• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 dropdowns, 1 button

Status
Niet open voor verdere reacties.

th3ghxst

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jan 2025
Hi,

Nog niet erg diep in de excel wereld...
Ik vroeg me af of het mogelijk is om een soort home pagina te maken met 2 dropdowns en 1 button...

Button zou moeten werken als een "ga naar sheet" die aan de dropdown criteria voldoet.

Bijvoorbeeld "fruit" in dropdown 1, "appel" in dropdown 2 en dan de button die naar de sheet appel stuurt.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb en hoor graag jullie antwoord!
Bij voorbaat dank😊

Duidelijker zou zijn als je een voorbeeldbestandje mocht plaatsen.

@AHulpje zoeits inderdaad!, ik heb dus alleen geen idee hoe ik de uitkomst hiervan (dus de combinatie hiervan) op kan vragen via een button🤔

Wat bedoel je precies met je laatste vraag?
Wat is de uitkomst?
Wat zou die button moeten doen?

Het idee is om een 'makkelijke' zoek functie te maken, de overige sheets hebben bijv. Informatie over hetgeen wat je opzoekt.
Als; fruit>appel>klik op de button die je doorstuurt naar de sheet met info over de appel.

In de eerste dropdown de catogorie te bepalen(zoals in het voorbeeld geval fruit), tweede dropdown het uiteindelijke soort (appel) en dan de button die naar de sheet gaat.

heb je het voorbeeld uit #4 geprobeerd, dat werkt zonder buttom maar stuurt je rechtstreeks naar het gevraagde blad.

Dat is natuurlijk het nadeel als je zelf geen voorbeeldbestandje wil plaatsen.

Ik heb het vermoeden dat je uitleg wilt over hoe e.e.a. werkt.
Via gegevensvalidatie wordt de keuzemogelijkheid in cel B2 beperkt tot de gegevens uit het benoemde bereik "Voedsel". Klik het naamvak direkt boven de kolomkoppen A en B maar eens open en selecteer een van de namen. Onder "Gegevens", "Hulpmiddelen voor gegevens" vind je "Gegevensvalidatie". Selecteer cel C2 maar eens en kies Gegevensvalidatie. De lijst met toegestane invoer voor die cel is een verwijzing ("INDIRECT") naar cel B2, dus als je in B2 voor Fruit hebt gekozen kun je in C2 uit de lijst Fruit kiezen. Deze handelswijze wordt ook wel getrapte validatie genoemd.

Klik je op de knop "Knop" dan wordt de macro GaNaarSheet() gestart, die probeert de sheet met de gekozen fruitnaam te activeren:
Code:
Sheets(Range("C2").Value).Activate
Bestaat dat werkblad niet dan wordt dat netjes gemeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan