• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 mogelijke scancodes 1 resultaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Ik werk in een grote apotheek met veel medicijnen en aanstaande zondag gaan we (in ons nagelnieuwe pand) inventariseren.
Bij elk medicijn hoort een zogenaamd RVG nummer en/of een artikelcode (beide als streepjescode op de verpakking weergegeven).
Ik heb zelf al iets geknutseld met verticaal zoeken, maar wat nu als de barcode van het RVG nummer niet herkend wordt? Dan zou de andere barcode (artikelnummer) gescand moeten worden en dan met verticaal zoeken op die scancode de juiste naam erbij vinden (en het aantal tabletten/capsules wat volgens de computer aanwezig is). Vervolgens de 'teller' het werkelijke getelde aantal tabletten in laten voeren in een cel.
Daarna naar de cel op de volgende regel waar de scanner zijn input neerzet.

Maar dit moest vast met VBA, en daar zijn jullie veel beter in...
Dus mijn vraag:
Scancodes moet je volgens mij in kunnen lezen via Excel, als de primaire (=RVG nummer als barcode gescand) niet het gewenste resultaat opleverd, pop-up scherm met boodschap: "Scan barcode artikelnummer", scan door gebruiker en dan verticaal zoeken op dat nummer. Als dan nog niet gevonden, handmatig naam invoeren en geteld aantal invoeren, vervolgens wachten op volgende scan. Kan dat?

Met vriendelijke groet en in afwachting,

Gerald Baalhuis

Beste Gerard,

Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar kun je uit de voeten met deze bijlage?
De gescande code komt in cel E1, de omschrijving in F1.

Richard

Bijlagen

Gerard,

Volgens mij zoiets als de bijlage (zonder VBA).
Anders geef je jouw vb, dan kunnen we daar op voortborduren.

Joske

Bijlagen

Heren

Beide bedankt voor de snelle reactie.
Ik denk dat het voorstel van Joske het meest in de buurt komt.
Overigens ben ik een ernstige leek op het gebied van VB, ik neem het meestal over van dit forum.
In onze apotheek maken we zgn. medirollen, dit zijn op patientnivo en op inname tijdstip samengestelde kunststof zakjes. Deze worden door speciale machines gevuld met losse tabletten, capsules enz.
Een deel van deze geneesmiddelen zit verpakt in doosjes in doordrukstrips.
Dit wordt allemaal 'ontblisterd' en in potjes verpakt.
Het andere deel van de geneesmiddelen zit al in 'grootverpakking'.
Soms (tijdgebrek) worden ook doosjes met doordrukstrips gebruikt bij de machines, deze worden dan handmatig uit de strip gehaald.

Er zijn dus eigenlijk 3 soorten verpakkingen:
A. Het in doordrukstrips (in een doosje) verpakte middel. Het doosje is voorzien van het zgn. RVG nummer (op de doosjes altijd cijfers, geen barcode)
B. Het ontblisterde middel, in een pot(je) voorzien van een etiket met het RVG nummer, zowel cijfers als barcode. ("eigen" potje)
C. De grootverpakking, voorzien van zowel het RVG nummer (in cijfers wederom) als het artikelnummer, in streepjescode (met de code in cijfers en letters eronder).

Uit het softwarepakket van de Apotheek komen:
de RVG nummers (altijd 6 posities, alleen nummers, voor EU (europese) middelen 2 cijfers/3 cijfers, bijv.: 16/003,
de artikelcode van het medicijn (= barcode op verpakking)
de naam en sterkte van het medicijn
de voorraad in stuks van het medicijn (volgens het programma)

Ideaal zou zijn:
Je scant de verpakking, in eerste instantie de streepjescode van de doosjes, de streepjescode van de grootverpakking of de barcode van het rvg nummer op de 'eigen potjes'.
Als de streepjescode niet herkend wordt (van doosje of grootverpakking), dan zou je het RVG nummer in moeten voeren (handmatig).
Als de RVG streepjescode op de 'eigen' potjes niet herkend wordt, dan ook het nummer met de hand invoeren.

Excel zou dan op beide codes moeten zoeken (verticaal zoeken, naar mijn idee), dan de naam en hoeveelheid in de volgende kolommen plaatsen en vervolgens aan de 'teller' vragen het werkelijke aantal tabletten in te voeren in de vierde kolom.
Wellicht is het ook mogelijk de codes zoals die in de database zitten door Excel in een cel te laten plaatsen.

Als het ingevoerde nummer of de ingescande code geen resultaat oplevert, dan moet de naam en de getelde hoeveelheid ook handmatig ingevoerd worden.

Volgens mij dus best wel ingewikkeld!

Gerald

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan