2 computers op netwerk; bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Op mijn thuisnetwerk heb ik twee computers aangesloten, één via wifi en één via een netwerkkabel.
Aan laatstgenoemde computer heb ik een externe harde schijf gekoppeld.
Kan ik deze bestanden benaderen op de eerstgenoemde computer? Zo ja, hoe?

Vriendelijke groet,
Marianne

Via Remote Desktop ofwel Extern Bureaublad.
Das een standaardaard Windows programma.
Er is een beperking voor Windows Home gebruikers:
Home-gebruikers hebben helaas geen optie om hun eigen pc op deze manier toegankelijk te maken, maar ze kunnen wel verbinding maken met een andere pc

Uiteraard zijn er nog andere programma's als VNC, Teamviewer etc.... allemaal hun voor- en nadelen tov Extern Bureaublad.
Maar waar je het nodig hebt zou Extern Bureaublad voldoende moeten zijn. Ik gebruik het veel en het kan zelfs mijn Raspberry Pi overnemen....

De computer met wifi draait nu op Windows 10 Home, de computer met netwerkkabel draait op Windows 11 Pro.
Ik ken Extern Bureaublad alleen van naam. Nooit mee gewerkt...

Je kunt dus met de Home versie die met de Pro overnemen.
Je moet dus wel het ip-adres van de Pro weten en bij de instellingen moet op de Pro staan dat je hem mag overnemen
Is dat allemaal OK, start dan Extern Bureaublad op vul dan de naam de gebruiker die je weet van die Pro gebruiker en het bijbehorende wachtwoord in. Na op verbinden klikken zou het op moeten starten en je ziet na even wachten de desktop van de Pro PC.

Je zit achter je eigen PC eigenlijk zo op de Destop te werken van die andere.
Als je een bestand wilt copen van Pro naar Home ga dan naar de verkenner en als daar de externe schijf zichtbaar is, ga er heen en zet de muis op het bestand die je copyen wilt, dan R-muis klikken en kiezen voor kopiëren . Vervolgens bovenin bij de ribbon van Extenr Bureaublad via het streepje de Remote Desktop minimaliseren. Dan kun je met plakken via de R-muis in de gewenste map je bestand neerzetten.

Laatst bewerkt:
Voor alleen bestanden delen is Extern Bureaublad wat te veel van het goede denk ik.

Zeker handig, maar niet het antwoord op de vraag :)

@Tha Devil Das imho toch een kwestie van interpretatie. Beide methodes vallen imho onder de noemer/definitie van "bestanden benaderen".
Vooral als je nog wel eens iets anders ook nog van die PC nodig hebt en dan zul je zien dat het weer niet in die gedeelde map zit...

Met Extern Bureaublad kan ik niet direct bestanden op de externe schijf van computer A openen in een programma op computer B, daarom is de link van Puppie een beter antwoord :)

Vooral als je nog wel eens iets anders ook nog van die PC nodig hebt en dan zul je zien dat het weer niet in die gedeelde map zit...
Klopt, daarom vind ik Extern Bureaublad ook handig

Beiden kunnen inderdaad handig zijn.

Ik kies vooralsnog voor de optie om te delen via de netwerkmap.
Vooralsnog zoek ik nog een oplossing voor een deel van deze vraag. De host-computer (mét externe schijf) is geconfigureerd voor inlog met pincode. Als ik op de andere computer klik op de link naar de host-computer, wordt mij gevraagd naar gebruikersnaam en wachtwoord. Gebruikersnaam weet ik wel, maar het wachtwoord niet. Hoe kom ik daar achter of hoe stel ik deze opnieuw in?

Dat zal de eigenaar van die PC je kunnen geven.
Of er kan een apart account aangemaakt worden op die andere PC, zodat je zelf in kunt loggen omdat je dan ook de inloggegevens zal ontvangen icm de spelregels...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan