2 routers instellen op 1 modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

litmanen10

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2006
hallo,

ik kom er niet uit. Ik heb 2 routers en 1 modem. Nu wil ik twee draadloze netwerken maken. Eentje die beveiligd is en een ander die openbaar is, voor in mijn eetcafe.

Echer, ik heb al een halfuur op internet lopen zoeken naar hoe ik het dien in te stellen maar alles is voor mij algebra.

Ik heb een Linksys WRT54g en een SWEEX LW050v2 router.
De linksys zit via het modem verbonden en geeft al een draadloos netwerk.
Hoe dien ik de Sweex toe te voegen, of aan te koppelen, zodat ik nog een extra draadloos netwerk kan creeëren?

Mijn dank is groot!

Ok, balen! Wat kan ik doen of wat dien ik aan te schaffen om wel twee draadloze netwerken te krijgen, één beveiligd, en de ander onbeveiligd.
Alvast bedankt!

Om nog even terug te komen op uw reactie.

ongeveer 2 jaar geleden had ik Polen boven mijn eetcafé. Deze maakte ook gebruik van internet. Toen had ik voor mijn eigen een draadloos netwerk, en voor de polen een draadloos netwerk. Voor zover ik weet was dat ook vanaf één modem.

Degene die het destijds geïnstalleerd heeft is helaas niet meer in de gelegenheid om te helpen. Ik ben maar een leek, maar toen had ik in ieder geval twee draadloze netwerken..

Nou, in theorie moet het wel degelijk kunnen!

Ik had een Fritzbox modem waar ik kon kiezen tussen: een ip bereik voor bedraad en draadloos netwerk, waarbij de draadloos verbonden pc's ook op het vaste netwerk konden (uiteraard), en een stand waarbij de wifi verbinding een eigen ip bereik kreeg. Hierdoor kan je met je wifi verbinding niet op het andere netwerk, maar internet was wel gedeeld.

Dit is denk ik ook in te stellen met 2 wifi routers.

De ene deelt ip adressen uit (dhcp aan) en de andere is met een kabel verbonden met de eerste.
Stel nu de tweede router (dhcp uit!) in op een ander ip range en ze kunnen niet meer bij elkaar in de keuken kijken...
Om via de tweede router toch op internet te kunnen moet je via de eerste router. Moet even uitzoeken hoe dat precies moet - in theorie gaat het door of de tweede als repeater in te stellen (dacht ik), of de tweede de eerste als gateway te laten gebruiken.
Ik kom er op terug.

Welk modem heb je?

Die Sweex is al een wat ouder type, de ander is moderner maar ze kunnen ongeveer het zelfde.
Betekent wel dat ze niet als repeater te schakelen zijn.

Laatst bewerkt:
Nou, in theorie moet het wel degelijk kunnen!

Ik had een Fritzbox modem waar ik kon kiezen tussen: een ip bereik voor bedraad en draadloos netwerk, waarbij de draadloos verbonden pc's ook op het vaste netwerk konden (uiteraard), en een stand waarbij de wifi verbinding een eigen ip bereik kreeg. Hierdoor kan je met je wifi verbinding niet op het andere netwerk, maar internet was wel gedeeld.

Met de Linksys zou dit ook moeten kunnen. zo uit mijn hoofd was er een DD-WRT firmware variant onder de naam chillispot die deze zelfde functionaliteit had. misschien is dat een optie? dan splits je daarop draadloos en bedraad, en hang je je sweex als beveiligd accesspoint aan je bedraadde kant

Laatst bewerkt:
O heb je het nog niet opgelost dan? Denk er ook om: Google is je vriend!
Hier wat uitleg over NAT, DHCP, netwerken aan elkaar knopen en meer.
En als engels niet al te moeilijk is vind je hier een schat aan informatie.

Als je dat doorleest zie je dat de weg om in te slaan is:

- kabelmodem - krijgt extern ip adres van de provider. Hier kan een switch (router) aan gekoppeld worden, staat in de handleiding.
Wat ik niet kon vinden is het interne ip adres dat de modem uitgeeft en hoe je dat instellen kunt. Als je 1 pc aan die kabel hangt (rechtstreeks dus) krijgt de pc waarschijnlijk automatisch een ip adres wat betekent dat de modem dhcp aan heeft staan.

- van kabelmodem naar router/switch1 (linksys bv). Die krijgt dan automatisch een ip adres van de modem. NAT en DHCP delen op de 4 hardware poorten eigen ip adressen uit. Het bereik waarbinnen dit gebeurt kun je in de linksys aanpassen. Default staat dit vaak op 192.168.n.x waarbij n meestal nul of 1 is, en x tussen 1 en 254 ligt. Je kunt de waarde van n ook kiezen tussen 1 en 254 maar die moet voor alle computers in het subnet gelijk zijn.

- een van de 4 hardware poorten doorverbinden naar de WAN-in poort van router/switch2 (sweex). Die krijgt dan een ip adres van de Linksys. NAT en DHCP delen op de 4 hardwarepoorten eigen ip adressen uit. Het bereik waarbinnen dit gebeurt kun je in de Sweex aanpassen.
Default staat dit vaak op 192.168.n.x (zelfde als boven). Hier kun je beter een ander subnet kiezen (door n naar bv 172 zetten).

Bij voorbeeld (en ik roep maar wat waarden):
Modem extern IP adres: 100.100.100.100 (dit is in de praktijk ander nummer)
Modem intern IP adres: 192.168.1.1

-doorverbinden met-

Linksys extern IP adres: 192.168.1.1

Linksys intern IP adres: 192.168.1.101 - 192.168.1.102 -192.168.1.103 -192.168.1.104 (hardware poorten) en 192.168.1.105 t/m 192.168.1.250 (voor draadloos)

-doorverbinden met-

Sweex extern IP adres: 192.168.1.101

Sweex intern IP adres: 192.168.171.1 - 192.168.171.2 -192.168.171.3 -192.168.171.4 (hardware poorten) en 192.168.171.5 t/m 192.168.171.250 (voor draadloos)

Dit zou moeten werken.
Probeer ze eerst met een cat5 kabel door te verbinden en test met je pc of het werkt. Heb je dan 2 verschillende netwerken dan is het tijd om die ook draadloos te delen.

Hopelijk is het algemene plaatje zo wat duidelijker.
Succes met uitzoeken, instellen en testen!

In een deze draad heb ik een vergelijkbare vraag gesteld. Solaris, weet jij misschien het antwoord op mijn vraag daar?

In een deze draad heb ik een vergelijkbare vraag gesteld. Solaris, weet jij misschien het antwoord op mijn vraag daar?

Hi Colombe,

Ik zou wel willen maar je link geeft een "server niet gevonden" error...

Fout 105 (net::ERR_NAME_NOT_RESOLVED): De server is niet gevonden.

Waar gaat het over?

Mvg

Laatst bewerkt:
Graag Solaris. Ik had een hyperlink ingevoegd naar een andere draad in dit forum, vreemd dat dat een fout geeft. Enfin, het is deze vraag:
"2 routers in 1 draadloos netwerk; ik kom er niet uit."

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan