2 harde schijf staat 'opeens' ingesteld als Fat32

Status
Niet open voor verdere reacties.

menDsign

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2006
Ik heb een groot probleem. Ik werk met m'n huidige pc nu ruim 2 jaar met 2 harde schijven.
Beide waren altijd NTFS en nu is sinds gisteren 'opeens' m'n 2e schijf ingesteld als FAT32. Dat is knap k*t aangezien ik er nu niet meer inkan mits ik 'm eerst formateer! En dat is dus niet de bedoeling want dan raak ik al m'n werk kwijt.

Dus:
1. Opeen van NTFS naar Fat32
2. Kan er nu niet meer in
3. Ik wil 'm gewoon weer terugzetten op NTFS maar dit is niet mogelijk omdat hij 'm via CMD niet meer herkend! :shocked:

Wat nu!!!

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen anders ben ik 80 gig aan werk kwijt.

Hoop dat dit je helpt

Het converteren zelf is niet zo ingewikkeld. Klik op Start en kies vervolgens Uitvoeren. Typ in dat venster "convert stationsletter: /fs:ntfs" (zonder aanhalingstekens). Stationsletter dien je te vervangen door de letter van het te converteren station bijvoorbeeld e (convert e /fs:ntfs). Voorafgaand aan de daadwerkelijke conversie zal Windows slechts nog vragen welke volumenaam je het station wilt geven. Het geven van een volumenaam is overigens optioneel. Je kunt bij deze vraag ook op Enter drukken, zonder een naam in te voeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor jullie reactie

1. TestDisk heb ik al geprobeerd, maar dat is voor mij nog enigszins onbekend terein dus weet ik niet helemaal precies hoe ik daarmee tewerk moet gaan.

2. Ik heb het al geprobeerd met die truck onder Dos, maar dan geeft ie dus de melding dat D:\ (in dit geval) onbekend is en valt er dus niets om te zetten.

En daarnaast...het zou toch uberhaubt nooit mogelijk moeten zijn dat je Schijf opeens wordt omgezet naar FAT!
Maar goed...ik ga het nog 'ns proberen in Dos

Ik kom er nog op terug!

Thnx

Het converteren zelf is niet zo ingewikkeld. Klik op Start en kies vervolgens Uitvoeren. Typ in dat venster "convert stationsletter: /fs:ntfs" (zonder aanhalingstekens). Stationsletter dien je te vervangen door de letter van het te converteren station bijvoorbeeld e (convert e /fs:ntfs). Voorafgaand aan de daadwerkelijke conversie zal Windows slechts nog vragen welke volumenaam je het station wilt geven. Het geven van een volumenaam is overigens optioneel. Je kunt bij deze vraag ook op Enter drukken, zonder een naam in te voeren.

Ik heb het weer geprobeerd, maar krijg nu de melding dat convert niet mogelijk is voor RAW stations

Wat betekend dit?

Laatst bewerkt door een moderator:
@Johnny Boy,

Mensen kunnen de berichten ook wel lezen met de normale letter grote.;) Heb je bericht dus aangepast, want met een Size 4 letter type, lijkt het als of je het van de daken wilt schreeuwen.:shocked:

[QUOTE=crash;1722802]@Johnny Boy,

Mensen kunnen de berichten ook wel lezen met de normale letter grote.;) Heb je bericht dus aangepast, want met een Size 4 letter type, lijkt het als of je het van de daken wilt schreeuwen.:shocked:[/QUOTE]

Sorry, zit hier sinds vandaag voor het eerst. Vond het ook al zo groot! Waarom staat dat niet standaard op klein ingesteld dan!?
Ik heb het namelijk zelf niet zo groot ingesteld...

Naast Ptedit van Partition Magic, en Paritie repair van Acronis Disk Director, is TestDisk, wat gratis is, het enige progje wat dit euvel kan verhelpen.

Als je het converteren gaat proberen, maakt dat meer stuk dan je lief is, de mft van NTFS wordt erdoor vernaggeld, en die staat er gewoon nog op, alleen de verwijzing, het type is foutief, daar moet weer een 07 van worden gemaakt.

Hey Johnny Boy,

no hard feelings hoor:D
Maar thanx voor de site. Ik heb het eens doorgelezen en opzich had ik die truck dus wel al geprobeert toe te passen omdat ik daar al eerder in een ander onderwerp op dit forum over had gelezen. Maar wat ik dus op die site, die je mij suggereerde lees, is dat eenmaal omgezet het niet meer onomkeerbaar is. Geld dit dan nu niet voor mijn situatie? Ik bedoel...ook heb ik de opdracht niet zelf gegeven, toch is het station nu omgezet naar FAT32. Kan ik dus nog wel omzetten?

In ieder geval begrijp ik op dit moment even niet wat de melding betekend:
"Convert is niet beschikbaar voor RAW-stations"

Naast Ptedit van Partition Magic, en Paritie repair van Acronis Disk Director, is TestDisk, wat gratis is, het enige progje wat dit euvel kan verhelpen.

Als je het converteren gaat proberen, maakt dat meer stuk dan je lief is, de mft van NTFS wordt erdoor vernaggeld, en die staat er gewoon nog op, alleen de verwijzing, het type is foutief, daar moet weer een 07 van worden gemaakt.

Hey Lange Pier,

bedankt voor je reactie...
Ik begrijp niet heel erg veel van TestDisk.
Kun jij mij vertellen hoe ik dit in dat proggie moet aanpakken? Of is dat erg lastig om zo op afstand te beschrijven?

Ik begin inmiddels iets meer bekend te worden met TestDisk.
Ik heb nu de Schijf inmiddels omgezet naar HPFS - NTFS en is nu bezig met het aanmaken van een nieuwe Boot Sector. Hij zoekt nu dus de mft. Dat duurt wel ff

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.

Voor zover in ieder geval bedankt!

Beste Breinen,

ik heb TestDisk ff laten ratellen en onderstaand melding is het resultaat.
Wat nu!
Probleem?
scrn.jpg

Rebuilt BS, en ga daarna terug, en laat de partities onderzoeken.

Hey Lange Pier,

wederom bedankt voor je reactie. Ik ga er later op de avond even naar kijken. Nu even verstand op 0 :p

Als ik weer meer weet hou ik jullie op de hoogte.

Grts

De bootsector klopt niet, probeer die weer tot leven te wekken door de mft te rebuilden bij die bootsector controle.

Hij heeft nu als type 0b of 0c, en hij moet type 07 zijn, je kunt die ook eerst veranderen bij analyse en T.

Zo, daar ben ik weer. Lange Pier, bedankt voor je response. Ik heb net de Rebuild laten uitvoeren en dat heeft dit resultaat opgeleverd. Kan ik hieruit opmaken dat het er niet goed uitziet?! :(

Ik heb dus eerst de Schijf omgezet naar 07 en toen de mft laten rebuilden.

scrn6.jpg

Hardnekkig gedoe, zou je van de XP op kunnen starten en naar de herstelconsole kunnnen gaan?
Dan een fixboot /desbetreffende schijfletter ingeven en enteren, daarna weer normaal opstarten, en weer kijken met TestDisk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan