15" of 17" tft aanschaffen? Help mij.

Status
Niet open voor verdere reacties.

fniels

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2003
Wil via PC-prive bij Dell een systeem aanschaffen. Twijfel nog tussen twee TFT monitoren.

De eerste is een Dell 1504 FP Ultra Sharp (DVI), de tweede een Dell Entry Flatt panel E171FPB (no DVI). Mijn videokaart welke ik ook bij dit systeem wil nemen (64MB Geforce4 MX420+TV out) ondersteund geen DVI.
17"is slechts 65 Euro duurder maar wel mindere specificaties.
Twijfel wat de beste keuze zou zijn.

Specificaties E171FPB:
Technische Specificaties Beeldscherm: Active matrix TFT LCD / Diagonaal 17.0" (43.1cm)
Dot pitch: .264mm
Synchronisatie bereik horizontaal: 31 kHz-80 kHz (automatisch)
Synchronisatie bereik verticaal: 56 Hz-76 Hz (automatisch)
Heldigheid / Contrast ratio: 250 CD/m2 / 350:1
Kijkhoek: '+/- 60° Verticaal, +/- 70° Horizontaal
Maximale resolutie: 1280 x 1024 @ 75 Hz
Display Modes: 31.5 kHz Horizontal, 70.1 Hz Vertical / 31.5 kHz Horizontal, 59.9 Hz Vertical / 37.5 kHz Horizontal, 75.0 Hz Vertical / 37.9 kHz Horizontal, 60.3 Hz Vert. / 46.9 kHz H, 75.0 Hz V / 48.4 kHz H, 60.0 Hz V / 60.0 kHz H, 75.0 Hz V
Connectie: 15-pin D-subminiature analoog (blue)
Afmetingen / Gewicht: 15.07" (383mm) x 15.92" (404mm) x 7.87" (200mm) / 14.11 lbs. (6.4 kg)

Specificaties: Dell 1504 FP UltraSharp

Een Dell UltraSharp LCD flat panel biedt een extra hoog contrast ratio voor scherpe en zuivere kleuren en een bredere kijkhoek vergemakkelijkt de samenwerking. Dankzij de snelle reactietijden kunnen spelletjes en volledig geanimeerde video's gedraaid worden en de verschillende helderheidsgradaties garanderen daarbij briljante beelden en rijke kleuren :

14% verbetering in "contrast ratio" tegenover entry level LCD flat panel monitoren, zorgt voor rijkere, scherpere beelden en meer kleuren voor het bekijken van foto's, DVDs en desktop publishing
33% bredere kijkhoek
40% snellere reactietijd tegenover entry level LCD flat panels, verbetert het bekijken van geanimeerde video's zoals films op DVD of videobestanden doordat er minder "ghosting" of "smeared effects" optreden

Technische Specificaties Beeldscherm / Dot Pitch: Active matrix TFT LCD, Diagonaal 18.1" (45.97cm) / .2805mm
Brightness / Contrast Ratio: 250 CD/m2 typical / 400:1 typical
Synchronisatie bereik horizontaal / Synchronisatie bereik verticaal: 31 kHz - 60 kHz (automatisch) / 60 Hz - 75 Hz (automatisch)
Optimale preset resolutie / Max. preset resolutie: 1024 x 768 @ 60 Hz / 1024 x 768 @ 75 Hz
Display Modes: VGA, 720 x 400 : 31.5 kHz horizontaal, 70.1 Hz verticaal ; VESA, 640 x 480 : 37.5 kHz horizontaal, 75.0 Hz verticaal ; VESA, 800 x 600 : 46.9 kHz horizontaal, 75.0 Hz verticaal ; VESA, 1024 x 768 : 60.0 kHz horizontaal, 75.0 Hz verticaal
Connectoren: 15-pin D-subminiature (blue), DVI-D (white)
Afmetingen (Hoogte, Breedte, Diepte): 14.1" (357mm) x 13.7" (348mm) x 6.8" (173mm)
Gewicht: 3.8 kg (8.25 lbs.)
Afmetingen: (HxBxD) 14.5 x 16.6 x 6.9" (367 x 372 x175 mm)
Gewicht / Standaard / Garantie: 5.7 kg / TCO-99 / 3 jaar garantie

Wie kan mij advieseren. Doe werk met Word, Coreldraw en games.

Dit is geen antwoord op je vraag, maar ik zou sowieso geen PC bij Dell kopen, daar zijn ze hardstikke duur, of moet het persee een merkpc zijn? Als je op internet kijkt bij bijvoorbeeld www.yorcom.nl, of een dergelijke site zie je dat je daar misschien wel de helft minder betaald voor het zelfde systeem.

Of 15 inch of `17 inch beter is is wat persoonlijks. 17 inch is natuurlijk een stukkie groter en is vooral met games wel mooi :)

maar 15 inch voldoet ook hoor

Geplaatst door Robert-Jan K
Dit is geen antwoord op je vraag, maar ik zou sowieso geen PC bij Dell kopen, daar zijn ze hardstikke duur, of moet het persee een merkpc zijn? Als je op internet kijkt bij bijvoorbeeld www.yorcom.nl, of een dergelijke site zie je dat je daar misschien wel de helft minder betaald voor het zelfde systeem.

Nou dan mag jij me vertellen hoe je dat wilt doen, voor de helft van de prijs, inclusief dezelfde garantie en software bijgeleverd.
Je zal misschien iets goedkoper uit komen maar zeker niet de helft, zeker niet nu Dell de consumentenmarkt wil veroveren en dus best wel scherp geprijst is.

Bovendien, niks ten nadele van b.v. yorcom, maar Dell heeft in de loop der jaren wel een betrouwbare reputatie opgebouwt.

Ik heb inderdaad niet op de software gelet, en het gaat mij er ook niet om waar die PC gekocht wordt, ik zou hem alleen zo goedkoop mogenlijk willen aanschaffen, en yorcom is goedkoper dan Dell, qua hardware.
Ik heb verder ook niets vergeleken.

Ik weet niet wat DVI is, maar ik zou eerst de prijzen bekijken van een videokaart met en zonder DVI,
en dan aan de hand daarvan de tft kiezen.

15" tft schermen laten zichzelf bekijken als een grotere 17"crt scherm, dus die maat is imo al voldoende. Even kijken naar je budget dus, of, misschien is het de moeite toch nog even een paar maanden te wachten met het aanschaffen van een tft, want die prijzen zullen denk ik nog meer gaan dalen.
Maarja is pc privé..:D

PS.Is het bij yorcom overigens mogelijk een pc aan te schaffen zonder besturingssysteem? Dus enkel alleen de drivers voor de gekozen hardware?

Hoi, leuk die discussie of Dell goedkoop is of niet, maar ik moet daar nu eenmaal kopen voor PC-prive. Dus weinig keus. Rest de vraag wat de betere keus aan de hand van de technische specificaties (zie de oorspronkelijke vraag). De videokaart die ik erbij neem ondersteund geen DVI (digital video input)!

Is er soms iemand die mij aan de hand van de specificaties een advies kan geven. Ben zelf bang dat de 17" wel groter is maar qua beeld (met name spellen en scherpte) toch minder is.

Alvast bedankt voor eventueel advies.

Ik zou toch voor de scherpte gaan, dus voor de 15".
Alleen zou het dan wel erg mooi zijn als je een DVI videokaart erbij kan krijgen, door het LPF (nee niet Pim F. maar Low Pass Filter) zal je toch aan scherpte moeten inboeten, iets waar je met DVI geen last van hebt.
Dus mijn advies de 15" en een DVI videokaart.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan