169.254.x.x

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Raar probleem.
Heb eenAcer Aspire ax3400.
Ineens werkte het internet niet meer. De comp kreeg een ip adres: 169.254.105.3 en subnet 255.255.0.0 - geen gateway.
De normale range werd niet goed neergezet. Alles staat op automatisch, maar dit werkt niet. Ook de computer handmatig in de goede range zetten werkt niet.
Het betreft een NVIDEA nForce-netwerkcontroller.
De computer is opnieuw geinstalleerd en het probleem was er toen nog. Op de acer site staan geen drivers. Deze zijn automatisch neergezet door win7.
Heb op google aantal mogelijke oplossingen geprobeerd; niets mocht baten.
Wie heeft er suggesties?

Tussen 2 DHCP-hosts?
Je moet het anders zien. De router geeft via DHCP ipadressen uit nadat de computer hierom gevraagd heeft. Alle computers die een ipadres van dezelfde DHCP host verkregen hebben, kunnen met de router en elkaar communiceren.

Er hoeft in dit geval niet perse zo te zijn dat een misconfiguratie het probleem is. Het kan namelijk ook een probleem met de bekabeling zijn.

Net heb ik de Daan via een bericht duidelijk gemaakt hoe de vork in de steel zit en wat hij als eerste moet controleren.

Bekabeling, router en dan netwerkkaart (driver), zie bericht hieronder.

Goedenavond Daan,

Het APIPA adres (169.254.) houdt in dat er geen ipadres verkregen kon worden.

Dit kan meerdere oorzaken hebben:
- bekabeling
- router
- netwerkkaart

Bekabeling
Als de bekabeling niet goed aangesloten is, dan kan de router niet benaderd worden en kan er geen ipadres verkregen worden. Allereerst om tussenliggende problemen uit te sluiten moet de computer rechtstreeks op de router aangesloten worden.

Router
De router geeft ipadressen uit binnen een bepaalde reeks. Binnen deze reeks kunnen computers met elkaar communiceren. Als de router geen ipadressen meer uitgeeft, dan krijg je een APIPA adres. Sluit een andere computer, indien mogelijk, aan op de router. Krijg je dan wel een ipadres? Dan moet je het in de bekabeling zoeken.

Netwerkkaart
Het kan ook zo zijn dat inderdaad de netwerkkaart driver het probleem is. Standaard wordt er door Windows een compatible netwerkkaart driver geinstalleerd. We kunnen door bepaalde trucs erachter komen welke netwerkkaart het is en of daar een specifieke driver voor te vinden is. Mocht het dus nog niet werken, dan graag weer een bericht hier plaatsen.

Laatst bewerkt door een moderator:
De computer stond vanmiddag bij iemand thuis; daar ontstond het probleem.
Toen ik hem bij mezelf aansloot (er draaien hier thuis problemloos een aantal pc's, zowel bekabeld als draadloos - via verschillende routers) dacht ik het probleem opgelost te hebben, want ik kreeg direct een goed ip-adres.
Na het opnieuw opstarten van de pc, was dit toch weer weg; opnieuw een 169.254 ip adres. De kabel in een andere pc werkt prima.
Dus...
Bekabeling - check.. werkt goed bij andere pc's.
Router/swith - check.. werkt prima bij drie andere pc's in die kamer. Ook na verwisselen van de kabels (dubbelcheck)

Dus ik zoek het ook idd in de drivers. Op de acer site staat echter geen 'eigen' driver genoemd voor win7.
Ik kan idd morgen met everest even kijken of hij een andere netwerkkaart noemt dan deze nvidea.
Kan de netwerkkaart ook gewoon kapot zijn?
Ik heb overigens met usb-draadloos geprobeerd. Geen enkel probleem.

We kunnen een programma zoals Everest gaan gebruiken, maar laten we dat maar niet doen.
Klik op START>uitvoeren of WINDOWSTOETS+R en voer dan het volgende in:
devmgmt.msc

Nu opent apparaatbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de netwerkkaart en kies voor eigenschappen.
Ga naar de tab Details en kies uit de lijst voor Hardware Ids

Klik op het eerste resultaat en gebruik de toetsencombinatie CTRL+C

Plak hierna deze code in een nieuw bericht, dan ga ik voor je kijken.

Even voor de duidelijkheid, natuurlijk kan een netwerkkaart kapot zijn.
Alternatief is een netwerkkaart erbij plaatsen en kijken of je dan wel internet hebt of de kaart doormeten, maar dit zijn niet voor de hand liggende methodes.
We zullen eerst de andere mogelijke oorzaken moeten benaderen, mochten we tot die conclusie komen.

Laatst bewerkt:
@ICTman
Net heb ik de Daan via een bericht duidelijk gemaakt hoe de vork in de steel zit en wat hij als eerste moet controleren.
Op vragen graag communiceren via het forum hier anders heeft er verder niemand wat aan. :o

Heb m toch nog maar even aangezet...

Dit zijn de 4 regels die onder hardware id's stonden:

PCI\VEN_10DE&DEV_0760&SUBSYS_80001025&REV_A2
PCI\VEN_10DE&DEV_0760&SUBSYS_80001025
PCI\VEN_10DE&DEV_0760&CC_020000
PCI\VEN_10DE&DEV_0760&CC_0200

Het betreft een desktop he... En ik heb een 32 bits versie geinstalleerd. Heb je die link misschien ook?
Ik kan m zelf niet herleiden nl..

Even het volgende:
- Netwerkbekabeling is goed, omdat een andere computer wel op dezelfde bekabeling verbinding kan maken.
- Router geeft via DHCP ipadressen uit, dus daar zit het probleem ook niet in.

Er zijn nog wat andere punten die nagekeken moeten worden, alvorens we overgaan op het installeren van de driver. Het werkte eerst namelijk wel en nu ineens niet meer.
- Ziet u rechtsonderin een kruis of uitroepteken door het netwerkverbindings-icoon?

Er heeft een verbinding met het netwerk bij iemand anders thuis plaatsgevonden en hier kunnen dus 'valse' gegevens van opgeslagen zijn op het systeem.
- Flush van de Resolver Cache, normaliter wordt deze gewist bij een herstart maar alsnog uitvoeren. START > TYP IN DE LEGE BALK > cmd > ENTER > in het zwarte venster typ in: ipconfig /flushdns
- Request van netwerkkaart voor nieuw ipadres van de router: START > TYP IN DE LEGE BALK > cmd > ENTER > typ in het zwarte venster: ipconfig /release en dan ipconfig /renew
- Verwisselen van netwerkkabel die aangesloten is op de switch
- Verwisselen van potje op de switch met die nieuwe kabel,
tenzij dit een potje gemonteerd op de muur is waar de netwerkkabel vanaf de computer op aangesloten is en er interne bekabeling aanwezig is. Dan vanaf binnenkomende kabel die op het patchpanel (als het goed gedaan is bij interne bekabeling) zit, een nieuwe kabel tussen het patchpanel en switch/router aansluiten.
Het komt er dus op neer, alle externe bekabeling even verwisselen met nieuwe kabels (of kabels van andere computers die wel een ipadres hebben verwisselen).

Krijgen we verbinding?

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Goed. Je computer heeft in een ander netwerk gehangen en daarna heb je vage problemen. Begin maar eens te scannen met je virusscanner en MBAM.

Ik heb je adviezen keurig opgevolgd. Op ipconfig /release bleef de computer heel lang hangen.
Dit mocht allemaal niet baten.
Daarna driver geinstalleerd. Ook dat leverde geen gewenst effect op. Kaart weer weggegooid. Opnieuw geinstalleerd. Lijkt allemaal normaal. Maar zodra ik de netwerkkabel erin doe, heeft ie meteen het 169 ip adres. Hij hoeft er niet eens over te denken.

Roger- computer is vanavond volledig leeg gegaan. Opnieuw geinstalleerd. En daarna geen netwerkverbindinkje meer kunnen hebben!

Haha RogerS, wilde het net niet erbij typen bij het volgende stukje:
Er heeft een verbinding met het netwerk bij iemand anders thuis plaatsgevonden en hier kunnen dus 'valse' gegevens van opgeslagen zijn op het systeem.

We zullen dan wat commandline tools moeten gebruiken zoals Netstat. Dat is alleen niet te doen vanaf een afstand, dus een scanner eroverheen zoals TDDSKiller, http://support.kaspersky.com/downloads/utils/tdsskiller.exe en misschien daarna wel Kaspersky Virus Removal Tool http://devbuilds.kaspersky-labs.com...11/setup_11.0.0.1245.x01_2012_12_11_15_16.exe zal de volgende stap(pen) zijn.

Laten we de uitslag van de vorige test eerst maar afwachten, RogerS.

Had je vanaf de andere locatie wel nog een netwerkverbinding?

Ik heb je adviezen keurig opgevolgd. Op ipconfig /release bleef de computer heel lang hangen.
Dit mocht allemaal niet baten.
Daarna driver geinstalleerd. Ook dat leverde geen gewenst effect op. Kaart weer weggegooid. Opnieuw geinstalleerd. Lijkt allemaal normaal. Maar zodra ik de netwerkkabel erin doe, heeft ie meteen het 169 ip adres. Hij hoeft er niet eens over te denken.

ipconfig /renew heeft zijn werk niet kunnen doen?
ipconfig /release is namelijk niet altijd benodigd.

Vraag, waar komt u vandaan?

Renew heeft het niet gedaan.
Computer was op de andere locatie ook netwerkloos. En heb m volledig geformatteerd. Dus er kan 0 troep meer op zitten.
Den Haag...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan