• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

1e kolom vergelijken en daarna 2e kolom aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sigorei

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2007
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb van een leverancier een groot artikelbestand.
In de eerste kolom staat het artikelnummer en in de 2e het bedrag.

Ik gebuik lang niet alle artikelen uit dit artikelbestand.

Op blad1 van Excel open ik het artikelbestand van de leverancier.
Op blad2 van Excel open ik het aangepaste kleinere artikelbestand.
De indeling blijft precies hetzelfde alleen de aantallen zijn gewijzigd.

Ik download elke week de nieuwste versie van dit artikelbestand bij mijn leverancier.
Ik wil graag dat de prijzen in kolom 2 geupdate worden met het kleinere artikelbestand.

Dus eerst moet er vergeleken worden of het artikelnummer bestaat in het kleinere artikelbestand, zo ja dan moet de prijs in kolom 2 van dit artikel aangepast worden.

Kan dit in Excel ?? Zo ja hoe ?? Ik ben een echte newbee als het om Excel gaat.
Ik hoop dat u mij kunt helpen.

Groeten Sigorei

Dus eerst moet er vergeleken worden of het artikelnummer bestaat in het kleinere artikelbestand

Dit kan met de AANTAL.ALS functie. Je telt m.a.w. het aantal keren dat dat voorkomt. Als dat > 0, dan moet je verder zoeken op de bijhorende prijs. Anders niets doen.

zo ja dan moet de prijs in kolom 2 van dit artikel aangepast worden.

Dat kan met de verticaal zoeken functie (in Excel: VERT.ZOEKEN). Op het forum hier vind je massa's voorbeelden daarvan. Gebruik de zoekfunctie maar.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan