2 harde schijven in 1 dag kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

vissenman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jan 2012
Beste mensen,

Weer een hopeloos geval van iemand waarvan zijn harddisk kapot is.
Maar dit is toch wel een beetje vreemd.

Ik heb een Samsung G3 1,5 T externe schijf, en een
Lacie 500 gb externe schijf gevoed door usb.

De samsung heb ik veilig op een vaste plek bij mijn computer, de kleine neem ik altijd mee.
Mijn vriendin wilde haar bestande op mijn schijf backuppen. Ze zetten wat bestanden op beide schijven, even later werken beide schijven niet meer.

Wanneer ik de samsung aanzet, begint mijn computer lichtelijk te trippen. Als ik op een pictoram klik bv deze computer, dan verdwijnt deze meteen.

Van beide schijven branden de lichtjes, en ik hoor geen rare geluiden als getik.
Alleen bij de samsung knippert het lichtje na 10 minuten en verschijnt er bij deze computer Station E, Maar deze kan ik verder niet openen.

Wat kan ik doen om mijn bestanden te redden?
Ik heb mijn vriendin al dood gemaakt maar dat helpt niet.

Groet de vissenman

Laatst bewerkt:
Als de gegevens op de schijf belangrijk zijn ga dan niet aan de gang met allerlei reparatie tools, maar probeer eerst de gegevens veilig te stellen.

Probeer de schijf uit de externe behuizing halen en rechtstreeks aan de pc aansluiten via ATA (let op master/slave jumper) of SATA.

Download de laatste versie van Ubuntu, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Locaties" of "Places" in de Engelse versie.
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen ernstige fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

bedankt AenA!

ik heb nog even geen SATA kabeltje. Ik laat nog weten of het allemaal gelukt is.

Klein misschien domme vraag. Moet ik het gedownloade bestand eerst extracte en dan branden op cd? of kan het rechtstreeks op cd gebrand worden?

Nogmaals bedankt!

Laatst bewerkt:
Ubuntu komt in een iso bestand, dus niets uitpakken, direct branden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan