2 keer dezelfde waarde in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieter28

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2013
hallo,

Ik wil graag in een query 2 keer dezelfde waarde terug laten komen, dit is op zich niet zo moeilijk maar ik wil 1 keer de waarde kunnen overschrijven met een formulier en dit lukt mij niet.

Heb me suf gezocht op het net maar ik kom er nog niet uit, heeft iemand een voorzetje waar ik mee kan beginnen?

Alvast bedankt.

pieter

Ik snap bepaald niet wat je bedoelt. Dus graag iets meer uitleg.

hoi Michel,

Ik heb een kolom met aankomsttijdExp voor een afdeling en ook een kolom met aankomsttijdMag voor mijn afdeling, nu is het de bedoeling dat mijn kolom de tijd overneemt van aankomsttijdExp en als het nodig is moet ik mijn kolom op rijniveau kunnen overschrijven met een formulier.

Pieter

Als je een 'gekoppeld' veld wil opslaan, als je de tijden invult in een tekstvak, moet dat tweede tekstvak zijn gekoppeld aan een veld. Je kunt er dus geen formule aan hangen. Je moet het tweede veld derhalve vullen vanuit de gebeurtenis <Na bijwerken> van het eerste tekstvak.

Hoi Michel,

Bedankt voor de snelle reactie, vraagje;

Wat moet ik eerst doen om de kolommen te koppelen want ik heb nog niet veel Query's gemaakt.

Pieter

Ik wil graag in een query 2 keer dezelfde waarde terug laten komen, dit is op zich niet zo moeilijk maar ik wil 1 keer de waarde kunnen overschrijven met een formulier en dit lukt mij niet.
De oplossing heeft ook niks met een query te maken, en het kan ook niet met een query. Ik vermoed dat jouw oplossing bestaat uit het twee keer hetzelfde veld in de query opnemen, wat dus een beetje zinloos is.

Je zult de velden op je formulier dus aan de tabelvelden (of query, als je ook andere tabellen nodig hebt op het formulier) hebben gekoppeld. Daarbij wordt het veld [aankomsttijdExp] gevuld, en moet het veld [aankomsttijdMag] dezelfde waarde krijgen als [aankomsttijdExp]. En dat gebeurt dus met de gebeurtenis <Na bijwerken>. Iets als:
Code:
Private Sub aankomsttijdExp_AfterUpdate()
     Me.aankomsttijdMag = Me.aankomsttijdExp
End Sub

Hoi Michel,

ik krijg het niet voor elkaar om 2 kolommen aan elkaar te koppelen waarvan ik 1 kolom kan overschrijven.

ik probeerde het met relaties maar dat lukt mij ook niet (zie voorbeeld)

Kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd doe?

Bekijk bijlage Voorbeeld.docx

Pieter

Ik snap die relatie met de kopie van Hoofdtabel niet, moet ik zeggen. Voor zover ik kan zien is die nutteloos. Ik zou de relatie met de kopie van Hoofdtabel in ieder geval verwijderen.
Ik heb hierboven uitgelegd wat je moet doen: een gebeurtenis maken op basis van [aankomsttijdExp].

Hoi Michel,

Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd of snap ik het niet maar ik wil in mijn tabel, als aankomsttijdEXP wordt gevuld moet aankomsttijdEXP ook meteen gevuld worden en soms moet ik de tijd aankomsttijdEXP veranderen wat ik met een formulier doe daarom snap ik dit niet:

Private Sub aankomsttijdExp_AfterUpdate()
Me.aankomsttijdMag = Me.aankomsttijdExp
End Sub

Deze code vult mijn tabel aankomsttijdMAG toch niet als er een Tijd wordt gezet in aankomsttijdEXP?

Pieter

Ja dus. Maar, en daar zit 'm de crux vermoed ik, jij wilt het rechtstreeks in de tabel doen. En mijn code doet het vanaf een formulier. Maar dat komt omdat ik mijn gebruikers nooit (lees: absoluut nooit) rechtstreeks in een tabel laat werken; ik werk altijd vanaf formulieren. Want dat hoort zo, vind ik. Bovendien kun je dan alles netjes automatiseren, wat in een tabel (als het al kan) een behoorlijke klus is.

Michel,

Ik ben niet erg duidelijk geweest met mijn formulieren en tabellen, niemand gaat rechtstreeks in mijn tabellen werken maar deze worden gevuld dmv een 2tal formulieren.

Het gaat als volgt, afdeling Expeditie vult een begintijd en een eindtijd in de kolommen aankomsttijdEXP en in eindtijdEXP, het is dan de bedoeling dat de kolommen aankomsttijdMAG en eindtijdMAG automatisch gevuld worden met dezelfde tijden, wat voor mij dan belangrijk is dat ik begin(MAG) en eindtijd(MAG) kan overschrijven.

Ik hoop dat ik nu wel een beetje duidelijkheid heb geschept in de chaos :P

Pieter

Nog niet zo duidelijk als mijn antwoord in bericht #6, waar het antwoord staat.

Hoi Michel,

het spreekwordelijke "kwartje" is gevallen, ik moet deze code in het formulier zetten waarmee äankomsttijdEXP wordt gevuld alleen het werkt niet.

Enig idee waar dat aan kan liggen?

Pieter

Kan ik zo uiteraard niet zeggen; dan zou ik moeten zien wat je precies gemaakt hebt. Begin eens met de letterlijke code die je nu hebt.

DB is te groot om te mailen en ik kan niet zippen op het werk.

Heb geprobeert met de letterlijke code maar ik krijg deze niet werkend.

Pieter

De bedoeling is dat je de code in een berichtje plakt (uiteraard opgemaakt met de CODE knop) zodat we kunnen zien wat je doet. Die code zal toch niet te groot zijn om te mailen?

Dat is zo'n beetje de meest omslachtige manier ooit die ik gezien heb om één regeltje code te laten zien :) Bovendien is het exact de code die ik zelf hierboven (met noest knip en plakwerk, dat wel) heb gepost. En bij mij werkt die. Dus wat is het probleem? (Hij doet het niet, hoor ik al zeggen...) Wat is de foutmelding?

Ik krijg geen foutmelding maar ik krijg ook geen waarde te zien die hij moet overnemen.

Pieter

Ik heb een controle toegevoegd en dan geeft hij dit aan:

Watch : : Me.AankomsttijdMAG = Me.AankomsttijdEXP : <Buiten het geldige bereik> : Variant/Empty : Form_Frm_Order opvragen_VO.AankomsttijdEXP_AfterUpdate

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan