2,3 mb muziek verkleinen

• Onderwerp starter Onderwerp starter poi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

poi

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 dec 2001
Hoe kan ik een muzieknummer van 2,3 mb (ik heb m in zowel wav als mp3 formaat) verkleinen tot z'on 200Kb ???
Ik wil deze muziek als achtergrond mee laten draaien op een website.

converteren naar een lagere kwaliteit. Bedenk wel dat je als je bestand +/-10 keer kleiner wordt de kwaliteit ervan ook (ongeveer) evenredig achteruit gaat.

Optimalisaties die je kan doorvoeren:
1. verlagen van de bitrate: voor op internet als achtergrond kan je tot 32kbps gaan
2. verlagen van de frequentie: van 48kHz (DVD-kwaliteit, is zowat de nieuwe standaard aan het worden merk ik) naar 44.1kHz (CD-kwaliteit), eventueel kan je nog terugvallen op 22.5kHz (cassettekwaliteit) maar dit raad ik je af omdat het vaak al een duidelijk hoorbaar verschil teweeg brengt.
3. Het stuk in mono zetten ipv stereo (tenzij stereo absoluut noodzakelijk is, maar aangezien het om achtergrondmuziek gaat is dit waarschijnlijk niet het geval). mono is nl stereo/2, ook in opslagruimte ;)

Bedenk wel als je muziek op je site plaatst dit voor sommige bezoekers ook irriterend kan werken. Meestal is het een goed idee om een kleine pauze/afspeelknop te voorzien.

--Johan

Ik begrijp dat het irri kan zijn, maar is nu eenmaal de wens van een kennis van mij en ik gebruik muziek van Enya, dus lekker relax.
Jouw suggestie is mij helemaal duidelijk, maar kun je mij een programma'tje adviseren waarmee ik dit kan doen?

Persoonlijk maak ik gebruik van dBPowerAMP. Let wel: sinds versie 12 is de MP3-codec die is inbegrepen maar voor een proefperiode. De freeware Lame-codec moet je zelf gaan installeren (google is je vriend)

--Johan

Ik raad Wavepad aan (demo versie is zo'n beetje al compleet!), hier te downloaden (of via google)

V.:thumb:

Je kunt ook gewoon het MP3-bestand even groot houden en het laden in een flash-spelertje. Je hebt de volle kwaliteit en je moet niet wachten tot het helemaal geladen is voor je het hoort.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan