150Gb foetsie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

haribald

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2008
ik heb hier een externe HD "Mobile HDD, _digiconnect. " WDC WD25 00JB-00READ USB-Device
het is geen echt nieuw model meer en is waarschijnlijk een ATA model in die behuizing... is wel usb 2.0

deze komt van een kennis af die vertelde dat hij niet werkt met zijn PC....???

Echter op mijn windows 7 en ook op mijn P4 machine reageert hij normaal !!!!
Dat wil zeggen ik zie data en kan erbij en alles ermee doen maar ik zie maar ongeveer 48 GB als data en vervolgens dat de resterende vrije ruimte
nog iets van 17 Gb zou zijn (ook in apparaatbeheer) dat is niet de de effectieve ruimte van ca 232 GB die de hd zou moeten hebben.

Avast virusscanner scant de hele hd normaal en geeft aan het einde aan dat hij 218,6 Gb aan data gescand zou hebben??? waarom geeft mijn pc dan aan dat er nog maar 17-18 vrij zou zijn en zie ik al die 218,6 gb aan data niet?

dus mijn vraag is logisch wat is er aan de hand zou er iets zijn van verborgen bestand/partities ? ook al zie je niks wat er op duidt in configuratiescherm?

Aangezien het om een HD gaat van iemand die overleden is en in de eerste 48 Gb die wel zichtbaar zijn ook al prive data staat te dnekn aan salarisgegevens en dergelijke
lijkt het mij niet goed om zomaar format op de HD te zetten of iets te doen wat dat bewerkstelligt

kan iemand mij helpen om die vermiste 150 GB te voorschijn te toveren zodat ik die dan weer aan zijn familie kan geven....

bvd

Laatst bewerkt:
je kan partitie verwijderen en aan passen met bv gparted,probeer dat eens

@vanschagen:
lijkt het mij niet goed om zomaar format op de HD te zetten of iets te doen wat dat bewerkstelligt
Wat jij beschrijft verwijdert de partitie, dus is alle data dan weg... Dat is juist niet de bedoeling.

@haribald: Ik zou het idee krijgen dat er verborgen bestanden op staan, die je (zo) niet ziet.
[In dit voorbeeld heeft die externe HD schijfletter x: , natuurlijk aanpassen aan de schijfletter die de externe hd bij jou heeft.]
[Windows-toets]r toetscombinatie -> DIR /S /A x: > dirlist.txt && notepad dirlist.txt
Kijk of je in Kladblok dan meer gegevens/bestanden/mappen ziet dan in Verkenner.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Kan je niet in de Datentraegerverwaltung (of hoe dat in het Nederlands heet) kijken wat Windows aan partities kent? Erbij wordt niets op de harde schijf gewist. Dan weet je of er hidden partities zijn. Sorry, ik heb geen Nederlandse Windows.

Heb dat probleem ook. Als je iets van een nederlandse windows in het engels of duits moet vertellen.
Maar Datenträgerverwaltung is schijfbeheer

Bedankt voor het vertalen. Ik had het moeten weten...

Nou ja, vertalen....
Ik weet waar het in de duitse versie staat. Dan in de nederlandse versie gekeken en toen wist ik het.
Achteraf vind ik het ook logisch maar om er direct zelf op te komen is een vaak ander verhaal.

In plaats van de naam geef ik altijd deze manier van Schijfbeheer starten, werkt in alle versies en in alle (Windows-)talen:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc

Tijs.

@Tijs

Waarom [Windows-toets]r ?
Alleen [Windows-toets] is toch genoeg, krijg je het zelfde ingave veld.
Door op start te drukken krijg je ook dat veld om diskmgmt.msc in te geven.
Heeft jou manier een voordeel wat ik over het hoofd zie tov de twee ander genoemde manieren?

Doet wat ik al schreef: Werkt onder alle (recente) Windows versies, incl. XP (waar geen "Programma's en bestanden zoeken" beschikbaar is waar jij zojuist op doelde)

Tijs.

@vanschagen:
Wat jij beschrijft verwijdert de partitie, dus is alle data dan weg... Dat is juist niet de bedoeling.

@haribald: Ik zou het idee krijgen dat er verborgen bestanden op staan, die je (zo) niet ziet.
[In dit voorbeeld heeft die externe HD schijfletter x: , natuurlijk aanpassen aan de schijfletter die de externe hd bij jou heeft.]
[Windows-toets]r toetscombinatie -> DIR /S /A x: > dirlist.txt && notepad dirlist.txt
Kijk of je in Kladblok dan meer gegevens/bestanden/mappen ziet dan in Verkenner.

Tijs.

je gegeven pad werkt niet, er komt dan steeds de melding dat DIR niet gevonden wordt en uiteraard heb ik je x veranderd in de juiste driveletter ....
ik neem aan dat je deze selectie ( DIR /S /A x: > dirlist.txt && notepad dirlist.txt ) moest inputten in "uitvoeren"(dit krijg je na wintoets en r)
ook andere combinaties leiden niet tot succes...

ik heb nu overigens in schijfbeheer gezien dat de hd in tegenstelling met mijn andere hd's op logisch station staat (balkkleur lichtblauw) terwijl de rest 5 extern. 1 intern
allemaal primair als status hebben.... heeft dit er misschien ook iets mee te maken???

Kan je een schermafdruk posten van schijfbeheer? Een logische station kan b.v. over twee physieke harde schijven zijn uitgebreid en ik denk dat je van een logische station niet kan opstarten.

Foute commandoregel, idd. Moet zijn:
CMD /k DIR /s /a x: > dirlist.txt && notepad.exe dirlist.txt

Tijs.

Download de laatste versie van Ubuntu op de download pagina en kies de 32-bits versie.
Brand het gedownloade iso bestand op een cd.
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).

Na het opstarten (duurt even) kies "Try Ubuntu" of "Ubuntu uitproberen", Ubuntu draait nu vanaf de CD en er wordt niets op de harde schijf veranderd.
Je ziet links een balk en als je die naar beneden scrolt zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.

Als de disk geen ernstige fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

Klopt wat AenA zegt.
Ook mijn manier.
Alleen ervaart men dat als lastig.
Probeer Hiren's bootcd 15.1 te krijgen (downloaden) en op dvd te branden.
Daar staat ook mini windows xp op en dat werkt voor velen uit gewoonte handiger.
En ja, zet je gegevens op een externe schijf.
Zelf zorg ik er voor dat alle data op een D partitie komen, dan kun je met c minder voorzichtig omgaan.

Klopt wat AenA zegt.
Probeer Hiren's bootcd 15.1 te krijgen (downloaden) en op dvd te branden.
Daar staat ook mini windows xp op
@ AenA - Download de laatste versie van Ubuntu

het gaat hierbij om en externe (ntfs) hd die vanuit ieder besturingsysteem aangesproken zou moetn kunne worden en beoordeeld !! waarom zou ubuntu(Linux) of minixp (op hirenscootcd) dat beter kunnen of juist iets kunnen zien en windows 7 en XP niet ??? is niet logisch lijkt mij... ik had indedaad niet eraan gedacht om het via een van die 2 ook te proberen maar dat komt natuurlijk omdat ik de de logica niet zie waarom ubuntu of een uitgeklede versie van xp wel opeens de hele hd zouden kunnen ontrafelen zou een blamage zijn voor microsoft ook lijkt me ofwel zoals ze zeggen een reuze bug....

@ Lutz ik hoef niet van die hd op te kunnen starten en lijkt mij ook niet dat die dat ooit heeft hoeven doen, de hd wordt bij mij geheel als een zelfstandige schijf aangesloten waarom deze hd echter niet ook een status krijgt als primaire vind ik vreemd daar mijn andere externe hds wel direct primair waren , moet ik bij opmerken dat het om sata hds gaat in een behuizing van usb 3.0 terwijl die waar het over gaat nog een ATA hd is met usb 2
@ dnties balen hier dat ik deze cmd regel niet meteen kan uitproberen nu daar ik de hd inmiddels weer aan de eigenaar terug gegeven heb op zijn verzoek die was al heel blij dat hij al die fotoos er van af kon halen de rest interesseerde hem niet want wat moet je met administratie en wat oud programmaatjes hetgeen allang verjaard is .....
ik zal wel aan hem vragen of ik nog mag proberen om te ontdekken hoe het zit met die 150GB en heb al aangeboden de hd voor hem te gaan controleren op kwaliteit en werking dus of dat die nog wat jaartjes mee zou kunnen....

in ieder geval bedankt voor de hulp en ik zet het eindresultaat nog hier neer dan .....

Ik denk niet dat usb2.0 of 3.0 of primair of logisch te maken heeft. Stel deze schijf was altijd op een computer aangesloten. Soms werd er iets weggegooid en bleeft physiek ruimte innemen. Zal het dat zijn?

Indien het dat is, helpt dan de schijfopruiming tool?

de schijf was niet continue op een pc aangesloten maar werd als een backup schijf gebruikt voor privédoeleinden en allerlei software.
mijn opmerking was wat ik ervaar en dat is dat de externe (3.0 usb) hd's die ik op mijn pc gebruik allemaal primair aangeven in schijfbeheer terwijl de hd die het nu betreft extern, usb 2.0 ATA als logisch station vermeldt wordt door schijfbeheer?
wat mijn vraag betrof over die vermiste 150 Gb! ook al zou die dichtgeslibd zijn met overbodige bestandjes op den duur dan lijkt het me dat ik die had moeten kunnen zien immers niet gedeleted dus geen bootsectors verwijderd moet je ze kunnen zien ... juist daarom dacht ik aan een verstopt bestand(en)
echter hoe zou de ex-eigenaar van de HD dat gedaan hebben, het waarom laat ik daar zelfs buiten....

op dit moment is het zo dat de huidige eigenaar alleen wilde dat hij toegang had tot de hd wat hem niet lukte
puur om voornamelijk hele foto mappen (familie/vakantie fotoos) te redden ....
wat er op die vermiste 150 gb zou staan interessert hem niet zo veel maar eigenlijk mij wel omdat ik niet snap
waar die gebleven is.....

operaties uitvoeren waarbij geformateerd, gepartitioneerd ed kan en kon ik niet uitvoeren omdat de originele data dan voorgoed verloren kon gaan... het doel was immers bereikt alleen de vraag of er op de vermiste ruimte nog meer belangrijke data op kan staan blijft zo maar het kan net zo goed zijn dat het niks is ....
zolang ik die hd niet weer terug heb om dat uit te proberen blijft die vraag staan....

Laatst bewerkt:
Een back-up zijn gegevens van een folder/disk die nog steeds bestaat.
Waarom dat niet proberen terug te halen?

Een back-up zijn gegevens van een folder/disk die nog steeds bestaat.
Waarom dat niet proberen terug te halen?

lees eerste bericht eens door, aangezien er alleen ook die hd was lukt dat niet!

en wat jij zegt zowieso niet hoeft te kloppen immers wie laat zijn gegevens leesbaar op zijn gewone pc staan???

bovendien verwijder je vaak bestanden door deleten en formateren die zijn niet altijd meer teug te halen zekers niet op een normale manier..... die HD werd zoals ik al eerder typte gebruikt voor privézaken en daarnaast alles wat met het behoud en bewaren van software te maken had....
en zal echt niet vaak heringericht zijn, het gaat immers ook om een ATA apparaat en hoelang zijn die al uit de mode denk jezelf...
dat wil echter niet zeggen dat ze als een opslagmedium niet uitstekend dienst kunnen doen

dat het een backup hd is wil niet zeggen dat het een image of door welk backupproggie gemaakt is ik heb allen gewone mappen e.d aangetroffen niks geen systeembbackup ofzo te vinden.....
hij had daarbij ook wel wat meer dan de vermiste 150gb op zijn originele pc staan weet ik dus op de hd waar het nu om gaat stond alleen wat hij het belangrijkste vond om te bewaren....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan