Mac Finder werkt niet meer

Mammadenise

Verenigingslid
Lid geworden
5 nov 2006
Berichten
138
Beste Lezer,

Als ik in Finder wil zoeken, krijg ik geen resultaat meer.
Ook het venster Recent is leeg.

Is daar een fix voor?

Dit zijn de specificaties:
iMac - Retina 4K, 21.5-inch, 2017
Processor: 3,4 GHz Quad-Core Intel Core i5
Videokaart: Radeon Pro 560 4 GB
Geheugen: 16 GB 2400 MHz DDR4
macOS: Ventura 13.7.8 (22H730) en up to date.

Alvast dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groeten,
Denise
 
Druk op ⌘ + spatie en zoek een bekend bestand. Lukt dat?
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2025-08-29 om 13.28.59.jpg
    Scherm­afbeelding 2025-08-29 om 13.28.59.jpg
    84 KB · Weergaven: 5
Hallo Aar,
Als ik zoek via Spotlight krijg ik alleen bestanden, maar niet de documenten uit Finder, zie afbeelding.
Bericht automatisch samengevoegd:
.
Snap niet helemaal wat je bedoeld, er verschijnen bestandsnamen als je zoekt? Wat zijn “documenten uit Finder”, bureaublad wellicht?

Andere tips gaan over niet werkende Finder, dat is niet het probleem van vragensteller.
 
Zo ziet mijn Finder-venster eruit. Het staat standaard op Recent als je Finder opent, maar zoals je ziet staat er niets. Voordat de problemen met Finder begonnen, stonden hier altijd de laatst gebruikte bestanden.
Als ik in Finder een bestand zoek uit een van mijn mappen die onder Favoriet staan, bijv. een Excel-bestand, dan vond Finder altijd dat bestand. Als ik nu zoek in Finder, blijft het scherm leeg. Via SpotLight vind ik ze ook niet. Mijn bestanden staan allemaal opgeslagen in Dropbox.
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2025-08-29 om 17.34.09.jpg
    Scherm­afbeelding 2025-08-29 om 17.34.09.jpg
    114,8 KB · Weergaven: 2
Voer dit eens uit in de terminal:
Bash:
sudo mdutil -i on /

En daarna:
Bash:
sudo mdutil -E /

Daarna kan het nog even duren omdat alles geherindexeerd wordt.
 
Probleem komt best vaak voor, maar betrouwbare oplossing lijkt er niet te zijn. Welke versie van Dropbox gebruik je, sommige hebben succes door oudere versie te gebruiken.

Anderen hebben succes met her-indexatie:

- Open System Preferences and go to Spotlight's Privacy tab.
- Add the entire hard disk INTO the Privacy list.
- Maybe wait 30s.
- Remove the hard disk FROM the Privacy list.
- Spotlight will re-index. After finish re-indexing, the search in folder works for me.
 
Dank iedereen voor een advies. Het rare is, dat zodra bijv. Apple Support of Dropbox Support meekijken met schermdeling, Finder werkt! Zodra de verbinding wordt verbroken, houdt Finder er ook mee op.
 
Maar, het werkt dus nog steeds niet??
 
Voer dit eens uit in de terminal:
Bash:
sudo mdutil -i on /

En daarna:
Bash:
sudo mdutil -E /

Daarna kan het nog even duren omdat alles geherindexeerd wordt.
Ik heb dit uitgevoerd, Aar. Er staat nu: Spotlight server is disabled.
Bericht automatisch samengevoegd:

Maar, het werkt dus nog steeds niet??
Helaas, het werkt nog niet. Alleen als iemand met mij meekijkt, werkt Finder. Zodra men de verbinding verbreekt, houdt Finder er ook mee op.
 
Om een inzicht te krijgen wat er allemaal actief is op je Mac kun je gebruik maken van de gratis EtreCheck tool.
De tool geeft bovendien aanwijzingen vanuit de mogelijke problemen die zich voor doen op je Mac, deze worden rood gemarkeerd in het rapport

Nadat het rapport is gegenereerd kun je de inhoud naar het OS X klembord kopiëren, deze kun je dan met cmd⌘ + V plakken in een reactie.
 
Om een inzicht te krijgen wat er allemaal actief is op je Mac kun je gebruik maken van de gratis EtreCheck tool.
De tool geeft bovendien aanwijzingen vanuit de mogelijke problemen die zich voor doen op je Mac, deze worden rood gemarkeerd in het rapport

Nadat het rapport is gegenereerd kun je de inhoud naar het OS X klembord kopiëren, deze kun je dan met cmd⌘ + V plakken in een reactie.
De link die je gebruikt brengt me naar een site van techspot. Daar kan ik EtreCheck downloaden, mits ik een account aanmaak en mijn creditcardgegevens opgeef. Dan heb je 5 dagen gratis toegang, daarna volgt een abonnement. EtreCheck heeft een eigen website
 
Als je toch niet bang bent voor Termimnal zou je dit nog kunnen proberen:

Samenvatting:
Open Systeemvoorkeuren
Open Spotlight voorkeuren
De-selecteer alle opties
Sluit Systeemvoorkeuren
Open Terminal
Geef de volgende opdracht in:
sudo touch /.metadata-never-index
Herstart je Mac
Open Terminal
Geef de volgende opdracht in:
mdutil -sv /.
Er verschijnt een melding: Indexing enabled
Nog steeds in Terminal, geef de volgende opdracht in:
sudo mdutil -E /.
Er verschijnt weer een melding: Indexing enabled
Exit terminal
Open Systeemvoorkeuren
Open Spotlight voorkeuren
Selecteer alle opties
Sluit Systeemvoorkeuren
 
@krullenbol Uitgevoerd, maar niet gelukt. Ik krijg geen Indexing enabled.
Bericht automatisch samengevoegd:

Mijn probleem zit níet in Spotlight, maar in Finder waarmee ik blader door mijn mappen, bureaublad, externe schijven etc. Finder zoekt niets meer, behalve als een supportafdeling met mij meekijkt.
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2025-09-02 om 11.02.50.jpg
    Scherm­afbeelding 2025-09-02 om 11.02.50.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 4
Ben benieuwd of je "spotlight server" wél enabled krijg als je tijdelijk Dropbox uitzet en deze handelingen nog eens uitvoert?

Je kunt dit overigens makkelijk doen doen via tool Onyx.

Onyx.png
 
@krullenbol Dit keer wel gelukt en Finder werkte héél even, maar houdt toch weer op met zoeken, helaas. Wellicht tot een geheugendingetje omdat mijn iMac uit 2017 stamt.
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2025-09-02 om 17.32.48.jpg
    Scherm­afbeelding 2025-09-02 om 17.32.48.jpg
    78,4 KB · Weergaven: 2
iMacs kunnen normaal gesproken héél lang mee hoor... ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan