• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 kolommen met 2 andere kolommen vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

lippie1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2010
Ik zoek naar een oplossing om in één sheet 2 kolommen te vergelijken met 2 andere kolmmen. Voorbeeld:
kolom-A kolom-B kolom-D kolom-E
piet-1 rood-a piet-1 blauw-g
jan-2 geel-b piet-1 rood-a
gerrit-3 paars-c wim-7 groen-d
klaas-4 groen-d gerrit-3 paars-c

Er is een relatie tussen kolom-A en kolom-B, en er is een relatie tussen kolom-D en kolom-E. Nu zoek ik een oplossing om de realties van A/B die ook voorkomen in D/E weer te geven in een nieuw kolom G en H.
Dus van bovenstaand voorbeeld zou in kolom G en H het volgende komen te staan.
piet-1 rood-a
gerrit-3 paars-c

Heeft iemand een oplossing voor mij?

Werk met hulpkolommen en voeg de 2 koloommen telkens samen, zo kan je de vergelijkingen makkelijk uitvoeren.

Cobbe

Werk met hulpkolommen en voeg de 2 koloommen telkens samen, zo kan je de vergelijkingen makkelijk uitvoeren.

Cobbe

Hoe? Zou je mij hierbij kunnen helpen? Dus aan de hand van een voorbeeld.

Hierbij je voorbeeld en oplossing.

Bijlagen

@ Lippie1

De formule van Harry is (bijna altijd) een MATRIXFORMULE , deze sluit je af met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter.

of
Code:
Sub met_VBA()
  sq=cells(1,1).currentregion
  for j=1 to ubound(sq)
     c1=sq(j,3) & sq(j,4) & "|"
  next
  for j=1 to ubound(sq)
    if instr("|" & c1,"|" & sq(j,1) & sq(j,2) & "|")>0 then c2= sq(j,1) & sq(j,2) & "|"
  next
  cells(1,5).resize(ubound(split(c2,"|"))+1)=worksheetfunction.transpose(split(c2,"|"))
End sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan