• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

180 graden gedraaid plakken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

VAMEES

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2007
Is er een mogelijkheid om cellen na kopiëren met 180 graden gedraaid te plakken?
Zo kun je met transporteren wel 90 graden draaien.

Bijvoorbeeld:
1 2 3 4 5
Wordt met transporteren:
1
2
3
4
5
Maar ik moet hebben:
5 4 3 2 1

Is dit mogelijk?
Alvast bedankt.

Het is niet "transporteren" maar "transponeren"

Beste Vamees,

Hoe ziet jouw bestand eruit?
Bevat het verschillende tabellen, of eentje? Bevat die tekst getallen of beide? Bevat de tabel lege cellen?

Richard

HAHA OK dankje Finch maar daar los ik het probleem niet mee op:-D

Richard het is een reeks getallen die wordt gegenereerd uit eerdere berekeningen.
Er komen geen teksten in voor en indien het veld leeg is staat er een nul.

Ik moet het omdraaien omdat ik met behulp van horizontaal zoeken op zoek wil gaan naar de eerste nul aan aan het einde van de reeks getallen.(reeks is aflopend) Aangezien horizontaal zoeken van links naar rechts gaat geeft hij een verkeerde waarde. Door van rechts naar links te zoeken krijg ik wel de goed waarde, maar dat kan zoeken niet.

HAHA OK dankje Finch maar daar los ik het probleem niet mee op:-D

Richard het is een reeks getallen die wordt gegenereerd uit eerdere berekeningen.
Er komen geen teksten in voor en indien het veld leeg is staat er een nul.

Ik moet het omdraaien omdat ik met behulp van horizontaal zoeken op zoek wil gaan naar de eerste nul aan aan het einde van de reeks getallen.(reeks is aflopend) Aangezien horizontaal zoeken van links naar rechts gaat geeft hij een verkeerde waarde. Door van rechts naar links te zoeken krijg ik wel de goed waarde, maar dat kan zoeken niet.

Om horizontaal zoeken correct te gebruiken moet je reeks OPLOPEND gesorteerd zijn, anders kan je een verkeerd resultaat terugkrijgen. Dus toch even goed uittesten op voorhand, en anders misschien een alternatief gebruiken.

BTW is de lengte van het aantal getallen constant? Dus bv. altijd 5 getallen of 10 getallen,...?

Indien er wordt gezocht naar een waarde die meerder malen voor komt pakt horiz.zoeken de laatste van deze waardes. zo geeft de onderstaande formule 'D' aan waneer van toepassing op de gegevens eronder. Maar ik heb dus de 'H' nodig.

=HORIZ.ZOEKEN(0;A1:j2;2)

0 0 0 0 1 2 3 0 0 0
a b c d e f g h i j

De lengte van de getallen varieert . De lengte van de tabel niet.

Indien er wordt gezocht naar een waarde die meerder malen voor komt pakt horiz.zoeken de laatste van deze waardes. zo geeft de onderstaande formule 'D' aan waneer van toepassing op de gegevens eronder. Maar ik heb dus de 'H' nodig.

=HORIZ.ZOEKEN(0;A1:j2;2)

0 0 0 0 1 2 3 0 0 0
a b c d e f g h i j

De lengte van de getallen varieert . De lengte van de tabel niet.

De laatste 0 zie ik in dit voorbeeld bij j staan. Als je trouwens de parameter ONWAAR opzet dan geeft hij a als resultaat aan. Zonder die ONWAAR, dus als benaderen waar is, geeft hij in dit geval de laatste 0 aan in de eerste aaneengesloten rij van nullen.

Geef anders eens aan wat je eigenlijk je input is (dus zonder transformaties) en wat dan het goede resultaat zou zijn.

In dit voorbeeld heb ik de waarde 5:00 nodig in kolom BY. Op deze manier wil ik teweten komen hoelaat de productie klaar is.
Dit kan met horiz.zoeken als ik alles precies andersom kopieer.
Dus de vraag is hoe kopieer ik alles 180graden gedraaid.
Of hoe laat ik horiz.zoeken niet van links naar rechts zoeken maar van rechts naar links.

Bijlagen

hallo VAMEES,

mag het een oplossing zijn met een hulprij? Zo ja, probeer dan onderstaande even uit:

in de cellen A3:CS3 van het voorbeeld zet je volgende formule (dus in A3 zetten en doortrekken naar rechts):

Code:
=ALS(A1<>0;KOLOM();-1)

in cel A4 kan je dan het gewenste resultaat bekomen via volgende formule:

Code:
=INDEX(A1:CS3;2;VERGELIJKEN(MAX(A3:CS3);A3:CS3;0)+1)

De eigenschappen van A4 nog wel even op "uur" zetten voor een correcte weergave.

Laat maar weten wat je er van vindt.

Donders dat is een verdraaid mooie formule.
En hij werkt ook nog.
Waarom moeten eigenlijk al die waarden die je niet mee neemt -1 zijn?

In iedergeval supper bedankt:thumb:

Donders dat is een verdraaid mooie formule.
En hij werkt ook nog.

Een mooie formule die niet werkt is geen mooie formule ;)

Waarom moeten eigenlijk al die waarden die je niet mee neemt -1 zijn?

In iedergeval supper bedankt:thumb:

Je mag daar ook gerust een andere waarde zetten. Alleen die waarde mag nooit groter zijn dan de kolomnummers die we toekennen, anders krijgen we fouten. Daarom een negatief getal, dan hebben we die zekerheid. Je mag daar ook -10, -100 of -999 zetten, dat blijft gelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan