2 Delen zoeken in veld "familienaam"

Status
Niet open voor verdere reacties.

TimSt

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2012
Berichten
2
Hallo,

Ik heb een tabel Studenten, waarin ook een veld familienaam aanwezig is.
Nu zou ik graag alleen diegene weergeven die uit 2 delen bestaan.
Vb "De Smet", maar niet "Smets", of "Van De Keulen"
Kan ik dit oplossen met een selectiefilter en welke criteria moet ik dan geven.



Alvast Bedankt
 
Je maakt het jezelf niet gemakkelijk; overigens zie ik geen enkele reden om wèl De Smet te splitsen in De en Smet, maar Van de Keulen te laten staan? Hier zit ofwel een glorieus diepe gedachte achter, of je redenering klopt niet...
Maar de oplossing kun je maken door een IIF in een query te zetten en de naam te controleren op spaties. Met deze code haal je het linkerdeel van de naam eruit. Je kunt op basis hiervan wel bedenken hoe de rechterkant er uit ziet. Toch?
Code:
Expr3: IIf(InStr(1;[Patient/Name];" ")=InStrRev([Patient/Name];" ");Trim(Left$([Patient/Name];InStr(1;[Patient/Name];" ")));"")
 
Laatst bewerkt:
Oke Bedankt, ik heb het gevonden.
Het betreft hier een domme opdracht voor mijn school :). Zelf zie ik er ook het nut niet echt van in.

Groeten
 
Dan ben je door de mazen van het net geslipt, want we geven in beginsel geen oplossingen voor schoolopdrachten, die moet je toch echt zelf maken :) Niet dat we je niet op weg willen helpen met een schoolopdracht, maar ik had je geen complete oplossing aangeboden als ik had geweten dat het een schoolopdracht is. Zet dat er een volgende keer dus wel bij, want je loopt anders het risico dat je helemaal niet meer geholpen wordt.
En deze vraag mag je nog op Opgelost zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan