2 maal WinXp

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerson

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2007
Hallo Lieve mensen,
Ik heb winxp geinstalleerd op mijn pc denkend dat ik de oude gaat overschrijven (vervangen)
nou bij opstart van de computer zie ik 2 windowsxp en moet een keuze maken.
de vraag: hoe moet ik een van ze deleten, wat moet ik allemaal doen Lieve mensen
want 1 van ze is overbodig. Please Help!!!

Denkelijk alleen maar een regel in de boot.ini, kijk bij systeem, geavanceerd en opstart en herstelinstellingen en bewerken.

Beste,

heeft u tijdens de installatie de hardeschijf geformatteerd? Als dit het geval is dan is uw windows BMR (boot master record (volgensmij)) nog niet uptodate.

Je kunt dit heel simpel oplossen door op de windows toets en tegelijkertijd op de R te drukken.
typ hier 'msconfig' zonder de aanhalingstekens. en druk op enter / de OK toets.
Ga hier naar de tab 'boot' en zet de goede xp als standaard.

Gr Robert

Beste Robert, het is geen BMR maar MBR = Master Boot Record.

Zoals je kan lezen zie je dat de TS 2 maal windows op kan starten, weet je wat dat betekend?
Dat de TS op een andere partitie Windows heeft geinstalleerd, en nu kan kiezen uit 2.
Daarom vertelde Lange pier dat in het bestand Boot.ini dat te regelen is.
En dat klopt, 1 regel is voldoende, de regel met de nieuw windows moet in tact blijven, met MBR heeft het niks te maken, en verdiep je een beetje in de materie voor je iets schrijft, de MBR is 8 MB groot en voor de computer de data om de schijven te herkennen, deze wordt niet geupdate.
In je handtekening lees ik, maar... gaat het fout? niet mijn verantwoording.
Toch komen mensen hier niet om antwoorden van iemand die niet weet hoe het zit.

Gerson, ben je niet zeker kopieer hier even je Boot.ini tekst naartoe.

De TS kan dan als eerste de boot veranderen in boot.ini zoals Lange pier al typte.
Als de TS dan de mappen van die andere windows wil verwijderen, dan kan dat in de nieuwe opgestarte windows.
Je kan de prullenbak even via de eigenschappen van de prullenbak voor dat station even uitschakelen.
Mocht je iets niet kunnen verwijderen zeg het dan, vertel er dan bij of het XP home of pro is, dan zal ik je laten zien hoe je volledig beheer over die schijf kan krijgen mocht je de data niet kunnen verwijderen.

Oh ja, voor ik het vergeet Gerson, voor je de boot.ini gaat veranderen kopieer eerst de tekst naar een kladblok bestand.
Als je dan boot.ini hebt veranderd klik je op start > uitvoeren en typt MSCONFIG en klikt op OK.
Daar ga je in tabblad Boot.ini op de knop Alle opstartpaden controleren klikken, als dat slaagt is het OK.
Slaagt dat niet zet dan die gekopieerde tekst weer terug in je boot.ini bestand, want dan heb je iets fout gedaan.

Mocht het OK zijn en start de verkeerde windows op, dan heb je ook iets fout gedaan.

Als je maar 1 harde schijf hebt kan in een boot.ini regel de rdisk alleen op 0 staan.
Je kan in schijfbeheer kijken welke partitie op welke plek staat.
Nu zie je 2 regels waarvan 1 bij partition(1) staat en bij de ander partition(2) (kan ook 3 zijn als het in schijfbeheer de derde partitie is).
dus alles op 0 met 1 harde schijf zoals multi, disk en rdisk (rdisk(1) zou de 2de hdd aan gaan spreken als die er is)
Je stelt de defaultregel in zoals de partitie die overblijft, dus die waar de nieuwste windows op staat.
Stel de nieuwste windows staat op rdisk(0) partition(2) stel je de defaultregel ook in met die getallen.

Mocht het misgaan, dan kan je met de windows xp cd de boot herstellen.

Succes.

Laatst bewerkt:
Beste Erik,

Sorry, k'zal mij volgende keer inhouden als ik het niet zeker weet... dacht toch echt dat het de MBR was, maarja foutje is menselijk.
nu nog even een vraag, stel ze staan allebij op dezelfde partitie, werkt mijn optie met msconfig dan wel?

Gerson,

Succes met je vraag, hopelijk word het nu opgelost door iemand die dingen weet die ik niet weet.:p Gelukkig kan ik van mijn fouten leren.:d

gr robert

LOL, robert, tegen de tijd dat we windows meer dan 1 maal op 1 partitie kunnen installeren... wonen er mensen bij andere sterren dan alleen onze zon.
Dat kan niet.
Ja, je had het bijna goed met bmr.
En als je iets wil weten vraag je het gewoon :D in een topic.

Laatst bewerkt:
Beste Erik,

Uw hulp A.U.B.

[boot loader]
timeout=2
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /cmdcons
UnsupportedDebug="do not select this" /debug
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

ik wil de juiste handeling plegen dus uw proffessionele hulp a.u.b.

Ok, rustig maar, dit doen we even wat handiger:

Start gewoon even de nieuwe Windows op, die staat zo te zien bovenaan & met een time-out van 2 Seconden. Ik neem aan dat je dan de enige gebruiker bent & dus aangemeld word als (een) Beheerder.

Ga dan naar Start, RechterMuisKlik op Deze computer, Eigenschappen, tabblad Geavanceerd, Opstart- en herstelinstellingen, zet naast het AAN gevinkte Lijst met besturingssystemen voor het gemak even op 10 Seconden ofzo, Toepassen, & klik dan op Bewerken. Kladblok opent boot.ini:

Code:
[boot loader]
timeout=2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Zoals je ziet staat er achter default ...partition(2): Dat is je nieuwe laatst geinstalleerde Windows.
Onder [operating systems] zie je dat bv. de Herstel Console is geinstalleerd, C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT, waarschijnlijk onder de vorige Windows. Die doet het sowieso niet meer, zelfs als nog aanwezig op ...partition(1), moet die opnieuw geinstalleerd worden, indien gewenst.

Dus deze 2 regels kan je weghalen:

Code:
Code:

Opslaan, Afsluiten, Toepassen, OK, OK.

Open nu weer Deze computer, RMK de systeemschijf doorgaans C:, Eigenschappen, & typ in het tabblad Algemeen in het veld waar de cursor al staat te knipperen een volumenaam, bv. DitIsMijnXP.
Systeemschijf kan je controleren via Start, RechterMuisKlik op Deze computer, Beheren, & dan Schijfbeheer.
Herstart de computer, & via de Opdrachtregel of Schijfbeheer kan je de oude partitie in het geheel verwijderen &/of herformatteren.

Prachtig van je TheKnight,

maar niet de oude partitie, maar de nieuwe partitie wil ik in zijn geheel deleten.

alvast bedank,

Ok, wat je het beste kan doen is het volgende:
Je ziet nu de namen die je ook ziet als je opstart.
Microsoft Windows XP Professional
Je ziet ook dat die namen hetzelfde zijn.
Je weet welke er als je opstart geselecteerd is.

De regel met rdisk(2) is als je opstart geselecteerd, dat is de default regel.
Dus stel je zou van rdisk(2) rdisk(1) maken in de default regel, dan zou de andere geselecteerd zijn als er 30 seconden afgetelt wordt in het bootmenu.
Zodoende zou je dus nu moeten weten welke regel er weg kan.

De geselecteerde is als je niks veranderde het laatste systeem wat je installeerde.

[boot loader]
timeout=2
[operating systems]

Zo zou de boot.ini er nu uit moeten zien als je geen bootmenu wil.
Maar uiteraard check je dat in Start > Uitvoeren> typ MSCONFIG > Klik OK > tabblad Boot.ini > Opstartpaden controleren voor je opnieuw opstart.

Mocht de boot.ini niet veranderen via het systeem, dan vertel ik je hoe je het bestand zelf kan vinden om de rechten en niet Alleen lezen in te stellen.
Maar dat doen we stel dat je het boot.ini bestand niet op kan slaan.

Dan de partitie waar de oude windows op staat die je niet meer gebruikt.
Je kan de windows map, de program files map en de documents ans settings map verwijderen van het oude systeem.
Mocht dat niet lukken, vertel dat dan, dan gaan we weer verder.

Als je die 3 mappen hebt verwijderd en je denkt, sjonge er staat nog veel gebruikte ruimte op de schijf, dan zal ik je vertellen hoe je dat op kan lossen.

Het beste kan je als je zoveel data wil verwijderen in de eigenschappen van de prullenbak deze even tijdelijk uitschakelen.
Daar kan je ook kiezen welk station de prullenbak ingeschakeld of uitgeschakeld heeft, daarna schakel je de prullenbak weer in.
Succes alvast.

PS
deze regel:
die ken ik niet, dus ik liet deze staan, ik bekeek eigenlijk niet eerder een boot.ini van een recovery systeem, dus daar kan The knight een punt hebben wat best mogelijk zou kunnen zijn.
Maar omdat ik zelf die regel niet ken, liet ik deze staan in verband met eventuele herstelmogelijkheden in de boot.
Als deze regels hoorde bij een recovery systeem en je hebt windows nu met een windows cd geinstalleerd, dan kan je dat inderdaad weg halen.
Dus The knight gaf al wat dingen aan die OK waren.

Wel is het zo dat het herformateren link kan zijn als de boot bestanden op die partitie staan.
Dus daar moet de the knight rekening mee houden, anders moet je daarna de boot met de cd herstellen.
Kans is ook groot dat je actieve partitie niet kan verwijderen, maar het is XP dus kan ook best dat het kan, maar doe dat maar niet.

Maar formateren is niet nodig.
Formateren is alleen nodig als je geen lege partitie's hebt waar je windows op wil installeren, of er niet gepartioneerde delen op de harde schijf staan, nu kan je die schijf gewoon leeg maken.
In geval dat het oude systeem besmet zou zijn met bijvoorbeeld een rootkit (dus zware virussen) dan zou het ook raadzaam zijn te formateren.
Maar wel zo doen als ik typte, er zijn ook bestanden die je niet mag verwijderen, maar dat zijn verborgen besturingssysteemmappen, dus die zie je waarschijnlijk niet.
Die kan je in de maptopties tabblad weergave zichtbaar maken, maar daar moet je weer anders mee omgaan dan.

Ook is het zo dat je als je nog niks verwijderde je nog bij je documenten, favorieten enz... kan van je oude windows.

Laatst bewerkt:
[boot loader]
timeout=2
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]

Indien je alleen van de oude wilt opstarten verander je de boot.ini in die op bovestaande manier en formateer de 2e partitie.

Ah inderdaad, ik zag over het hoofd dat je de oude partitie wilde behouden, thnks.
de rdisk(2) wordt dan rdisk(1)
voor de rest is formateren niet nodig.
rdisk(2) was wel de geselecteerde partitie.

Excuus, ik bedoel Partition ipv rdisk.

Laatst bewerkt:
rdisk is niet relevant met 1 schijf, die moet op 0 blijven en de partition op 1.

Klopt, thnks, moest inderdaad Partition zijn.
Ik verander het ook in het vorige bericht.

Heel knap hoor, jullie zijn excellente mensen (een dikke tien hoort erbij)
mijn vraag: ik heb mijn windowsxp pro cd en wilt winxp opnieuw installeren op mijn oude partitie zonder dat ik mijn bestanden en belangerijke
programma's verliest, dus een soort overschrijven.
bestaat de mogelijkheid er, zo ja a.u.b. hoe dat moet gebeuren
(2 van mijn programma's heb ik geen installatie cd meer, gaat om een boekhoud en belasting programma en wilt ze behouden)

Alvast bedank Lieve mensen

Heb je wel dezelfde versie nog, dus SP3 op PC dan ook SP3 op cd en dan gewoon een upgrade uitvoeren vanuit windows, de vraag blijft waarom, alle instellingen worden overgenomen behalve die voor systeem niet.
Kan ook via installeren en bij het laatste venster voor "R" kiezen, dan wordt het een repair maar dan geldt het hetzelfde als bovenstaande.
Een sfc /scannow doet dan in feite vrijwel hetzelfde.

Ik heb dan wat vragen:
Die oude paritie staat windows dus op met programma's die je niet kwijt wil?
En op die partitie wil je windows ook installeren?
Is er een 2de partitie waar geen windows op is geinstalleerd?
Het systeem wat start met de programma's en bestanden die je behouden wil moet je alsvolgt benaderen.
Bestanden, die kan je opslaan op een andere partitie, of een usb stick e.d.
Programma's zijn in windows geinstalleerd, zou je windows opnieuw installeren zijn die verdwenen, en moet je de programma's opnieuw installeren met de installatiebestanden die je gebruikte op dezelfde manier als toen je het in dit systeem installeerde.

Hoeveel partitie's zijn er nu op je computer, en op welke staat windows die je niet wil verwijderen?

als je die opstart, en gaat kijken naar de andere partities, hoeveel ruimte heb je dan?
je kan namelijk windows opnieuw installeren op een andere partitie waar windows niet op staat zonder de oude te verliezen die je dan via een dualboot kan starten.

nadeel, je moet voor de programma's windows opnieuw opstarten als je in je nieuwe systeem werkt.
voordeel, je kan tot de harde schijf stuk gaat de programma's blijven gebruiken (zware systeemproblemen even uitgesloten).

Je oude systeem met de oude programma's, als je op die partitie windows gaat installeren verlies je data.
de programma's zullen niet meer goed functioneren.

maak eens een printscreen van schijfbeheer geopent in het systeem waar ook die programma's in staan, open schijfbeheer als volgt:
Start\Configuratiescherm\systeembeheer\Computerbeheer > Schijfbeheer (linkerdeel)

Kan je trouwens vertellen hoe die 2 programma's heten?
misschien zijn ze nog wel te downloaden, niet geschoten is altijd mis.

de vraag zoals die hier gesteld wordt:
mijn vraag: ik heb mijn windowsxp pro cd en wilt winxp opnieuw installeren op mijn oude partitie zonder dat ik mijn bestanden en belangerijke
programma's verliest, dus een soort overschrijven.

Dat kan niet.

xp pro naar xp pro upgraden kan ook niet.
Service pack's vallen onder de updates.
En ook bij upgrades naar hogere versies bestaat er een kans dat je software opnieuw moet installeren wat cp betreft.

Eigenlijk mag je blij zijn nu ik dit lees dat je het in het begin fout deed door een andere partitie te kiezen dan waar je oude windows op stond,
anders was je nu die programma's kwijt geweest.
Wat is er eigenlijk fout in je oude systeem?

Laatst bewerkt:
ik zocht al eerder hulp, het ging om software vervalsing, en dat is het probleem op mijn oude partitie.

het gaat om een belasting- en boekhoudprogramma waar de bedrijven in suriname gevestigd zijn erik en
er bestaat geen download mogelijkheden van die programma's.

hey piet als ik op r toets, verschijn er op het beeldscherm na actie c:\windows\..... eerlijk gezegd ik weet hoe verder
wat moet ik typen?

sorry hoor piet ik moet een keuze maken tussen:
1. D:\........
2. C:\windows\........

bedoel je met software vervalsing een virus?
Dat windows besmet is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan