2 routers in 1 draadloos netwerk; ik kom er niet uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ach ja - lol heb ik er uiteraard wel in!
Had het voornemen om een (word of beter; pdf) docje te maken met plaatjes en links, moet alleen eens kijken of dat in een forum te persen is want hier staat meestal alles los, tekst en plaatjes apart... En als mail heb jij alleen er wat aan. Ook waar!

Helaas ken ik de praktijk situatie van je Franse estate niet dus dat deel blijft nattevingerwerk. :)

Oude bouwwerken hebben meestal wel een groot oppervlak – meerdere aanbouwsels of zo, en vaak ook dikke muren ja. Maar daar zijn wel oplossingen voor te bedenken!

Eerst eens wat algemene info om te begrijpen waar we het over hebben, dat we het over het zelfde hebben. :)

Het Modem. Het woord stamt nog uit oude tijden, toen analoge modems de digitale computersignalen nog omzetten in piepjes voor de telefoonlijn. Dus MOdulator en DEModulator leverde het woord modem.
De verbinding gaat tegenwoordig allang geheel digitaal, maar het deel dat fysiek de verbinding mogelijk maakt heet nog steeds “modem”.
In moderne apparatuur is dat vaak geïntegreerd in een kastje met een switch en soms wel meer.

Een interessante bron van informatie blijkt de routershop te zijn, zij (maar zij niet alleen!) verkopen van alles op dit gebied. Uitsluitend als voorbeeld zal ik wat linkjes naar hun site opnemen.

Algemene informatie over modems (met lijst van apparaten): hier.

Een willekeurig voorbeeld van een modem is bij voorbeeld deze.

Elk merk heeft wel een dergelijk apparaat, vaak voorzien van een ingebouwde switch met 2,4 of meer poorten.

Een Router is in de praktijk dat deel dat het internetsignaal “routeert” of doorstuurt naar de juiste gebruiker/pc. Omdat modem en router vaak in één behuizing worden gebouwd is de praktijk dat het apparaat vaak gelijk is aan wat modem wordt genoemd.

De pagina met allerlei types router.

Dan zijn er nog de switches. Een switch is ontstaan uit een simpel aan elkaar knopen van computers. Dit gebeurde wel door ze met een T-stuk in een point to point of busnetwerk te plaatsen.

Als je nu alle nodes of knooppunten “bij elkaar trekt” naar 1 apparaat dan heb je al het oertype van een switch.

Moest op een bus-netwerk elke pc nog zelf omroepen en afspreken met welke andere pc hij data wil uitwisselen, in een moderne switch zit een beetje elektronica en geheugen die dat voor ze bijhoudt. Dit wordt geregeld via een communicatie protocol (wiki netwerk).

Voorbeelden van een switch...
Er zijn simpele, snelle en geregelde (managed), met verschillende prijzen. In een modem of router zit vaak al een simpele 4 poorts switch.

Het Access Point is een simpele bedraad-naar-Wifi omzetter. Ook de naam Repeater wordt wel gebruikt, het zijn speciale kastjes om het draadloos bereik verder te vergroten. Algemene info...

Er zijn weer heel veel mogelijkheden, van een mooi kastje tot een “rookmelder”...

En dan zijn er nog de losse antennes (maar die moeten wel bij een router met antennes in de buurt zitten want de eigen antenne gaat er af en daarvoor schroef je de antennekabel er op. Dat moet uiteraard wel kunnen).

Met een switch kun je een bestaand bedraad netwerk eenvoudig uitbreiden. Maar je blijft altijd met kabels trekken en wandcontactdozen (in)bouwen zitten, of met losse kabels...

Wil je naar draadloos, dan zijn er verschillende mogelijkheden (als altijd... en met verschillende pro's en con's, en prijzen).

Een mogelijkheid om bedraad of draadloos uit te breiden en/of het bereik te vergroten is:

1 – een krachtiger router. Hoe meer vermogen en hoe meer antennes, hoe beter.
2 – bedraad- een (of meer) kabel(s) met aan het eind een Acces Point of repeater voor wifi.
3 – bedraad- met kabels en aansluitdozen in elke kamer.
4 – semi bedraad- met adapters via de bestaande 230V netstroom.

Mogelijkheid 4 is niet erg praktisch, je verliest altijd ergens een stopcontact per adapter ( HW test 32 adapters ) maar het is vaak ook wel weer makkelijk...

Ook mogelijkheid 3 vergt een hoop werk en je moet er maar de mogelijkheden voor hebben.

Mogelijkheid 2 lijkt een goede optie, evenals mogelijkheid 1.

Om dus te beginnen met optie 1: een andere router, want die moest er toch komen.

Kies er dan eentje met veel (3) antennes en van een gerenommeerd merk. Dat zijn meestal niet de goedkoopsten maar vaak zijn ze net even beter – ook met ondersteuning en service. Ook is het bereik beter.
Ik denk dan aan een apparaat als deze of deze om er willekeurig 2 uit te pikken.

Maar met optie 2 in het achterhoofd zou je ook kunnen kiezen voor een simpele en goedkopere centrale router met 1 (of meer) antenne(s), en dan 1 (of 2) kabel(s elk) naar een apart Access Point.

Je ziet er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar als je het goed wil opzetten dan vergt dat een zeker budget. Een goede router met 3 antennes of een goedkopere met 1 of 2 ap's is toch wel het minste waar je op moet rekenen.

Je hebt al ervaring met het bouwen van een tweede – vrij toegankelijk – netwerk dus in principe moet het nu appeltje-eitje zijn.
Maar heb je nog vragen, laat maar weten!

Bronnen zijn onder meer: Wiki, Howstuffworks.
Succes! :)

Erg bedankt, Solaris, je verhaal maakt een hoop duidelijk.
Ik heb even een plaatje gemaakt van de situatie zoals die was, met de Linksys op de eerste étage.

netwerk.jpg

Het is dus jouw optie 2. Als ik je nu goed begrijp, moet ik op de plaats van de Linksys dus een krachtige router plaatsen. Wat me nog steeds niet helemaal duidelijk is of je op die router een tweede netwerk kan installeren. Dat wil ik dus graag hebben. En als dat mogelijk is kan dat dan op alle routers. Ik heb er een beetje naar gekeken: er zijn routers met drie antennes voor 60€ en voor 160€ en meer zelfs. Uit je laatste opmerking begrijp ik dat het zou moeten kunnen, of het mij opnieuw lukt is nog wel even de vraag.

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels een TP-WR1043ND router gekocht. Het lukt me echter niet om Internet op het tweede netwerk te krijgen. Vraag opnieuw gesteld in Router sectie.
Wil je me daar nog eens helpen Solaris?

Hallo Colombe,

Ja sorry, druk op het werk (en het weekend was ook niet verkeerd... ;)). Mijn antwoord liet dus even op zich wachten ik weet het.

Je schreef:
Als ik je nu goed begrijp, moet ik op de plaats van de Linksys dus een krachtige router plaatsen. Wat me nog steeds niet helemaal duidelijk is of je op die router een tweede netwerk kan installeren. Dat wil ik dus graag hebben.

Ik had - nota bene van je allererste post - begrepen dat je dat al wel voor elkaar had. Daardoor heb ik afgelopen dagen ook niet meer direct naar deze post gekeken. Je schreef daar namelijk:

Ik heb een Livebox met IP adres 192.168.1.1, via ethernet verbonden met PC. Daarnaast een Sitecom WL-174 met IP adres 192.168.0.1

Dat zijn twee sub-netwerken, en als je die allebei naar de gateway (is de modem-router) laat kijken dan heb je twee gescheiden netwerken.
Of was het een verschrijving?

:)

Bedankt, Solaris, dat je er nog even op terugkomt.
Inderdaad had ik dat al eerder voor elkaar, maar het lukte me eerst niet met die TP-Link, maar later wèl. Het is me uit jouw laatste reactie duidelijk geworden waarom. De IP-adressen moeten op de derde posistie verschillend zijn, dus 192.168.0.1 en 192.168.1.1. Dat wist ik nog niet.
Overigens waren er hier gasten met een wat oude laptop met een wifi-dongle. Het is ze niet gelukt verbinding te krijgen. Mijn eigen laptop doet het prima. Eén dezer dagen komen vrienden met een nieuwe notebook; we gaan kijken of het met die van hun weer wèl lukt.
Mijn basiskennis schiet gewoon tekort; het is ook allemaal complex. Mijn vorige configuratie werkte goed. Alléén wist ik niet of dat tweede netwerk in het router- of in het switchgedeelte van de Linksys zat. Uit jouw eerdere antwoorden was me inmiddels duidelijk dat het met een router kon, daarom heb ik die besteld. Maar, eh ...., had het ook met een switch gekund? Je ziet, de functies zijn me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Laatst bewerkt:
Beste Colombe,
Je schreef:

De IP-adressen moeten op de derde posistie verschillend zijn, dus 192.168.0.1 en 192.168.1.1. Dat wist ik nog niet.

Voor thuisgebruik zijn er een aantal ip adressen vrijgegeven die niet worden gechecked via internet. Daardoor zijn ze uitsluitend geschikt voor een (thuis)netwerk en kan iedereen thuis de zelfde netwerk adressen gebruiken.

Even kort: in het meestgebruikte netwerk adresbereik voor thuis kan men 256 verschillende adressen (is gelijk aan apparaten) toekennen/gebruiken.
Bij voorbeeld: het IP adres 192.168.0.0 bestaat uit 4 groepen van cijfers, waarvan 192 en 168 vast zijn. Die mogen niet veranderen. De volgende 0 kan een waarde hebben van 0 tot 255 en de laatste 0 ook.

Om met de laatste te beginnen: een computer kan dus in een (home) netwerk een adres hebben van 192.168.0.2 (want 0 en vaak ook 1 is voorbehouden aan de router/modem/gateway) tot 192.168.0.253 (254 en 255 zijn vaak ook gereserveerd...).

Maar je kunt ook 256 verschillende privé netwerken opzetten!

Dat doe je door de eerste nul een waarde te geven van 0 t/m 255.

Bij voorbeeld: 192.168.1.12 is het adres van een pc op het ene sub-netwerk en 192.168.172.12 is het adres van een pc op het andere sub-netwerk. Beide pc's kunnen elkaar niet zien.
De 1 of 172 in dit voorbeeld kan dus elke waarde hebben kleiner dan 255.

In de praktijk geven veel fabrikanten hun modem het adres 192.168.0.1 of 192.168.1.1. Je kunt dit adres en het bereik aanpassen in je router.

Mooi ding heb je trouwens gekocht! Daar kun je wel veel aan instellen (ip adres blz 13 en 25-26-27, gateway blz 47 en admin blz 62).
Kijk er eens naar, is wel belangrijk/interessant.

Over draadloos contact maken:
Gebruik bij voorkeur een standaard adresbereik (192.168.0.1 of 1.1, wat het beste uitkomt) al zou dat niet uit mogen maken.
Zet DHCP aan, dan deelt de wifi router zelf vrije netwerk adressen uit.

Ook zou je kunnen overwegen (maar dat moet je zelf uitproberen) om WEP aan te zetten en het password iets simpels te maken, bv colombe.. :)
Ik heb dat eens meegemaakt in het buitenland en dat werkte ook goed. Het houdt wel gelegenheids surfers buiten de deur (nou ja ze moeten er moeite voor doen om binnen te geraken). Geef je gasten het password en ze kunnen surfen!

Trouwens, van je beveiligde modem/router zou je het password ook moeten veranderen als je dat nog niet gedaan hebt hoor, want de meeste routers hebben een standaard password dat uit een hele reeks cijfers bestaat als je WPA of WPA plus inschakelt. Kies de sterkste encryptie en kies een lang wachtwoord met hoofd- en kleine letters, cijfers en eventueel speciale tekens. Ik heb zelf een dergelijke wachtzin in een tekstbestandje op een usb stick staan en met knip en plak naar alle draadloze apparaten gekopieerd om typefouten voor te zijn.
Het bleek namelijk dat passwords met alleen cijfers weer makkelijk te achterhalen (kraken) zijn...

En nog wat, ik zag dat je in jouw router het soort netwerkverkeer zelfs kunt regelen door de bandbreedte te bepalen. Dan zou je kunnen overwegen om de ftp poort (20 en 21) te knijpen. Zo belemmer je gewoon surfen en mailen niet maar mocht er iemand zijn die op het onzalige idee komt om jouw vrije gratis internet aansluiting te gaan gebruiken om films of andere ongerechtigheden (legaal of niet) te gaan downloaden dan maak je dat iig heel erg moeilijk... :)

Een nieuwe laptop met wifi zou een nieuw netwerk (het jouwe) moeten kunnen zien. Meestal lukt klikken op het ikoontje van de draadloze verbinding dan wel. Eventueel komt er een popup venstertje waar een password moet worden ingevoerd.

Ja je hebt gelijk, er komt veel meer bij kijken dan je soms lief is vooraleer je een netwerk een beetje goed hebt opgezet! Ik heb het meeste ook door proberen en uitzoeken (wat ik leuk vind) geleerd.

Een tweede netwerk of subnetwerk wordt bepaald in een router, niet in een switch.
De laatste stuurt, al dan niet geholpen door enige intelligentie, de adressen gewoon door.
Een router bepaalt het adresbereik en veel meer.
Op deze pagina een plaatje van een router en 2 switches in actie. Je kunt leuk zien hoe in en uitkomende pakketjes verdeeld worden.
Bedenk dat een router zoals die bij ons thuis staat nog een groot aantal "grote broers" heeft op internet (bij de IP providers en datacentra) die het internet verkeer regelen maar dan op grotere schaal.

En blijf vragen hoor daar leer ik ook weer van! :)
Ik ben benieuwd of het nu gaat werken zoals de bedoeling is.
Groet,
S

Alweer een uitgebreide aflevering van het "college draadloze netwerken", waarvoor veel dank. Héél leerzaam. Het is mij inmiddels allemaal aardig duidelijk. Die tip over het wachtwoord, had ik wel eens gelezen, goed dat je me daarop nog eens attent maakte.
Andere laptops heb ik nog niet kunnen proberen. Ik houd je op de hoogte.

Ik zou je op de hoogte houden. Inmiddels met een andere, nieuwere, laptop zonder problemen verbinding gekregen. De gast van vorige week is het overigens uiteindelijk ook gelukt. Je zou dus zeggen:niets aan de hand. Maar helaas, vanmorgen is internet wer weggevallen. Op ons eigen netwerk geen probleem, maar op het gastennetwerk geen internet. Ik heb "nergens aan gezeten" dus het is een autonoom gebeuren. Wat kan er aan de hand zijn?

Als het gatennetwerk draadloos is kan dat vele oorzaken hebben varierend van licentietijd tot ergens een verkeerd vinkje...
Ik ga straks weer eens in de manual kijken of ik iets zinnigs kan vinden. Dit is overigens van afstand wel een lastige! ;-)

Ik check het nog eens even en ja hoor ......... nu weer wèl internet.

Was er al bang voor... in de manual is niet veel zinnigs te vinden wat betrekking heeft op wel/geen internet.
Datgene wat je (met verstand van zaken) kunt checken/bekijken is eventueel:
P. 39 enable wireless router radio (meestal zijn de febrieks instellingen ok - niet veranderen als je niet zeker weet wat je doet..)
P. 45 Beacon interval (evt proberen van 100 naar 80 of zelfs 50. Als de netwerk snelheid terugvalt weer op 100 zetten)
P. 47 DHCP address lease time (waarde is goed, langer mag...)

meer zou ik zo snel niet weten.

Wel interessant om ook even naar te kijken btw is:
P. 62 - local management. Geef alleen je eigen pc (dmv ip of mac adres) doegang en beheerders rechten tot de wireless router.

beetje magertjes deze keer kan er niet meer van maken...

Ik heb het nu een tijdje aangekeken en het blijft allemaal goed werken. Het lijkt me dus het verstandigst om aan de instellingen vooralsnog niets te veranderen.
Rest mij, Solaris, je hartelijk te bedanken voor je uitgebreide hulp en je niet aflatende enthousiasme om tot in de details te gaan. Ik denk dat eea voor anderen ook interessant was gezien het aantal keren dat deze draad is bekeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan