2 computers op 1 geluidsset. Geeft dit risico voor de Line-out van de computers?

Status
Niet open voor verdere reacties.

862561

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Beste Helpers,

Graag wil ik 2 computers (laptop docking en PC) op 1 geluidssetje aansluiten. Hiervoor heb ik eventueel een splittertje dat ik in de pc kan steken. Wanneer ik vervolgens 1 kabel naar de laptop docking laat gaan en in de andere kant van de splitter de kabel naar het geluidssetje steek zou het in principe moeten werken. Naar mijn bescheiden mening. Ik creëer dus eigenlijk een soort lijn van laptop, via pc naar geluidssetje.

Nadeel hierbij is dat de uitgaande signalen van de laptop en de PC op de Line-out van de andere machine komt. Tegendraads dus. Geeft dit problemen mbt belasting van deze componenten? of mag ik aannemen dat de producenten (Acer en HP) dit afgevangen hebben met een weerstandje (:confused:) ofzo.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. En bij voorbaat dank voor het lezen en eventueel reageren op deze post.

Groet Peer

Ik zou het niet doen. Audio uitgangen zijn er niet blij mee als er een signaal op wordt aangeboden en het kan ook storingen geven in je geluid.
Als je verschillende apparaten op één setje wilt, kun je misschien beter een klein mengpaneeltje kopen. Die dingen heb je al vanaf 25-30 euro en daarmee voorkom je niet alleen storingen maar kun je ook nog eens per apparaat het volume instellen.

mag ik aannemen dat de producenten (Acer en HP) dit afgevangen hebben met een weerstandje () ofzo.
Assumption is the mother of all ****-ups ;) (Al is het wel logisch te veronderstellen dat een uitgang voor kwetsbare headsets kortsluitvast is gemaakt).
Je kunt een uitgang beveiligen met een weerstandje, maar dat kan ook elektronisch in de geluidsuitgang(s chip). In dat laatste geval zou ik dat niet doen. Tegendraads klinkt mooi nog rebels, maar in feite sluit je dan het ene signaal kort met de uitgang van de andere bron. Omdat het om kleine signalen gaat zul je misschien niet veel kans op defecten hebben, maar uitsluiten kun je het, zonder meer info, ook niet. Die splitter is er zeker een die alle drie de in/uitgangen direct met elkaar doorverbind?
Om zeker te zijn kun je natuurlijk zelf twee kleine weerstanden in de uitgaande leidingen knutselen. Ik kan echter niet uitsluiten dat dit je "hoog" enigszins dempt.

Een speakeruitgang is sowieso al laagohmig, ik meen 3-5 Ohm dus daar valt weinig aan te kortsluiten.
Maar ik begrijp dat het om een line-out gaat en die zijn over het algemeen hoogohmig en verwachten geen signaal (= spanning) op hun uitgang. Daar komt nog bij dat je niet alleen je uitgangen doorverbindt, maar ook de massa van de pc's, iets dat weer gevolgen kan hebber voor het functioneren van de systemen (denk bv aan een zgn "aardlus" die kan ontstaan)

@buick
Een speakeruitgang is sowieso al laagohmig, ik meen 3-5 Ohm dus daar valt weinig aan te kortsluiten.
Dat een uitgang bedoeld is voor een belasting van 3-5 of 8 ohm zegt nog niets over de uitgangsimpedantie van de schakeling zelf. Die kan best 0.01, 0.1 of 1 ohm zijn.
Ik heb onderstaande de discussie niet gelezen maar die komt wel aardig in de buurt dacht ik. Het was toevallig het eerste resultaat op een search "uitgangsimpedantie" "versterker" Verder staat er wel een duidelijk plaatje in van drie mogelijke configuraties.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/17389

Klopt, maar die discussie gaat ook over een speaker uitgang en niet over een line-out. Speakeruitgangen hebben een impedantie die lager ligt dan 10 Ohm.
Line-uitgangen liggen rond de 100-600 en een line-in rond de 10K-Ohm.

Dit betekent dus dat als je 2 line-outs met elkaar verbindt (ik lees oko dat het gaat om line-outputs en niet om speaker-outputs) en die samen naar een line-in van je setje stuurt, de meeste belasting tussen de 2 uitgangen ontstaat en je dus (kwaliteits) verlies krijgt.
En het is maar de vraag of je uitgang/chip die normaal rekent op een aansluitimpedantie van 10K, goed blijft werken als je daar 600 Ohm impedantie op zet.

Vergelijk het met een 4 Ohms speaker aansluiten op een line-out van je versterker, dan blaas je als het tegenzit ook de boel op.

Hoewel we het anders formuleren zijn we het m.i. aardig met elkaar eens. :D. Misschien omdat ik nog van ver in de vorige eeuw ben heb ik de opties open gehouden dat het mss wél power outputs zijn op een gewoon LS setje, dus zonder elektronica. Ik wil immers niet in de valkuil trappen die ik zelf heb aangehaald :o

Wat te denken om er wat diodes tussen te zetten?

@whittey. Heb je een schakeling in gedachte, want diodes gebruik je in dit verband om gelijkspanning/stroom te blokkeren. Nu gaat het om een wisselsignaal. Als het wisselsignaal op een voldoende grote gelijkspanning zou zijn gesuperponeerd, had het wel gekund denk ik.

Ik heb slechts enige jaren elektrotechniek met plezier mogen beleven, maar ik dacht zelf dat als je een diode op de kern van het linker-én rechtersignaal zet, er dan geen signaal meer naar de soundcard kán gaan, door de blokkade van de diodes ..., een tekening zegt meer dan 1000 woorden

Eigenlijk een simpele diode schakeling tussen de uitgang van de geluidskaarten, met de ingang van het Jack Y-stukje ...

Bijlagen

• P1040751.JPG
    P1040751.JPG
    35,4 KB · Weergaven: 54
Op zich heb je gelijk dat die signalen niet meer naar de uitgangen kunnen. Maarre, die uitgangen zelf kunnen nu ook geen wisselspanning meer leveren. Het uitgangssignaal kan nu immers ook nog maar één richting uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan