• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 cellen cellen met elkaar vergelijken in ALS-functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

nesta1983

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2013
Ik wil dat als in cel G6 en H6 een "-" staat, als resultaat "0:00" bekom (in cel I6). Deze laatste cel (I6) moet dan ook opgeteld worden met cel F6. Dit komt dan uiteindelijk in cel J6.
Het lukt mij maar niet om dit te combineren in de ALS-functie. Iemand een idee?

Bekijk bijlage Personeel 2013 help.xls

Laatst bewerkt:
en wat moet er in I6 komen als
alleen H6 = "-"?
alleen G6 = "-"
zowel G6 als H6 <> "-"?

Het is al eens eerder gevraag:

wat wil je eigenlijk precies bereiken mt je sheet?

zet anders eens een aantal uitgewerkte regels in je bijlage en post die eens, dan kunnen we wellicht beter inschatten hoe je formules er het beste uit kunnen zien

Laatst bewerkt:
met volgende formule =ALS(EN(G6="-";H6="-");0;formule als onwaar hier invullen)
Groeten plongske

en wat moet er in I6 komen als
alleen H6 = "-"?
alleen G6 = "-"
zowel G6 als H6 <> "-"?

Het is al eens eerder gevraag:

wat wil je eigenlijk precies bereiken mt je sheet?

zet anders eens een aantal uitgewerkte regels in je bijlage en post die eens, dan kunnen we wellicht beter inschatten hoe je formules er het beste uit kunnen zien

ik heb geprobeerd alles zo goed mogelijk te verwoorden. Hopelijk kan iemand mij verderhelpen. Ik kom er echt niet meer aan uit !

Bekijk bijlage Personeel 2013 help.xls

het is gelukt met deze formule
Code:
=ALS(EN(G17="-";H17="-");0;ALS(G17="-";(H17-D17);ALS(H17="-";0;ALS(H17-G17>0;H17-G17))))

nesta,

dus iemand daie werkt van 6:00 - 12:00 werkt 6 uren en heeft GEEN pauze?
Kun je aan deze domme jongen uitleggen wat het verschil is tussen W.IN/W.UIT en M.IN/M.UIT?

Laatst bewerkt:
dus iemand daie werkt van 6:00 - 12:00 werkt 6 uren en heeft GEEN pauze?

Ze beginnen steeds tussen 7:00 en 7:30. Dus als je een dag (wegens omstandigheden) enkel van 7:00 tot 12:00 werkt en ze dus (wegens omstandigheden) naar huis moeten/gaan, is het toch logisch dat ze geen 30min (PAUZE) betaald krijgen. Als je om 12u naar huis mag, dan eet je toch onderweg, niet?

Kun je aan deze domme jongen uitleggen wat het verschil is tussen W.IN/W.UIT en M.IN/M.UIT?

W.IN = uur waarop men op de werf begint
W.UIT = uur waarop men de werf verlaat
M.IN = uur waarop ze onze magazijnen binnenrijden
M.UIT = uur waarop ze onze magazijnen verlaten

Beter zo ? :)

Laatst bewerkt:
deze domme jongen snapt nog steeds niet wat het veschil is tussen W.IN en M.IN resp W.UIT en M.UIT.
bv is W.IN altijd eerder dan M.IN?
bv is M.UIT altijd later dan W.UIT?
hoe kan het dat niet altijd alle vier voorkomen?

Ik heb het nog meer vereenvoudigd
Bekijk bijlage 184930
Groeten plongske

Plongske...ziehier mijn vereenvoudigde versie.
Bekijk bijlage Personeel 2013 helppp.xls

Nu heb ik echter een (laatste) probleem.

Probleemstelling:
Cel E14 (rood) zou als resultaat een leeg veld moeten hebben daar cel D14 ook leeg is. Althans dat is wat ik wens (via een formule).
Cel H14 (oranje) moet (in dit voorbeeld) als resultaat 2:30 hebben. Hoe kom ik hieraan? Als een monteur om 18u naar huis rijdt vanuit onze magazijnen heeft hij 18:00 (M.UIT) - 7:00 (W.IN) - 8:30 (8 uur arbeid + 30 min pauze) = 2:30 overuren.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Ik heb geprobeerd om het volgende in de formule van cel E14 in te lassen: ";ALS(D14="";""). Maar dit lukt niet. "Te veel argumenten" krijg ik dan.

Laatst bewerkt:
Alles is ok, op 1 ding na.
Van moment dat ik in kolom F (M.IN) een waarde zet, geeft kolom H een foutieve waarde.
Als ik bv. ingeef: M.IN = 16:00 (kolom F) en M.UIT = 18:00 (kolom G) zou het resultaat (kolom H) 2:00 moeten zijn (18:00 - 16:00). En dat doet ie niet meer.
Hoe kan ik dit oplossen?

Laatst bewerkt:
Alles is ok, op 1 ding na.
Van moment dat ik in kolom F (M.IN) een waarde zet, geeft kolom H een foutieve waarde.
Als ik bv. ingeef: M.IN = 16:00 (kolom F) en M.UIT = 18:00 (kolom G) zou het resultaat (kolom H) 2:00 moeten zijn (18:00 - 16:00). En dat doet ie niet meer.
Hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb het. Volgende formule toegepast op kolom H
Code:
=ALS(EN(F12="";G12="");0;ALS(F12="";ALS(D12="";G12-C12-Personeel!A$21;G12-D12);ALS(G12="";0;ALS(F12=G12;0;ALS((G12-F12)>0;G12-F12)))))

Nesta,
ik had dit inderdaad over het hoofd gezien.
Je ziet dat er veel mogelijk heden zijn om tot hetzelfde resultaat te komen (als je vorige bijlagen bekijkt).
Het is een zaak om logisch na te denken, wat moet wanneer gebeuren.
Groeten plongske

Nesta,
Ik heb er geen verklaring voor vermoedelijk zal het te maken hebben met de berekening die de computer maakt.
Je kan de formule in kolom E aanpassen door volgende.
=ALS(EN(D11<=Personeel!A$22;D11>0);D11-C11-Personeel!A$20;ALS(D11="";"";AFRONDEN(D11-C11-Personeel!A$21;10)))
Groeten plongske

Code:
Nesta,
Ik heb er geen verklaring voor vermoedelijk zal het te maken hebben met de berekening die de computer maakt.
Je kan de formule in kolom E aanpassen door volgende.
=ALS(EN(D11<=Personeel!A$22;D11>0);D11-C11-Personeel!A$20;ALS(D11="";"";AFRONDEN(D11-C11-Personeel!A$21;10)))
Groeten plongske

Eureka...formule gevonden
Code:
=ALS(EN(D11<=Personeel!A$22;D11>0);D11-C11-Personeel!A$20;ALS(D11="";"";ALS(D11-C11=Personeel!A$21;0;D11-C11-Personeel!A$21)))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan