2 routers in een netwerk met 2 draadloze access points. SSID?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Hallo,

Ik heb momenteel:
- 1 modem/router/switch van tele 2 in mijn netwerk. Tevens bevat deze router een draadloos access point
- 2 switches
- de meeste randapparatuur, pc's etc. is bekabeld aangesloten worden.

Nu heb ik nog een mooie ASUS WL500G router liggen. Deze wil ik ook weer in het netwerk opnemen en wel boven vanwege het draadloze access point.

Nu heb ik al wel het ��n en ander doorgelezen en ik nu kom ik wel tot het volgende:
- de tele2 router: hiervan kan ik de DHCP server niet uitschakelen dus dit is DHCP server. Ik geef hem de range 168.192.1.10 - t/m 168.192.1.100. IP addres is 192.168.1.1.
- IP addres 192.168.1.2 t/m 192.168.1.9 komt bv. mijn printer etc. Fixed IP address
- Het access point werkt ook voldoend beneden met SSID: SSID1.

- De Asus router schakel ik de DHCP server in en geef deze de IP range: 168.192.2.10 - t/m 168.192.2.100. Dus dit is een ander domein, toch?
- Ik neem aan dat deze router zijn IP adres ontvangt van de 1e router
- Ik sluit de ASUS met WAN poort op de switch aan. Ja, toch want dan heb ik de vier poorten vrij.
- Het access point SSID kan deze nu hetzelfde zijn als van router 1 of moet die verschillend zijn? Ik vraag dit omdat als ik beneden zit dan pikt deze automatisch het draadloze netwerk van beneden op maar ga ik dan naar boven dan moet ik weer switchen omdat het SSID verschillend is. Of is het zo dat als je de tweede router ook in het zelfde domein bereik laat door bv. range van 168.192.1.101 - t/m 168.192.1.200 laat lopen kun je dan hetzelfde SSID gebruiken?

Want routers gebruik je volgens mij om delen van het netwerk te scheiden en dus creëer daarmee ook twee verschillende toegangen tot internet en dus is het gevolg ook dat je twee verschillende SSID's nodig hebt... (even denkend schrijven)

Mocht ik in het bovenstaande nog fouten hebben zitten schroom niet om mij daarop te wijzen.

Nico

Laatst bewerkt:
Het makkelijkste is om 1 range te houden.

geef je tweede router een vast IP adres in je eerste range (bijv. 192.168.1.10). router 1 deelt 11-50 uit. router 2 deelt 51-100 uit. OF zet DHCP op de tweede router gewoon uit. Plug router 2 via een lan poort (niet de wan poort!) en alles zou moeten werken.

Oke ik geef de 2e router ook een fixed adres.
Maar ik kan de 2e router toch via de wan aansluiten -dan hou ik 4 lan poorten over-(mits ik de DHCP server van die tweede router ook aan laat staan)

En hoe zit het nou met SSID? Kan die voor de twee routers hetzelfde zijn of moet die verschillend zijn? Dat wil ik ook graag weten want ik ben er al eens mee aan het klooien geweest en toen ging het niet goed.

SSID is een beetje afhankelijk: als beide routers het protocol ondersteunen kunnen ze hetzelfde zijn.

En niet via de WAN aansluiten, tenzij je erg goed weet waar je mee bezig bent en handmatig routing in gaat stellen. De performance van de apparatuur aan de tweede router gaat anders zeer slecht zijn.

Misschien een domme vraag maar wat bedoel je met "...als beide routers het protocol ondersteunen kunnen ze hetzelfde zijn...". Ik bedoel beide routers hebben een draadloos access point. Bestaat er dan nog een verschillend protocol?

Nou zoals je al wel aan mij vraagstelling merkt weet ik er niet al te veel van behalve een de basis zaken. Maar ik wil hem wel graag handmatig instellen om er meer kennis van te krijgen. Maar hoe ik bv. de NAT, Firewall etc. moet instellen .... dat weet ik nog niet maar misschien maken deze onderdelen ook niet verschil als je de 2e router op de WAN aansluit.

Laatst bewerkt:
NAT, firewall, etc. wil je voor je tweede router juist vermijden. Daarom wil je dus een LAN poort gebruiken.

Zelfde SSID werkt 95% van de tijd bij moderne routers als je de beveiliging instellingen hetzelfde maakt

Op zich is mijn vraag wel beantwoord. Maar weet ik ben nog wel op zoek naar een 'handleiding' of Tutorial hoe je een router kunt instellen mbt. NAT, firewall, DNS etc.

Je kunt beginnen bij wikipedia. Daar staan de concepten over het algemeen goed uitgelegd. Het begrijpen van de concepten is 90% van wat je nodig hebt voor consumenten routers.

NAT en firewall zijn vaak verweven in consumenten routers. Zolang er geen service naar buiten wil is er ook geen poort open naar binnen. Als er wel een service van binnen naar buiten gaat controleert de router of inkomend verkeer op die poort wel van de dienst komt waarmee je praat.
Je kun dit mechanisme omzeilen door poorten "open" te zetten of te forwarden. Sommige routers beschikken ook over een DMZ, dan wordt alle data van het internet zonder controle doorgestuurd naar een enkel IP.

Omdat het verweven is wil je NAT achter NAT in een homogeen netwerk vermijden. Elementen gekoppeld aan router 1 kunnen namelijk niet uitvinden hoe ze moeten praten met elementen gekoppeld aan router 2.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan