2 pc's op internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jongerius

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2001
Hallo,

Ik heb sinds kort nieuw internet, via casema. Het loopt via een LAN van de Motorola sbv5121E naar mijn PC. Nu wilde ik mijn oude computer afstoffen en die ook op internet aansluiten. Mijn oude pc is een Compaq Presario ( AMD-K6 3d processor). Deze moet wel lichtelijk worden opgeknapt, een netwerkkaartje erin, een videokaart en wat RAM geheugen. Ik heb 2 vragen:

1) Is het uberhaupt mogelijk om via de Motorola sbv5121E 2 pc's aan te sluiten? Ik heb gezien dat er maar 1 ethernet aansluiten achterop zit.
2) Is mijn oude pc (na de aanpassingen) met windows 98 ervoor geschikt of kan ik het beste een XP versie erop zetten?

BVD!

Laatst bewerkt:
Hoi !

Alleen mogelijk via router of cross-kabel !

Bij een cross-kabel moet de PC die rechtstreeks op internet aangesloten is twee netwerkkaarten hebben en altijd aan staan om met de tweede PC te kunnen internetten.

Greetz,

Harry.

Hoi 'Lieden',

Wat betreft de geschiktheid van het 'oudje': daar is weinig over te zeggen.
Als je alleen wat wilt surfen en mailen, w.s. geen probleem.
Ga je gamen en met live-filmpjes of uitzendingen aan de gang, dan wordt het w.s. traag als d.s.
Zorg in elk geval voor goede 'toegevoegde' malware- en virusbeveiliging, want dat stelt met Win98 niets meer voor!

Mijn oude (reserve) Intel Celeron 700MHZ en 128MB RAM met onboard videokaartje draait hier keurig in een netwerkje met mijn XP laptop achter een Belkin router.
Idd, voornamelijk voor internetten en voor Win 98 spellen, maar brandt ook nog een prima cd-tje en zo.
Zou dus geen probleem moeten zijn.

PS. Met Win ME en als merk Packard Bell - zou een catastrofale combinatie moeten zijn, maar ik ben er uiterst tevreden over.

Laatst bewerkt:
met router of switch gaat dit ook heel goed.
switch is plug en play en de router moet je het wel allemaal instellen

met router of switch gaat dit ook heel goed.
switch is plug en play en de router moet je het wel allemaal instellen

Sorry, ik ken niet alle termen etc. Betekend dat ik iets moet aansluiten op mijn Motorola, of moet ik een andere hebben?

Hoi,

Je bent niet op een LAN, (= Local Area Network) maar op een WAN (=Wide Area Network) aangesloten bij je provider.

Dus je situatie nu is:

ISP <--> Motorola <--> je huidige pc.

En het wordt:

ISP <--> Motorola <--> Router -- en hierop zowel je huidige als je 'andere' pc

ISP = Internet Service Provider

Aha ok, dus ik heb een router nodig. Is een router ook een soort kastje dus? En hoeveel kost zo'n apparaat?

Laatst bewerkt:
Ja dat is een 'kastje' wat tussen je huidige kabelmodem, dus die Motorola én je twee pc's komt.

Vraag: welke provider heb je?
Multikabel, Casema o.i.d.
En: in je profiel staat niet in welke plaats je woont, anders zou ik je een zaak kunnen adviseren.
Voor een router is het volgende belangrijk:
Als je je computers niet draadloos met de router laat 'communiceren' dan kan je volstaan met een z.g. switch en ben je het minste kwijt (zo.n 10 tot 20 euri)
Wil je ook de mogelijkheid om - wellicht niet nu maar over een tijdje - wél draadloos te kunnen werken, dan raad ik een draadloze router aan.
In de praktijk blijkt Linksys een heel gebruikersvriendelijke en hier een voorbeeld:

http://www.paradigit.nl/info.php?group=17&art=10009822

Hierop kunnen vier computers bekabeld worden aangesloten en xxx apparaten draadloos

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan