• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 bestanden vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

svenvd

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2018
Beste,

Ik zoek naar een tool of oplossing voor het vergelijk te kunnen maken tussen 2 excel documenten. (bijlage)

Even schetsen: als er een container vertrekt heeft deze een inhoudslijst of stocklijst. Bij terugkomst krijgt deze een inventaris en weten we onmiddellijk wat er ontbreekt en wat we bij moeten bestellen en nog belangrijker, hoeveel we moeten doorrekenen of afschrijven. Echter moet ik nu de 2 bestanden naast elkaar leggen en het manueel uitzoeken, wat heel veel tijd kost. Ik denk dat dit automatisch kan lopen maar kan niet vinden hoe.

Bestaat hier een tool binnen Excel voor die beide bestanden vergelijkt en aanduid waar er een verschil is?

mvg Sven

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met verticaal zoeken kan je denk wel een eind komen. En anders maar even een voorbeeldbestand plaatsen. Wat je nu geplaatst hebt zijn geen voorbeeldbestanden.

eventjes iets snel in elkaar gestampt om te kijken of we dezelfde taal spreken.
Ik heb beide lijsten onder elkaar geplakt en er 2 kolommen aan toegevoegd :
- Test met V of A naargelang Vertrek of Aankomst
- Test 2 met - TotalInStock of + TotalInStock naargelang V of A
Daar dan een draaitabel op losgelaten en dan blijkt er een verschil te zijn voor bepaalde artikelen.
Is het deze richting ?
Dan kan dat eventueel geautomatiseerd worden met een macrootje.

Bijlagen

Cow18,

dit is idd ongeveer wat ik zoek, ik zou er een macro voor kunnen maken dat enkel hetgene met verschil over blijft.
maar stel dat er in de ene lijst een artikel meer of minder voorkomt. wordt dat dan ook aangeduid op u manier? ik ben jammer genoeg met draaitabellen (nog) niet zo goed mee.
het kan soms gebeuren dat er tussen vertrek en aankomst (kan meer dan 2 jaar tussen zijn) een verandering doorgevoerd wordt van wat de inhoud zou moeten zijn, waardoor er soms een paar lijnen (artikelnummers) bijkomen of afgaan.

ik wil ook kunnen instellen dat er een automatische prijsberekening voorkomt die ik kan doorrekenen.

VenA,

nr 2 zeker niet gemist, ik was bezig met via verticaal zoeken uit te proberen hoe ver ik kwam toe de post van Cow18 binnen liep. toen was mijn tijd om en ben ik dags nadien op de file van Cow18 gesprongen daar deze eigenlijk als voorbeeld kan dienen, het was zeker niet negerend naar u en moet je aub niet persoonlijk nemen.

Het ging mij om:
Wat je nu geplaatst hebt zijn geen voorbeeldbestanden.
1 bestand met 2 tabjes met een paar afhankelijke kolommen is voldoende.

Beste,

In bijlage kan je het voorbeeldbestand vinden samen met wat uitleg en de moeilijkheden. Zo iets zou ik willen bereiken.

mvg Sven.

Bijlagen

Cow18,
Thx voor de snelle respons.
Het parttypenr is het unieke nummer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan