2 databases synchroniseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

snappernixvan

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2006
Ik zoek een oplossing voor het volgende probleem:

We zijn in ons bedrijf bezig met de implementatie van een CRM-systeem(klantbeheer). Daarnaast is er al een logistiek softwarepakket aanwezig voor de verwerking van orders. Beide systemen werken met een SQL-database. In het logistieke systeem bevinden zich de NAW gegevens van klanten. Deze moeten in het CRM-systeem beschikbaar zijn. In het CRM-systeem bevinden zich vervolgens behalve deze NAW-gegevens heel wat detailgegevens van klanten. De NAW gegevens mogen en kunnen niet gewijzigd worden in het CRM-systeem.

De bedoeling is alsvolgt. In het logistieke systeem wordt een klant ingevoerd. Deze wordt vervolgens beschikbaar in het CRM-systeem en daar worden de detailgegevens bijgehouden. Wanneer de NAW-gegevens in het logistieke systeem wijzigen moeten deze ook in het CRM-systeem wijzigen.

Beide systemen (en databases) draaien op verschillende servers in ons bedrijfsnetwerk.

Momenteel heb ik de gegevens met behulp van Microsoft SQL Integration Services gemigreerd naar het CRM-systeem. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat beide databases automatisch synchroon blijven. Dus wijzigingen synchroniseren (UPDATE ?) en nieuwe records toevoegen (INSERT ?).

Ik zoek in elk geval antwoorden voor de volgende vragen:

- Welke technieken moet ik gebruiken om een verbinding tussen beide databases tot stand te brengen?
- Hoe zorg ik er voor dat nieuwe records automatisch in het CRM-systeem verschijnen
- Hoe zorg ik er voor dat bestaande records automatisch geupdate worden. (NAW-gegevens)

De 'koppeling' dient dus maar in 1 richting te gaan. Van logistiek systeem -> CRM-systeem

De synchronisatie moet iedere nacht plaatsvinden na de backup van het logistieke systeem.

Ik hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen. Bedankt!

"... De NAW gegevens mogen en kunnen niet gewijzigd worden in het CRM-systeem.

De bedoeling is alsvolgt. In het logistieke systeem wordt een klant ingevoerd. Deze wordt vervolgens beschikbaar in het CRM-systeem en daar worden de detailgegevens bijgehouden. Wanneer de NAW-gegevens in het logistieke systeem wijzigen moeten deze ook in het CRM-systeem wijzigen.

Moeten de gegevens nu wel of niet gewijzigd kunnen worden? Ik neem maar aan van wel.

Afhankelijk van je database zou je vanaf SQL Server 7 DTS kunnen gebruiken. Daarmee kun je bijvoorbeeld je tabellen synchroniseren en alle bijbehorende activiteiten op kunnen slaan in een package en deze runnen als job met je SQL Agent.

Moeten de gegevens nu wel of niet gewijzigd kunnen worden? Ik neem maar aan van wel.

.

Bedankt voor je reactie!

De NAW gegevens kunnen niet in het CRM-systeem gewijzigd worden. Alleen in het Logistieke systeem. Wanneer de NAW gegevens in het Logistieke systeem wijzigen moeten ze 'automatisch' ook in het CRM-systeem wijzigen.

Wijzigingen in het CRM-systeem worden niet naar het logistieke systeem doorgevoerd. Simpelweg omdat het logistieke systeem daar geen velden voor heeft. Het CRM-systeem is dus feitelijk een aanvulling op het logistieke systeem. Het bevat meer gegevens over dezelfde debiteuren als in het logistieke-systeem.

Kun je misschien meer vertellen over hoe ik SQL-server DTS kan gebruiken. En of het te doen is voor iemand die relatief weinig ervaring heeft met SQL.

Ik zou maar eens beginnen met iets simpels zoals een backup maken van een tabel naar een backup database. DTS binnen SQL server werkt met alle wizards die bijgeleverd zijn (en die je ook uit kan zetten) erg prettig. Er zijn complete boeken over geschreven. Misschien heb ik nog een PDF'je voor je. Moet ik thuis even kijken.

(Maak eerst een backup van je data!)

Enjoy!

Bedankt voor de informatie!

Ik heb zojuist het boek "Sql Server Dts Step By Step" van Microsoft Press besteld. Ik hoop dat ik daarmee een en ander op de rails kan krijgen.

Als je nog extra informatie hebt in de vorm PDF's oid dan hoor ik dat natuurlijk graag! Bij voorbaat dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan