2 queries van elkaar aftrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dimitri110

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 okt 2014
Ik werk in access 2010. Ik heb een tabel met certificaatnummers die gelinkt is aan een tabel met toestellen. In principe krijgt elk toestel ieder jaar opnieuw een nieuw certificaatnummer. 1 toestel komt dus meerdere keren voor in de tabel certificaten. het certificaatnummer is opgebouwd uit een jaartal, en een volgnummer: bijvoorbeeld 13/0004 of 14/0023. Het jaartal is een veld, het volgnummer een ander veld.

Nu zou ik graag een report creeeren waarin ik zie welke toestellen er in het jaar 14 niet gecertifieerd werden maar in het jaar 13 wel. Ook wil ik zien welke toestellen ik in 14 heb gecertifieerd maar in 13 niet. Het komt er dus op neer dat ik het verschil moet maken tussen 2 queries (certificaten 13 - certificaten 14 en omgekeerd) maar hoe begin ik hier nu aan?

Kan je geen gebruik maken van een left join verbinding tussen twee query's?

Maak eerst twee query's. Een met enkel die van 2013 en een tweede met die van 2014. Maak nu een derde met die left join.

Onderstaande geeft die uit 2013 weer:
SELECT Query1.Id
FROM Query1 LEFT JOIN Query2 ON Query1.Id = Query2.Id
WHERE Query2.Id Is Null;

Verwissel query1 en query2 en je hebt die van 2014

Alvast bedankt!!

Inmiddels heb ik een soortgelijke oplossing gevonden die access 2010 zelf aanbiedt.

Je creëert 2 querys: eentje met de toestellen die in 2013 werden uitgevoerd en eentje met toestellen die in 2014 werden uitgevoerd, beide met de door jou gewenste voorwaarden.

Daarna ga je via de query wizard naar 'Find unmatched Query Wizard', waar je eerst de ene en op het volgend tabblad de tweede query selecteert Je geeft daarna aan waar deze 2 met elkaar gelinkt zijn en access doet de rest voor jou.

Komt uiteindelijk op hetzelfde neer als jou uitleg en is heel makkelijk, maar na uren en dagen programmeren loop je soms vast op de domste dingen... :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan