2 pc's 2 problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

deijlrene

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2006
Ok het gaat om het volgende.

we hebben hier 2 pc's staan beide met xp.

Nu wilde ik op de ene pc opnieuw xp erop zetten maar sinds ik dat probeerde krijg ik de melding dat er geen vaste schrijfruimte is om dit te doen.

Nu neem ik aan dat je met juiste drivers deze hd kan installeren en dan xp opnieuw kan installeren of is dit onjuist? het gaat om maxtor 6L160m0.

Dan het volgende probleem.

Ik heb omdat ik op de ene pc dus niet op internet kan de drivers proberen te zoeken op de andere pc. ik heb wel het 1 en ander gevonden en wilde dit branden op cd, maar toen zag ik het volgende probleem, namenlijk dat de pc de brander niet meer zag.

het gaat om de NEC ND-1300A dvd±rw-station. Dus ook hiervoor ben ik gaan zoeken naar een driver maar zie alleen maar firmware en dat doet het niet, als ik dit doe dan staat er dat er geen cd/dvd is om de firmware op te installeren. en ik heb dus tot op heden geen echte drivers zelf kunnen vinden van deze.

Wie heeft enig idee of er drivers zijn van de nec brander, en wie kan mij helpen hoe ik de harde schijf opnieuw te installeren zodat de pc hem weer ziet. ik kom namenlijk echt niet meer verder.

Je zult de drivers voor de SATA controller van het moederbord op een flop moeten zetten en met op F6 intoetsen bij het begin van de installatie van XP deze installeren, die drivers staan dan ook op de cd van het moederbord.

Indien het om een SATA schijf gaat, te herkennen aan de smalle seriele rode kabel.
Indien het een IDE, oftewel PATA schijf is, staan de jumpers niet goed.

Het niet herkennen in de bios van dde DVD of CD device wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde bejumpering van dit device of een foutieve bekabeling.

Ide stekker op moederbord, het lange deel van de kabel, de middelste stekker aan de slave, waarbij er meestal geen jumpers worden gebruikt, korte deel van de kabel, eindstekker aan de slave, waarbij dit device als master wordt gejumperd, dit geldt zeker voor 80 adirige ide kabels, en voor de zekerheid ook toepasbaar voor de 40 aderige ide kabels.

Lange Pier zei:
Je zult de drivers voor de SATA controller van het moederbord op een flop moeten zetten en met op F6 intoetsen bij het begin van de installatie van XP deze installeren, die drivers staan dan ook op de cd van het moederbord.

Indien het om een SATA schijf gaat, te herkennen aan de smalle seriele rode kabel.
Indien het een IDE, oftewel PATA schijf is, staan de jumpers niet goed.

Het niet herkennen in de bios van dde DVD of CD device wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde bejumpering van dit device of een foutieve bekabeling.

Ide stekker op moederbord, het lange deel van de kabel, de middelste stekker aan de slave, waarbij er meestal geen jumpers worden gebruikt, korte deel van de kabel, eindstekker aan de slave, waarbij dit device als master wordt gejumperd, dit geldt zeker voor 80 adirige ide kabels, en voor de zekerheid ook toepasbaar voor de 40 aderige ide kabels.

bedankt voor je reactie, de eerste 2 regels begreep ik voor de rest was voor mij alles bla bla bla, en dat klinkt even ***lig zo is het niet bedoeld maar ben echt een leek in principe met daadwerkelijk de binnenkant van de pc.

deijlrene zei:
bedankt voor je reactie, de eerste 2 regels begreep ik voor de rest was voor mij alles bla bla bla, en dat klinkt even ***lig zo is het niet bedoeld maar ben echt een leek in principe met daadwerkelijk de binnenkant van de pc.

Tja, als je als niet automonteur een auto wilt repareren.:confused:
Breng ze weg naar een PC boer:eek: , je kunt niet verwachten dat ik hier een glazen bol heb waarin ik precies kan zien wat er loos is.
Je zult dan toch met informatie moeten komen wat betreft de hardware, anders wordt het wel erg moeilijk om je te helpen.

Tevens kun je ook eens in de manuals van de desbetreffende PC's of moederborden neuzen om daar wat informatie uit te peuren.

Je zal dus een SATA driver diskette moeten maken (of reeds in je bezit hebben), het type harddisk wat jij opgeeft is een SATA van 160Gb met 8mb cache.

De eerste twee regels die Lange Pier typte zijn dus van belang.
XP cd erin, opstarten vanaf cd en als er onderin het scherm staat "druk op f6 om....... " dan doe je dat en stopt de disktte in je drive, daarna volg je de eventuele aanwijzingen en gaat verder met de setup.

maestro12 zei:
Je zal dus een SATA driver diskette moeten maken (of reeds in je bezit hebben), het type harddisk wat jij opgeeft is een SATA van 160Gb met 8mb cache.

De eerste twee regels die Lange Pier typte zijn dus van belang.
XP cd erin, opstarten vanaf cd en als er onderin het scherm staat "druk op f6 om....... " dan doe je dat en stopt de disktte in je drive, daarna volg je de eventuele aanwijzingen en gaat verder met de setup.

ja precies dat begreep ik inderdaad.

Het probleem is alleen dat ik helaas niet die diskette in mijn bezit hebt.

Ik heb wel geprobeerd driver te vinden maar tot op heden lukt het helaas niet.

Dan zal je moeten gaan zoeken bij de fabrikant van je moederbord. Mocht je dat niet weten kan je Everest Home gebruiken om achter het merk en type van je moederbord te komen.

reactie

Ik heb de fabrikant gebeld, althans de helpdesk en ik krijg deze week de raid driver opgestuurd.

Mocht iemand weten waar ik zelf een raid driver kan downloaden, dan zou ik dat ook graag willen weten :D ik kan hem zelf niet vinden. maxtor 6L160m0 is de harde schijf

deijlrene zei:
Ik heb de fabrikant gebeld, althans de helpdesk en ik krijg deze week de raid driver opgestuurd.

Mocht iemand weten waar ik zelf een raid driver kan downloaden, dan zou ik dat ook graag willen weten :D ik kan hem zelf niet vinden. maxtor 6L160m0 is de harde schijf

Je harde schijf fabrikant heeft daar niets mee van doen zoals ik al schreef, je moet de drivers hebben voor je moederbord.

maestro12 zei:
Je harde schijf fabrikant heeft daar niets mee van doen zoals ik al schreef, je moet de drivers hebben voor je moederbord.

Ik heb de computer laten maken door deze fabrikant dus heb zegmaar niet maxtor gebeld

En als jij nu eindelijk verteld welk merk en type moederbord er in zit, kunnen wij je vertellen waar je de drivers kunt vinden.:rolleyes:

maestro12 zei:
En als jij nu eindelijk verteld welk merk en type moederbord er in zit, kunnen wij je vertellen waar je de drivers kunt vinden.:rolleyes:

ja das een goede vraag, daar heb ik echt geen verstand van,

ik heb: 848p neo-v/865pe neo2-v serie (ms-6788 v2.x) atx moederbord als het goed is.

dit zie ik althans in een boekje staan.

De Maxtor 6L160M0 kan een SATA of PATA schijf zijn, dat nummer werd voor beide gebruikt.

En het is een Intel® ICH5 chipset, daar heb je geen SATA drivers voor nodig.

Ligt dus denkelijk toch ergens anders aan.

Zet de bios eens op default settings, dat doe je met de clear jumper, staat allemaal in je manual van dat bord, wel met de spanning eraf.

Lange Pier zei:
De Maxtor 6L160M0 kan een SATA of PATA schijf zijn, dat nummer werd voor beide gebruikt.

En het is een Intel® ICH5 chipset, daar heb je geen SATA drivers voor nodig.

Ligt dus denkelijk toch ergens anders aan.

Zet de bios eens op default settings, dat doe je met de clear jumper, staat allemaal in je manual van dat bord, wel met de spanning eraf.

ik ga ff proberen of dit me lukt en of dat goed in de beschrijving staat :D:D thnx

deijlrene zei:
ik ga ff proberen of dit me lukt en of dat goed in de beschrijving staat :D:D thnx

Dit staat erbij, Clear CMOS Jumper: JBAT1, in de engelse manual, bladzijde 2-21.

Lange Pier zei:
Dit staat erbij, Clear CMOS Jumper: JBAT1, in de engelse manual, bladzijde 2-21.

hier staat ini het boekje:

u kunt de cmos leeg maken door pin 2 en 3 te verbinden ( dit heb ik gedaan) zorg er na het wissen van de cmos altijd voor dat u pin 1 en 2 weer met elkaar verbind. vermijd het leegmaken van het cmos wanner het systeem aanstaat. het zal uw moederbord beschadigen.

Maar wat ik dan niet snapt. als ik pin 2 en 3 met elkaar verbind. moet ik dan de pc wel aanzetten om alles te verwijderen en dan de stroom eraf doen en dan weer terugzetten zodat pin 1 en 2 zijn verbonden? of moet ik alles doen met stroom eraf. dus pin 2 en 3 verbinden en dan ff wachten en dan weer pin 1 en 2 verbinden en dan de stroom er weer op?

hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Laatst bewerkt:
Dat noemen ze resetten, en dat doe je met de spanning eraf, dus even op de 2 en 3, en weer terug, dan is de bios gereset.

Spanning er weer op en proberen maar weer.

Lange Pier zei:
Dat noemen ze resetten, en dat doe je met de spanning eraf, dus even op de 2 en 3, en weer terug, dan is de bios gereset.

Spanning er weer op en proberen maar weer.

ok dan heb ik het inderdaad goed gedaan. dit heb ik geprobeerd maar werkt helaas niet.

zijn er nog meer dingen die ik kan doen? of kan ik beter de fabrikant van de pc bellen en zeggen dat hun ernaar moeten kijken?

wil er zelf niet al te veel aan doen omdat ik simpelweg er niet heel veel verstand van hebt?

het enige wat ikzelf wel kan doen is even alles lostrekken en gelijk weer terugdoen, om evt uit te sluiten dat dingen er niet goed in ziten

Hij doet nu gelukkig wel wat ik kom er straks even op terug of die het helemaal doet.;)

Lijkt mij een goede oplossing, alleen maar de kabels lostrekken vastmaken kun je nog proberen, ook in de bios kijken welke drives er aangemeld zijn kun je ook nog doen, maar als je niet weet wat je met de uitslag daarvan moet doen, schiet het ook niet op.

Laat er iemand naar kijken die er meer kijk op heeft, vaak mensen van de plaatselijke pc boer, helaas niet altijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan