

opmaak van de cel wijzigen in getal en lettertype "barcode"

er zijn verschillende lettertypen (barcodes) te vinden op het internet. die zal je moeten downloaden en installeren.

Het probleem is niet het barcode lettertype, die heb ik wel... Het probleem is dat Excel geen 15 cijfers kan weergeven waardoor de barcode ook niet overeen komt met de 15 cijfers die ik in de cel getypt heb.

Hallo Ronald

Wat Emile S al aangaf, verander de celeigenschapen in getal.

mvg
Peter

R-muis cellegienschappen en kies voor "aangepast"
dan staat daar bij 15 getallen:
0,000000000000000
en daar maak je dit van:
0000000000000000
en dan staan er bij mij wel 15 ciifers ipv de auto scientific weergave.

Dag ronald1986 !

Jouw probleem is zowat gelijkaardig aan een uitdaging die ik een aantal jaren geleden voorgeschoteld kreeg. Een tabel met waarden met daarnaast de barcode om die waarden te kunnen scannen. Bij jou zijn dat 15 cijfers, bij mij waren dat twee letters + 7 cijfers (bijv. WA0124850).

Het probleem is dat het simpelweg inbrengen van de 15 cijfers en die dan weergeven met een barcode-font, niet werkt. Die weergave is namelijk geen geldige barcode. Een barcode is meer dan dat. Die bevat ook nog een start-, stop- en check-code. Een interessante link over de verschillende barcode-structuren is deze: http://www.taltech.com/barcodesoftware/articles/barcode_basics

Wij hebben toen gekozen voor de "Code 128" (was compatibel met onze scanner).

Om een geldige barcode te creëren moet de waarde (in jou geval de 15 cijfers) omgezet worden in een, zeg maar "barcodewaarde". Die "barcodewaarde" moet je dan weergeven met de gepaste barcode-font, in mijn geval destijds de code128-font.

De functie om de cijferwaarde om te zetten naar de "barcodewaarde" kan je downloaden van http://grandzebu.net/informatique/codbar-en/code128.htm , waar ook de font Code128.ttf ter beschikking is.

Bij dit alles speelt het geen rol hoe het getal in de cel weergegeven wordt (reeks cijfers of wetenschappelijk notatie maakt geen verschil).

In bijlage een geminimaliseerd (i.v.m. vertrouwelijkheid van de gegevens) voorbeeld. Je moet wel de Code128.ttf geïnstalleerd hebben om de barcodes te zien. Er zit ook een screenshot bij. Hopelijk heb je er wat aan.

Grtz,
MDN111.

Bijlagen

Zet een ' voor het getal, dit is een oude truc om tegen excel te zeggen dat het tekst is.
In veel barcodes zit een startkarakter, controlegetal en stopkarakter.
Je hebt nog niet vermeldt welk barcodesystem je gebruikt, zie http://www.tennysongraphics.com.au/bar1c.htm.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan