• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 cellen vergelijk met 2 andere

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vexcel

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2015
Berichten
63
Forum,
Al eerder heb ik een soortgelijk probleem aan de hand gehad en heeft een forumlid de oplossing geboden.
Nu ik in een ander xlsx dezelfde formule gebruikt, wordt op het 2de criteria niet gecontroleerd. Al enige tijd aan het controleren waar nu de fout zit. Deze niet kunnen vinden. Ongetwijfeld is het iets heen onbenullige waarvan ik achteraf denk waarom heb ik dit niet gezien. Ik zie even door de bomen even het bos niet.
Opzet is dat als D en E gelijk is aan respectievelijk A en B er een controle uitgevoerd moet worden. Controle E met B werkt niet. Nog gekeken of met EN ipv OF iets kon maar dat gaf ook een negatief resultaat.
Bijgevoegd heb ik een klein stukje van de xlsx bijgevoegd. De te vergelijken gegevens heb ik zo maar ingevuld voor de leesbaarheid.



Groetjes Victor
 

Bijlagen

  • Map2.xlsx
    15,6 KB · Weergaven: 23
Victor,

Zoals ik je toelichting lees, los je dit op met
Code:
=ALS(AANTALARG(A3;B3;D3;E3)=4;ALS(EN(D3=A3;E3=B3);"ja";"nee");"")
 
Ik snap je voorwaarden niet helemaal, maar volgens mij kom je op zoiets uit:

Code:
=ALS(B3="";"";ALS(AANTALLEN.ALS(A:A;D3;B:B;E3)>0;"Ja";"Nee"))
 
Forumlid,
Bedankt voor je reactie.
Wat ik bedoel te zeggen is dat
Zowel d3 gelijk moet zijn aan A als e3 gelijk moet zijn aan B
Als beide gelijk zijn dan dient Ja in cel C3 te staan.
Wordt niet aan beide criteria voldaan dan dient Nee in cel C3 te komen staan.
De formule zoals deze er nu staat moet de werkelijke werking benaderen. In een ander soortgelijk xlsx, zei het met andere informatie werkt het wel. Het lijkt mij dan ook dat ik even een verkeerde zijstraat ingeschoten ben.
 
Laatst bewerkt:
Je toelichting maakt het nog niet duidelijker voor mij.

Moet gekeken worden of bijvoorbeeld de combinatie d3,e3 voorkomt in kolom A en B?

Dus komt bijvoorbeeld "Service 1, Manual" voor als combinatie in de "te controleren services" (Antwoord Nee). "Service 3, Disabled" komt wel voor dus antwoord: Ja

Klopt deze interpretatie?
 
Ok. Gebruik dan deze formule:
Code:
=ALS(SOMPRODUCT((($A$3:$A$13)=D3)*(($B$3:$B$13)=E3))=1;"Ja";"Nee")

Invoegen op rij 3 en dan doortrekken tot onderaan de lijst.
 
Alexcel,
Bedankt, dit is de oplossing. Zelf nooit op Somproduct gekomen. Nooit geweten dat deze ook toepasbaar is i.c.m. tekst .
Ik ben dan benieuwd waar jij, maar ik merk ook anderen leden, hun wijsdom vandaan halen. Ook houd me dan ook aanbevolen als iemand websites weet. Dit forum biedt al veel. Toch loop ik regelmatig vast in formules. De creativiteit om met combinaties te goochelen mis ik. Google is my friend, maar in dit soort gevallen laat die mij in de steek. Aanbevelingen zijn welkom.
Iedereen weer hartelijk bedankt voor de bijdrage.
Nog een prettig weekend!

Groetjes Victor
 
SOMPRODUCT vermenigvuldigd hier geen tekst met elkaar, maar vergelijkingen met als uitkomst WAAR of ONWAAR. Per rij wordt per voorwaarde gekeken of er een overeenkomst is. Zo ja, is de waarde WAAR (=1). Dus als beide voorwaarden kloppen wordt de waarde WAAR * WAAR = 1. In geval van jouw voorbeeld betekend dit dat er ergens een overeenkomst is...

De enige manier om handigheid te krijgen is veel te doen, te proberen en te lezen (o.a. hier). Het helpt om even goed na te denken over wat een formule moet kunnen doen, geschikte functies kiezen/zoeken en de formule dan stukje voor stukje opbouwen (indien complex).

PS: ik heb ook nog genoeg te leren...
 
Alexcel,
Dank je wel voor je reactie.
Je geeft op hier. Ik neem aan dat dit een link zou moeten zijn.
Zo ja zou je deze dan nog bekend willen stellen.

Groetjes Victor
 
VenA,
Bedankt voor je reactie. Ik zal daar eens gaan rond snorkelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan