2 cijfers achter komma

Status
Niet open voor verdere reacties.

Harolda

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2007
Ik heb een formulier en 1 kolom heeft 4 cijfers achter de komma! nu wil ik in een cel dat de laatste 2 weg gehaald worden. en hij dus max 2 cijfers achter de komma heeft!.

Hoe doe ik dit!

Opmaak / celeigenschappen / Getal / Getal /decimalen op 2 zetten

Laatst bewerkt:
Mocht het getal daarvoor 1.824 zijn dan blijft het hetzelfde na deze wijziging in excel.

Ik moet gewoon alles achter de komma na 2 decimalen verwijderen!

Dat kan niet.
Selecteer de cel staan waar jij 1,824 hebt staan door er eenmaal in te klikken.
Er daarna Opmaak / celeigenschappen / Getal / Getal /decimalen op 2 zetten

De cel moet nu veranderen naar 2 cijfers achter de komma evt. met afronding naar boven of beneden.
In de formulebalk (fx) zal je natuulijk wel het gehele getal zien staan.

Ja en daar gaat het dus om in die balk moeten het wijzigen in 2 cijfers achter de komma!

Dat is god zij dank niet mogelijk, omdat daar ten alle tijden de echte celinhoud komt te staan, zoals formules enz.

Maar wat zou volgens jou het voordeel zijn als daar iets anders komt te staan?
Het gaat toch in excel om de celinhoud.

omdat dit prijzen moeten worden met maximaal 2 cijfers achter de komma.. Dus hoe dan ook ik moet ze eruit zien te halen!

Maar de prijs staat toch in de cel :rolleyes:

Die verander je in de celeigenschappen.

Open eens een nieuw leeg blad en tik in A1 bijvoorbeeld 10,7654345672
Verander de eigenschappen van A1 zoals ik beschreven heb.
Er komt nu 10,76 te staan in A1

Naartuurlijk blijft geheel logisch in de formulebalk 10,7654345672 staan, omdat hier de werkelijk inhoud van de cel staat.
Als er een formule of wat dan ook gebruikt wordt, staat deze in de formulebalk en zoiets wil je toch niet gewijzigd hebben. Toch ??

Laatst bewerkt:
Ik wil het oorspronkelijke getal met alle cijfers achter de komma wijzigen!!

Het oorspronkelijke getal is en blijft het getal wat je ooit zelf hebt ingevoerd.
Of je veranderd dit zelf handmatig naar 2 cijfers achter de komma.
Of je veranderd alle cellen waarin dit getal naartoe verwijst met de oplossing die ik gegeven heb.

Het zou niet goed zijn als excel zelf getallen gaat wijzigen die je zelf ingevoerd hebt. Dit zou foute berekeningen opleveren, omdat je dan met een afronding naar boven of beneden te maken zou krijgen.
10 x 6,67934
is een hele andere uitkomst als
10 x 6,68

Seleceteer de cel(len)
Op de gewone manier 2 decimalen laten displayen
Vervolgens

1. On the Tools menu, click Options, and then click the Calculation tab.
2. Under Workbook options, select the Precision as displayed check box

NB Je krijgt je oorspronkelijke decimalen niet meer terug. Als je dat eventueel toch nog wilt; bewaren in in een hulpveldje

Laatst bewerkt:
Dit zou het moeten zijn

Cel(len) selecteren. Op de gewone manier 2 decimalen laten displayen.
Vervolgens:

1. On the Tools menu, click Options, and then click the Calculation tab.
2. Under Workbook options, select the Precision as displayed check box.

Je krijgt de oorspronkelijke precisie niet meer terug. Mocht je dattoch willen; hulpveldje gebruiken.

Ik hoop dat het lukt

kan je dan niet gewoon afronden doen?

=AFRONDEN(A2;2)
A2 = CEL DIE AFGEROND MEOT WORDEN, OF VERVANGEN VOOR FORMULE
;2 -aantal decimalen

De instructie AFRONDEN () of ROUND () heeft alleen invloed op de display. Als je verder rekent wordt weer gewerkt met alle decimalen. Door te erken met "precision as displayed" worden de andere decimalen weggelaten en dus ook niet meer betrokkne in berekeningen.

PascalPascal

ik dacht dat alleen bij celaeigenschappen zo was, dan rekent ie met alle cijfers achter komma en laat ie ze niet zien.
maar ik maak vaak kostendoorbelastingen, die per saldo weer 0 moeten zijn. als ik niet afrond heb ik vaak 1 of 2 cent verschil, maar met afronden() klopt het wel. dan rond excel toch wel echt af?

Ik begrijp niet dat je zonder afronden wel verschillen krijgt en met afronden niet. Programmaas hebben oplossingen voor de verwerking van repeterenden breuken. Als je eenmaal afondt, ben je dat kwijt. Kun je een voorbeeldje laten zien?

Ik begrijp niet dat je zonder afronden wel verschillen krijgt en met afronden niet. Programmaas hebben oplossingen voor de verwerking van repeterenden breuken. Als je eenmaal afondt, ben je dat kwijt. Kun je een voorbeeldje laten zien?

Er staat een rekenvoorbeeld van mij een paar berichten naar boven.

ja, ik zal een ker een vb zoeken, maar nu ff geen tijd voor, ik kom er op terug,

Looneytune,

Ik heb jouw voorbeelden gezien. Daar draait de discussie nu niet meer om dacht ik. Ik wil graag een voorbeeld hoe je met afronden geen verschillen ktijgt en zonder afronden wel.

PascalPascal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan