• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 sets van 3 kolommen met elkaar vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

rb1969

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2010
Wie-o-wie kan mij helpen :(

Ik ben bezig om een flexibel calculatiesheet op te zetten omdat er in meerdere eenheden word gerekend zoals m2, m1, stuks.
Omdat er meerdere mensen mee moeten werken wil ik er formules aan hangen en die beveiligen zodat het doorrekenen altijd op de goede manier gebeurd.

Wat wil ik dat er gebeurd;
ik wil dat excel kijkt welke van de 3 cellen E9 t/m G9 een waarde bevat....daarna moet hij in de bijbehorende cel I9 t/m K9 kijken welke waarde daar staat en deze 2 cellen met elkaar vermenigvuldigen en het resultaat in kolom L weergeven.
Voorwaarde is dat de bijpassende cellen bij elkaar blijven horen...dus m2 bij m2 en m1 bij m1 en stuks bij stuks.
Samengevat betekend dit dat er per regel maar 1 keuze uit de 3 eenheden (m2, m1 of stuks) gemaakt kan worden.
Het is niet de bedoeling dat er in dezelfde regel meerdere eenheden gekozen kunnen worden....ofwel 1 cel invullen van E9 t/m G9 en 1 cel invullen van I9 t/m K9, in geval iemand per ongeluk meerdere cellen probeert in te vullen moet dit niet mogelijk zijn.

Ik hoop dat de bijlage meer duidelijkheid geeft.

Alvast bedankt, Ruud

Bijlagen

@exhelp,

Code:
=ALS(E9="";ALS(F9="";G9*K9;F9*J9);E9*I9)

Ik zou deze doen:

Code:
=ALS(E9=0;ALS(F9="";G9*K9;F9*J9);E9*I9)

In E9 staat toch een formule, dus is nooit leeg.

Laatst bewerkt:
Oppervlakte is normaal nooit 0 in dit blad;
Als er geen oppervlakte is staat de formule er niet in (zie vb E10)

@exhelp

Maak M9, C9 en D9 eens leeg, en vul dan eens F9 en J9 in. En waarom voer je de formules dan door naar beneden?

Het bestandje van Ruud dient maar als voorbeeldje.

Als je het zo bekijkt heb je gelijk...
het hangt er van af hoe Ruud het gaat gebruiken...

Ad en exhelp,

Aardige discussie over een deel van de oplossing maar hoe zit het met het laatste gedeelte van de vraag van de TS ?
Het is niet de bedoeling dat er in dezelfde regel meerdere eenheden gekozen kunnen worden....ofwel 1 cel invullen van E9 t/m G9 en 1 cel invullen van I9 t/m K9, in geval iemand per ongeluk meerdere cellen probeert in te vullen moet dit niet mogelijk zijn.

Ik dacht het met validatie op te lossen maar de formule in kolom E gooit roet in het eten.
Hebben jullie een idee?

Dankjewel exhelp de formule doet precies wat ik bedoelde uit te leggen.

Ad de formule in E9 wordt doorgezet naar beneden.

Wat Gelens zegt klopt ook wel....maar...als er iets in de andere cellen word ingevuld heeft dat geen invloed op de berekening, de keuze wordt bepaald in de eerste 3 kolommen daarna is er maar 1 keuze mogelijk.
Voor netjes zouden eigenlijk de resterende 4 cellen geblokkeerd moeten zijn zodat er niets meer ingevuld kan worden.
Voor nu kan ik in ieder geval verder met mijn sheet.

Ik sta natuurlijk open voor schoonheidsupdates ;)

Allen heel hartelijk Bedankt...Ruud

Ruud,

Ik ben blij dat jij tevreden bent.

Zou jij dan de vraag als opgelost kunnen zetten ?:thumb:

Gerard als jij me even verteld hoe ik dat moet doen, dan doe ik dat ff.

Ruud,

In de blauwe balk boven de vraag bestaat de mogelijkheid om de vraag als opgelost te zetten.

"vraag is niet opgelost" vs "Vraag is opgelost" :thumb::thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan