2 partities in een voegen???

• Onderwerp starter Onderwerp starter 1903
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

1903

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2006
Hallo,

ben een nieuwe gebruiker, daar ik gek wordt van het volgende...

Ik heb een C: schijf alwaar mijn besturingssysteem op zit van 4 gig
Ik heb hiernaast een D: schijf met een grootte van 8 gig

De C schijf zit helemaal vol en geeft telkens een melding dat er geen voldoende schijfruimte is. Nu wil ik de D: helemaal weg hebben en de 8 gig in de C hebben, dat ik dan een C schijf heb van 12 gig.

Heb ik me helemaal rotgezocht op het internet en ook op deze forum, de aanwijzingen gevolgd ( lees: partition magic ) en het lukt mij maar niet.:evil:

Kan iemand mij helpen??

Ik ben diegene dan eeuwig dankbaar en wens jullie allemaal een goed 2007!

MVG
1903:thumb:

Dat heet, Merge, bij patition magic, maare, als er te weinig ruimte op een schijf staat, dan wil dit niet, je hebt ongeveer 15% ruimte nodig, per schijf, om te kunnen mergen.

Probeer anders deze eens, iso downloaden, en als image op een cd branden, en ermee opstarten.

bedankt voor je bericht!

Ik heb maar usb gedownload en kwam eerlijk gezegd niet ver.

Kan ik dan niet beter een gedeelte van mijn c schijf naar de D overzetten en hierna mergen?

Hoop dat je mij kan helpen in de stappen die ik moet zetten, zodat ik dit achter de rug heb. Dank je.

1903

Met Partition Magic bedoel je?, ja dat kan.

Met Gparted niet, die ondersteund geen Merge, helaas, of eerst van de D: backuppen, en met Gparted de twee samenvoegen, en de bestanden weer terugzetten.

Of een grotere schijf kopen, die kosten tegenwoordig niet zo veel meer.

Ik weet het niet meer. Ben ten einde raad. Ik wil best een nieuwe schijf kopen, maar weet niet eens hoe ik m moet installeren. Ben ook niet uitgekomen met gparted.

Zou je mij niet stap voor stap kunnen uitleggen hoe ik dit moet doen?
Ik ben al zo ver dat ik de D: schijf kan verwijderen. Hoe moet ik dan de C: schijf vergroten. Ik heb reeds 15 % ruimte vrijgemaakt op mijn C: schijf, omdat je zei dat ik m kon mergen. Dit is ook niet gelukt. :confused: :o

Indien je een volledig werkende versie van Partition Magic hebt, kun je daar voor MERGE kiezen, dan worden de 2 partities samengevoegd.

Indien je Gparted gebruikt, kun je de D: partitie verwijderen, en de C: partitie vergroten, tot de gewenste groote.

maakt het nog uit of de ene schijf NTFS is en de ander FAT 32, wat dat dan ook mag wezen

Dat is wel mogelijk, maar XP draait nu eenmaal stabieler op NTFS en als je onderstaand berichtje even leest, zal je zien dat het ook nadelig kan zijn.
Maar als je ze samen wilt voegen moet je dus eerst alle twee de schijven óf fat32 maken óf ntfs.

Consequenties van conversie van FAT32 naar NTFS

1. Het proces is onomkeerbaar. Dit betekent dat een NTFS-bestandssysteem niet terug kan worden geconverteerd naar FAT32. Wil je het volume weer als FAT32 gaan gebruiken, dan zal je het moeten partitioneren en formatteren als FAT32. Hierbij gaan wel alle gegevens die op het volume staan verloren.

2. NTFS-bestanden zijn niet volledig toegankelijk voor ieder besturingssysteem. Dit heeft bijvoorbeeld gevolgen als je meer dan één besturingssysteem op je pc hebt staan, een zogeheten dual-boot systeem, met name in combinatie met Windows 9x en Windows ME. Ook in een thuisnetwerk met Windows 9X en Windows ME zijn NTFS-bestanden die bijvoorbeeld op Windows XP staan niet toegankelijk. Er zijn echter wel gratis programma"s te verkrijgen die het mogelijk maken om NTFS-bestanden met Windows 9X te lezen.

3. Microsoft waarschuwt ervoor dat de prestaties van sommige oudere programma"s die niet zijn geschreven voor Windows 2000 of NT4.0 kunnen teruglopen na de conversie van FAT32 naar NTFS. Een uitzondering daarop is als het NTFS-volume leeg is.

kan ik dan dus beter een gekochte geheugenuitbreiding op de pc doen?

Hoe werkt zo iets?
Waar moet ik op letten bij aankoop en hoe installeer ik het zo dat ie bij C erbij komt en niet bij D

S.

@Sophie.h: maak even een nieuwe topic aan met jouw probleem, anders gaat loopt het hier door elkaar heen en dan begrijpt 1903 het helemaal niet meer.

Dank je voor je bericht. Het lukt mij maar niet om de D toe te voegen aan de C. Wat ik nu ga proberen, omdat ik niemand zo ver krijg om mij uit te leggen wat ik stap voor stap moet doen, om maar windows 2000 erop te gooien en zo te kiezen voor maar een schijf. Mij is namelijk verteld dat je hier kan kiezen tijdens het installeren. Mocht het dan wel lukken dan zet ik hem op opgelost.:)

omdat ik niemand zo ver krijg om mij uit te leggen wat ik stap voor stap moet doen

Nou ja, ik wil je het wel uitleggen, ik heb zelf ook pm 8.0, maar dan wil ik toch nog wat van je weten.
Zijn C en D allebei NTFS of FAT32?

ZIjn het twee aparte schijven, dus heb je 2 schijven in je pc of is er 1 schijf gedeeld door 2?

Ik wil wel plaatjes neerzetten over het hoe en wat, misschien snap je het dan beter.

Het blijkt maar weer dat ik twee aparte harde schijven heb. Vind je het gek dat ik dit dan niet kan samenvoegen, ow wat een stomme rund ben ik ook. Heb er geen verstand van, dus dit maakt het een klein beetje goed. Sorry voor de overlast en heb hem op opgelost gezet.

MVG
1903:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan