2 externe schijven niet meer te zien na verhuizing

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die pagina dus Femke ;) heb maar gekozen voor gparted live 0.27-01 AMD 64

Na download open ik hem met ISObuster, maar krijg diverse opties te zien. Zal hem even branden..

Laatst bewerkt:
Okee, dank. Heb hem gebrand. Is in Schijfbeheer zichtbaar. Maar wat kan ik er verder mee?

Wel opmerkelijk: 1 van de 2 schijven meldt zich ineens. Ik ben een kopie van de bestanden aan het maken.
Maar komt dit door Gparted? Andere schijf blijft nu nog steeds knipperen...

Femke: welke versie moet ik kiezen? Cinnemon of Mate?

Okee, dank. Heb hem gebrand. Is in Schijfbeheer zichtbaar. Maar wat kan ik er verder mee?
Als je klaar bent met bestanden kopiëren moet je de pc van die Gparted-cd opstarten ( via startmenu het cd/dvdstation kiezen )...
Dan kijken of je betreffende weiger-achtige schijf daar kunt ontdekken..

Ok, begrijp het even niet. Ik heb nu 2 DVD's gebrand. Eén met Linux mint en één met Gparted. a. ik kom niet in BIOS van m'n HP Envy en b. welke DVD ga ik nu gebruiken?
Werk met W10

Je komt altijd in de BIOS of je HP heeft mischien een F toets waar je de opstart procedure kan verandren.
Meestal is dat F8 maar kan ook een andere toes zijn.

Of de Dell indrukken houden bij opstarten, dan kom je in de bios. Of de Esc, kan ook.
Zoek dat even op.

Dus start met Linux op, het inladen van zo'n dvd duurt even (moet echt alles laden), daarna kan je navigeren naar de schijven die je hebt aangekoppeld. Doe schijf voor schijf.
Als Linux hem ziet en de bestanden ook ziet, dan kan je die overzetten naar een andere HD.

Als je daarmee klaar bent, dan start je de pc weer opnieuw op, maar dan met de GParted dvd erin.
Mocht Gparted die externe HD ook zien, kan je deze door GParted laten formatteren.
Daarna haal je de externe HD uit de pc (ook via uitwerpen) en dan start je weer op naar Windows.
Plaats de externe HD weer aan je pc en kijk of deze wordt herkend.

Nog even:
je kan alleen opstarten van een dvd/cd als je deze als image hebt gebrand.

Nee, je moet hem wel als image branden (laagste stand) anders kan je er niet mee opstarten.

Nog even iets anders: het zijn toch USB schijven? Kijk dan eens in apparaat beheer (device manager) of er een samengesteld USB apparaat te vinden valt ergens bij de USB apparaten. Dan weet je of het tot de schijven goed gaat.

Vroeger kon WDC tool bij kapote schijven nog het schijf ID tonen.

inmiddels opgestart vanaf Linux (blijkbaar F10).

Helaas niets meer te zien dan onder Windows.
Afgaande op het voorgaande verwacht ik niet dat Gparted dan meer info geeft.

Verbaas me dus wel over het feit dat met de Linux DVD er wél schijven te zien zouden zijn.

Kan ook nergens ontdekken hoe ik de computer uitschakel/opnieuw opstart.

EDIT:
Als je klaar bent met bestanden kopiëren moet je de pc van die Gparted-cd opstarten ( via startmenu het cd/dvdstation kiezen )...
Dan kijken of je betreffende weiger-achtige schijf daar kunt ontdekken..
de Gparted schijf wordt niet gezien als een schijf waarvan opgestart kan worden.

EDIT1:
Nog even iets anders: het zijn toch USB schijven? Kijk dan eens in apparaat beheer (device manager) of er een samengesteld USB apparaat te vinden valt ergens bij de USB apparaten. Dan weet je of het tot de schijven goed gaat.

Vroeger kon WDC tool bij kapote schijven nog het schijf ID tonen.

Helaas niets te ontdekken.

Laatst bewerkt:
Indien in de bios niet gezien dan ook niet door partitie software.
En als je windows gebruikt heb je zat gratis partitiesoftware en heb je gparted helemaal niet nodig.
http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html

Maar als een externe schijf niet meer benaderbaar is of alleen af en toe zou ik er afscheid van nemen, je zou ze nog uit de verpakking kunnen halen als er een gewone PATA of SATA harde schijf inzit, tegenwoordig zie je ze ook met gelijk met een USB controller en aansluiting en kun je er verder niets mee.

Is ook m'n laatste poging als verder niets werkt Lange Pier, kijken of direct aansluiten nog iets oplevert.

Verbaas me dus wel over het feit dat met de Linux DVD er wél schijven te zien zouden zijn.

Normaal gesproken kan je op deze manier (met een linux live dvd) bestanden van een schijf halen, om deze te backuppen.
Dat is het mooie ervan.

Dat ze niet gezien worden is dan toch een teken dat de schijven onbruikbaar zijn geworden. Maar nogmaals, na een verhuizing opeens niet meer werken, kan er bij mij niet in.

Jammer dat je niet dichtbij woont, had graag de schijven hier gehad om te onderzoeken hoe of wat.

Wat GParted betreft:
het is de meest gebruikte programma om schijven te onderzoeken, te formatteren etc.
Het is nooit weg om zo'n cd in huis te hebben.

En jeetje lange pier, GParted is ook gratis hoor!!

Linux ziet er inderdaad erg mooi uit en nu heb ik ook Gparted beiden op DVD.
Ik begrijp alleen de meerwaarde van deze schijven niet t.o.v. Windows. Want dat kan ook deze taken uitvoeren.

Ben met je eens - zeker zoals ik ze vervoerd heb - dat de verhuizing niet de reden kan zijn van het disfunctioneren.

Had ik al geschreven dat de MyBook van WD het wél ineens deed op m'n laptop? Dus alles direct gebackupped. Maar dit wás al een backup (muziek). Ik had liever die 'knipperende' WD schijf aan de praat gehad.

Wat had je zelf nog willen ondernemen met de schijf? Kan ik dat niet hier doen? :)

Ik begrijp alleen de meerwaarde van deze schijven niet t.o.v. Windows. Want dat kan ook deze taken uitvoeren.
De meerwaarde is dat Linux vaak meer kan dan Windows. Zoals ik al eerder schreef heb ik al diverse mensen kunnen helpen om bestanden te back-uppen met een live dvd van Linux, juist omdat Windows ze niet meer zag.
Linux kan bestanden van Windows lezen, anders om niet ;) (maar dat even terzijde)

Wat had je zelf nog willen ondernemen met de schijf? Kan ik dat niet hier doen?
Omdat ik denk dat ik de schijven toch nog wel kan herkennen. Vaak gehad dat mensen het zelf hadden geprobeerd (net zoals jij) en dat lukte niet. Mij lukte het toen wel. Ik heb ze namelijk aan een apparaat gehangen die de schijven een NAS maken, dus in het netwerk. Toen kon ik ze benaderen en alles back-uppen wat nodig was.
Ach ja, je weet het nooit toch?!

Ok, dank voor je toelichting. Intelligent!

Laatst bewerkt:
Heb de schijf nu direct aangesloten op mobo desktop. Krijg onder Deze PC 'lokale schijf' te zien (E:). Melding: moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken ('geen herkenbaar bestandssysteem').

Kan ik nog iets aanvangen om inhoud zichtbaar te krijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan