2 identieke Laptops configureren

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Goedendag,

Ik heb twee nieuwe laptop gekocht met windows11.

De bedoeling is dat beide laptops hetzelfde geconfigureerd worden, daar bedoel ik mee dat bureaublad, download folder etc op beide laptops op dezelfde plaats zitten en het zelfde weergeven.

Er is een microsoft 365 account.
Ik heb nu zo met de eerste opstart van de beide laptops ingesteld met een zelfde accountnaam(emailadres) en wachtwoord.

Maar hoe nu verder?
Ik neem aan Onedrive op beide installeren en Onedrive inloggen met M365 bedrijfsaccount. Volgens mij heb ik dan daarna een persoonlijke Onedrive en een bedrijfs Onedrive toch?

Ik denk dat in de persoonlijke onedrive dan de bureaublad, download folder etc staan dus die zijn dan niet gespiegeld op beide laptops.
Is dat wel mogelijk en hoe moet ik dat inrichten?

Je kan ze beiden op hetzelfde account instellen. Daarna moet je bij de laptops OneDrive goed configureren.

Persoonlijk raad ik af om het bureaublad mee te nemen in je OneDrive. Dit omdat je dan snelkoppelingen kan hebben die op het ene apparaat misschien niet zullen werken, omdat die programma's bijvoorbeeld niet geïnstalleerd zijn of een totaal ander pad hebben.

Maar hoe doe ik dat dan met de downloads folder. Die staat toch altijd aan je persoonlijke onedrive.
De persoonlijke onedrive is dan toch weer gekoppeld aan de inlognaam van je laptop?

Dat is weer anders dan de onedrive voor het bedrijfsaccount. Of haal ik dingen door elkaar?

OneDrive is gekoppeld aan jouw bijbehorende e-mailadres.

Ja, jouw e-mailadres die je bij Microsoft/Windows hebt aangemaakt. Of die van je eventuele organisatie als die bij Microsoft is aangesloten.

Dat is iets wat je bij de IT-manager van het bedrijf moet vragen. Of je maakt een persoonlijk account aan.

Er is dus geen IT manager. Tweemans bedrijfje😥

Maar als ik dus toch weer dat persoonlijk account aanmaak ben ik toch weer waar mijn probleem bij begon?
Dan heb ik op beide laptops ieder een andere persoonlijke onedrive en geen identieke laptops, toch?

Stel ze beiden in op hetzelfde account adres. En stel op beide apparaten OneDrive goed in.

Sinds een tijdje kun je niet meer inloggen met de onmicrosoft domeinnaam. Je zult je eigen domein moeten koppelen aan Office 365 en je krijgt dan een inlog die lijkt op jouwnaam@jouwbedrijf.nl

Je kunt de laptops het beste aan Entra koppelen binnen Office 365.

Als er maar 1 Microsoft account is dan op beide laptops met hetzelfde account inloggen. Downloadmap in de browsers eenmalig wijzigen naar een locatie binnen je onedrive

Als er 2 accounts zijn. Dan maak je een team en zet alle data daarin met ook weer een map voor de downloads.

Verder ervoor zorgen dat je een backup global admin account hebt met een goed ingestelde MFA (dus ook recovery email op een ander domein dan je bedrijf en een ander telefoonnummer dan standaard). Raak je de toegang kwijt dan kan het namelijk een heel gedoe worden om die weer terug te krijgen.

Zorg verder voor een goede backup van bestanden, email en teams/sharepoint.

Terug
Bovenaan Onderaan