2 routers in 1 netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

dannozo

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2008
hallo,

een kennis van me die krijgt internet van de buren ze betalen er samen voor (wel zo eerlijk) maar nu hebben hun uitbreiding en willen ze een router (draadloos), maar de buren hebben ook een router en dat word dus een groot probleem 2 routers op 1 netwerk, ik heb het wel geprobeert met verschillende ip's en DHCP uitgeschakeld enzo maar niets helpt, zou een switch makkelijker zijn of doe ik nu iets fout? kan iemand me helpen.

alvast bedankt,
greetz dannozo

Je moet de tweede router bridgen (als switch instellen)
Dat kan kan bij veel routers. Hoe staat wel in de (online) handleiding van de betreffende router.
Soms moet je dan de netwerkkabel die van de eerst router komt in een lan poort doen van de tweede router ipv van de wanpoort.
En delen is eerlijk uit het oogpunt van de buren maar of de provider daar ook zo over denkt:)
mvg leo

Laatst bewerkt:
ok, dat met die router dat lukt me niet heb 3 pogingen gedaan en ook gedaan wat ze bij de regenboog zeiden met de DHCP uitzetten, maar niets hielp, helpt een acces point altijd en is dat makkelijk te instellen?

ja ze hebben een draadloze router, en ik weet niet precies welke omdat hun weekje weg zijn, maar is dat ook van belang bij een draadloze switch dan? wat kan ik nu het beste doen?.

Zoals gezegd, als je kennis al een router heeft, kun je die misschien bridgen.
(zie post van Ommeren, maar dan wel bij de router van de kennis)
Wanneer je nog wat kopen moet, is het het makkelijkst om een switch te kopen.
voorbeeld
en voor een draadloos netwerk bij je kennis een acces point.
voorbeeld.
In beide gevallen moet er een ethernetkabel getrokken worden van de buren naar je kennis.
Als ik het goed begrepen heb ligt die er al.
Zo niet en als het trekken bezwaarlijk is, is er ook de mogelijkheid van een range expander.
Makkelijk te installeren
Het bezwaar is wel dat buren en kennis op hetzelfde draadloze netwerk zitten.
voorbeeld
mvg leo

Laatst bewerkt:
ik heb zelf een draadloze router en ik heb die hier thuis eens als accespoint proberen te instellen (rechtstreeks via modem) en het lukte me maar niet, terwijl hij wel die functie heeft, en ik heb al zelf een ip ingesteld hier na dat het niet lukte omdat ik dacht dat hij geen dchp had maar daarmee kwam ik ook niet online, een echte accespoint is die makkelijker te installeren en zeker achter een router. want ik weet er wel een beetje van maar het moet niet te ingewikkeld zijn.

Als de modem geen router functie heeft, werkt een acces point juist niet.
Een acces point moet altijd achter een (modem-) router zitten en is dan vrij makkelijk te installeren.

dus als ik mijn router instel op access point (hoef ik verder geen ip of niets in tevoeren) ook niet bij pc zelf. dus dan gewoon kabel wat van router afkomt erin steken en dan is he klaar? of moet ik ergens een ip instellen of gateway ofzo?

Dat staat in de gebruiksaanwijzing en is per model verschillend
Mogelijk moet je het ip adres van de AP zelf instellen. Dat moet dan in de range van de DHCP van router, of automatisch ip verkrijgen. Ook staat in de gebruisaanwijzing/instellingen.
en als laatste komt het wel eens voor dat de lan kabel vanuit de router niet op de WAN poort van de als AP ingestelde outer, maar in een LAN poort aan de achterkant.
mvg leo

als ik op access point klik kan ik alleen IP en Subnetmask instellen en het ip staat standssrt al op 192.168.2.254 dat is dus ip van de router zelf en meer kan ik niet instellen. niks van dhcp dns of zoiets, hoe moet ik dat dan doen?

waar het om gaat is dat het ip adres valt in de range van dhcp adressen van de router van de buren.
Dat is met adres w.s. het geval, maar kan ik zo niet met zekerheid zetten.
Een AP heeft verder geen dhcp etc nodig, dat moet allemaal dor de router van de buren geregeld worden.

ok dus alles zo laten staan en dan is het goed, maar moet er in de router dan verder niets ingesteld worden. dus router insteken (aan de eerste ruter) instellen als access point.
IP 192.168.2.254
Sub. 255.255.254.0

en dan moet alles werken?

ja, maar zie mijn vorige post, voor de eventueel verschillende werkwijze's
Gewoon proberen;)

maar als ik bij cmd ipconfig /all typ kan ik dan hetzelfde ip pakken als die pc al heeft terwijl hij rechtstreeks aan de router zit of moet ik dat iets daarboven zitten.

dus als die pc 192.168.2.2 heeft kan ik dat dan bij de access point instenllen of moet ik dan 192.168.2.3 invullen?

elk apparaat moet een eigen ip adres hebben, het is dus een idee om een adres net boven de pc te nemen.

dus het beste zou gewoon zijn 192.168.2.50 ofzo zodat het zeker is dat die niet bezet is, en subnet? gewoon 255.255.254.0 of anders?

Ip adressen zijn beide denk ik goed, werkt de een niet dan de ander
het subnetmasker moet je gewoon hetzelfde houden als in de pc.

ok en is het dan alleen draadloos of kan ik ook 1 of 2 pc's via kabel (via router) aansluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan