• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 kolommen met elkaar vergelijken HELP

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcel147

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 nov 2006
Goedemiddag,

Ik gebruik reeds enige tijd Excel voor allerlei analyse klusjes maar kom nu al een paar keer een probleem tegen die ik maar niet onder de knie krijg. Ik wil me van het voorjaar gaan verdiepen in VBA dus die taal beheers ik niet en verwacht dat ik mijn oplossing hierin kan vinden.
MIJN PROBLEEM:
Ik wil graag de waarden van 2 kolommen in Excel met elkaar vergelijken en daaruit de waarden die maar 1 keer in de 2 lijsten voorkomen eruit filteren (het liefst scheiden). De waarden betreffen overigens wel alphanumerieke gegevens i.p.v. generieke. Een voorbeeld.

Kolom 1---------Kolom 2
ABN--------------Rabobank
Rabobank------ABN
Fortis------------ING
ING
ING
Rabobank

In kolom 2 komen unieke namen voor, in kolom 1 kan 1 naam meerdere keren voorkomen. Ik wil nu graag de waarden die in kolom 2 staat vergelijken met kolom 1. M.a.w. komt de waarde van kolom 1 voor in kolom 2? Een uitkomst zou kunnen zijn.

Kolom 1 Kolom 2
ABN----------1--------Rabobank
Rabobank--2--------ABN
Fortis---------0-------ING
ING------------2
ING------------2
Rabobank---2

Kan iemand mij helpen want ik zit echt met mijn handen in het haar anders moet ik meer dan 15.000 records handmatig doorlopen.

Hoop op een positieve recatie en alvast heel veel dank.

MVG,
Marcel

Geen paniek Marcel! ;)

Een gewone AANTAL.ALS() doet wat je wilt.

Eerst ga je na of het voorkomt in kolom B (dus met een ALS en een AANTAL.ALS die groter is dan 0)
Vervolgens (indien het voorkomt) gebruik je opnieuw een AANTAL.ALS voor de berekening van het aantal keer dat het voorkomt inkolom A.

Wigi

Beste Widi,

Dank je voor de supesnelle reactie. Echter loop ik stuk op je uitleg. Wellicht begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt maar ik heb zelf nog nooit een aantal.als in een als formule gebruikt. Ik weet dus niet zo goed hoe ik dit moet invullen.

Hoop dat je me nog een klein eindje op weg kunt helpen.

thanks,
Marcel

Beste Widi,

Ik heb kolom A en B omgedraaid zodat de uitkost als de waarde voorkomt is 1 anders 0. Autofilter eroverheenen klaar!!!!

ENORM BEDANKT!!!!!!!! Dit heeft me dus gewoon uren zo niet dagen gescheeld!!!!!!!!!!

Zet de vraag nog op opgelost aub. Onderaan de pagina.

Dank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan