2 tabellen met 1 formulier updaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvdsch

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2009
Berichten
170
Beste forummers,

Ik wil met 1 formulier twee tabellen updaten. Ik heb een tabel waarin orders worden verwerkt. Als in het veld 'Klant' een nieuwe klant wordt ingevuld in de ordertabel wil ik graag dat deze nieuwe klant wordt toegevoegd aan de tabel 'Klanten".
De tabel 'Klanten' bestaat uit twee velden, nl klantnaam en klantID(autonummering). Ik heb een onbepaalde relatie tussen 'Klant' in de ordertabel en 'Klantnaam' in de tabel 'Klanten'. Hoe los ik dit op?
 
Wat bedoel je precies met "onbepaalde relatie tussen 'Klant' in de ordertabel en 'Klantnaam' in de tabel 'Klanten'"? Als je in de tabel Klanten de klantnaam als sleutel gebruikt, kun je een probleem krijgen, want je kunt nu een klantnaam maar één keer gebruiken. Ik zou dus dan het veld KlantID gebruiken als sleutelveld.
Dan de tabel Orders: als je het veld Klantnaam niet als sleutel gebruikt, zul je de orders nooit goed kunnen koppelen aan een klant; je kunt een formulier alleen koppelen als je het sleutelveld uit tabel opslaat in tabel B. Dus: KlantID als sleutelveld, en KlantID opslaan in Orders.
Als je de klantnaam opslaat in orders, en je hebt in het scherm Relaties een link gelegd tussen Klantnaam uit Klanten en Klantnaam uit Orders, dan heb je inderdaad een onbepaalde relatie gelegd, maar dat is dan een relatie die echt helemaal niets voorstelt, die kan je net zo goed weghalen. Je zult echt moeten proberen een één op veel relatie te leggen, dus met het sleutelveld uit de tabel Klanten erbij.

Als je die goede relatie hebt gelegd, zul je ook zien dat je niet zomaar een record kunt aanmaken in de tabel Orders; je hebt dan namelijk een geldig KlantID nodig. Je zult dus eerst een nieuwe klant moeten toevoegen in de tabel Klanten. Dat kun je doen met de gebeurtenis <Bij niet in lijst> van de keuzelijst die je waarschijnlijk gebruikt om een klant op t zoeken. Met zo'n procedure wordt dan éérst een klant toegevoegd aan de tabel Klanten, waarna je de gegevens gelijk kunt gebruiken om een order te maken.

Daarvoor heb ik een aantal dagen geleden een voorbeeldje gepost, dus die kun je wel opzoeken....

Michel
 
Hey Michel,

Ik heb het al opgelost met een pop up formulier!

Toch nog bedankt:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan