16GB DDR3-1600 Geheugen op een MSI 770-C45 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stinuz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2003
Berichten
1.245
Ik wil 16 GB DDR3-1600 Geheugen in mijn mobo proppen, maar ik weet niet zeker of 'ie dat ondersteund.

Op hun website staat "Supports four unbuffered DIMM of 1.5 Volt DDR3 800/1066/1333/1600* (OC) DRAM, 16GB Max"

Maar 1600 staat dus in 't rood aangegeven en met een sterretje erbij, al zie ik niet waar dat voor staat.

Gaat dat nou passen, of toch niet? :confused:
 
Dat kan makkelijk. Het sterretje staat voor het feit dat 1600MHz 'officieel' niet ondersteund is, maar de hardware het makkelijk kan halen, al dan niet d.m.v. overklokken.
 
Let er wel op dat je een 64 bits versie van Windows nodig hebt.
 
Je zou ook even in het Bios kunnen kijken of het Bios XMP ondersteund. Als deze ingeschakeld wordt, dan draait het geheugen op 1600MHz. Indien de optie er niet is, zul je het inderdaad via overklokken moeten instellen.
 
Ik zal kijken zodra de PC uit kan. Wat houd overklokken in? Dat ik handmatig de timings instel? Ik had namelijk dit nog gevonden op de fora van MSI:

-----------------------------------------------
An AMD-cpu does NOT support 1600MHz -- that is, the memory controller can handle 1066MHz or so. If you set the memory frequency higher, then you are overclocking the system which may result in freezing or other system problems. By losening timings a bit (9-9-9-24 2T) you [can] solve it. [Then], keep on testing. If the lot stays stable, then don't change anything else.
-----------------------------------------------

Dus handmatig de timings instellen en dan is 't altijd goed?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst zou u zich moeten afvragen: heb ik zoveel geheugen echt nodig? Kijk eens naar het huidige geheugen gebruik (windows taakbeheer). In veel gevallen zult u zien dat bij 4GB geheugen daar nauwelijks de helft van gebruikt wordt. Wellicht dat bij zware bedrijfsdatabases en DTP 16GB nuttig is, maar bij een doorsnee PC-gebruik si het totaal overbodig en volstaat 4GB, zelfs bij zware moderne games.
 
Ja, ik heb zoveel geheugen echt nodig. Niet om te gamen, voor andere dingen.

Er zit op 't moment een AMD Athlon II 255 in (2x 3.1GHz), maar ik wilde er eigenlijk een AMD Athlon II X4 640 inzetten (4x 3GHz).
 
16 gb is is echt teveel. ik heb hier zelf een phenom 2 x4 955 be met 8 gb ramm op win 7 ultimate 64 bit en kom niet boven de 62 % uit tijdens gamen of multi tasken zoals bestanden uitpakken enz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan