• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 validatie waarden en dan 4 waarden toekennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

blackhawknl

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2008
Heb 2 lijsten waar ik uit kan selecteren lijst a en b
als ik uit lijst A 1 waarde selecteer en uit lijst B ook 1 waarde moet dat overeenkomen met 4 waarde die vast zijn
maar kies ik lijst B een andere waarde kies moet eigenlijk 4 andere vaste waarde uitkomen
alle waarde staan in een tabel, voor bijvoorbeeld lijst A1 en dan 5 vaste waarde uit lijst b waar uit geselecteerd kan worden, maar lijst b is dan variabel en dan zou die moeten verspringen.
Maar als ik uit lijst A waarde 2 uitkies moet hij naar de andere tabel verspringen om zijn 4 waarde op te halen

heb een proefje gemaakt waar alles in staat en beschreven wordt

weet hoe ik het in simpel wiskunde op moet schrijven maar dan nog in excell
kom er namelijk niet uit, het is namelijk een struikelblok waar ik elke keer als ik iets wil maken tegen aan stoot, en dan kan ik ineens niet, meer verder.

heb het proefbestand er bij gedaan en van daar kan ik verder gaan

heb wel alle waarden in het hoofdblad gezet maar later wil ik ze verbergen in andere werkbladen . Maar als dat niet lukt dan kan ik ze altijd verbergen in het hoofdblad

dus als ik dit werkend krijg is het al te gek.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Makkelijkste manier is wat mij betreft gebruik te maken van de vaste opmaak die je hebt:
Als je de tekst Houthakker selecteert kan je dat gebruiken in de formule:
INDIRECT("Houthakker!C5")

In het hoofdblad moet cel L10 daardoor worden: =INDIRECT(A4&"!C5")

Makkelijkste manier is wat mij betreft gebruik te maken van de vaste opmaak die je hebt:
Als je de tekst Houthakker selecteert kan je dat gebruiken in de formule:
INDIRECT("Houthakker!C5")

In het hoofdblad moet cel L10 daardoor worden: =INDIRECT(A4&"!C5")

oke moet ik dan in d4 INDIRECT("HOUTHAKKER!C5") gebruiken

ik snap het nog niet.

P.S. begrijp ik het goed als je door "HOUTHAKKER!" te gebruiken je het desbetreffende werkblad omschrijft.
om de eerste waarde van houthakker te krijgen moet ik toch in plaats van C5 C4 gebuiken of zie ik dat verkeerd.

Ik zou werken met een lijst waar je middels vert.zoeken de correcte waarde ophaalt
Zal dadelijk een voorbeeldje posten.

edit: bestand bijgevoegd

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik zou werken met een lijst waar je middels vert.zoeken de correcte waarde ophaalt
Zal dadelijk een voorbeeldje posten.

edit: bestand bijgevoegd

Dit werkt maar kan je me het ff uitleggen want dan kan ik het verder uitwerken en dan begrijp ik hem ook..
als ik deze vanuit het niets wil maken hoe doe ik dat dan
Code:
=VERT.ZOEKEN($A4&"-"&$B4;$T$6:$X$26;2;ONWAAR)

ik begrijp $a4&"-"&$b4
uit die waarde moet hij dus zoeken volgens mij, maar voor de rest kom ik er niet uit
En als ik het fout heb zeg het me dan want ik zie het gewoon niet

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit werkt maar kan je me het ff uitleggen want dan kan ik het verder uitwerken en dan begrijp ik hem ook..
als ik deze vanuit het niets wil maken hoe doe ik dat dan
=VERT.ZOEKEN($A4&"-"&$B4;$T$6:$X$26;2;ONWAAR)

ik begrijp $a4&"-"&$b4
uit die waarde moet hij dus zoeken volgens mij, maar voor de rest kom ik er niet uit
En als ik het fout heb zeg het me dan want ik zie het gewoon niet

Ik zal het hier kort verduidelijken, maar de help van Excel nalezen op vert.zoeken is misschien ook geen slecht idee.
Op mijn blog heb ik ook meer info over vert.zoeken:
http://thefinch.wordpress.com/2008/01/17/excel-verticaal-zoeken/

de vert.zoeken functie geeft 4 argumenten.
1. de zoekwaarde, dit is de waarde die we willen terugvinden in de eerste kolom van onze zoekmatrix. Aangezien we hier zitten met 2 waarden (naam en niveau) dienen we deze terug te brengen tot 1 zoekterm dat kan bv. via $a4&"-"&$b4

2. de zoekmatrix. Dit is de tabel waar we gaan in zoeken. De eerste kolom is altijd de kolom waar men de zoekwaarde gaat zoeken. Ook hier is deze samengesteld uit twee waarden.

3. De kolomindex: deze geeft aan uit welke kolom je de waarde wil halen (je ziet dat die in de vier cellen zal veranderen van 2 tem 5)

4. Benaderen?: hier geven we aan of we de zoekwaarde willen benaderen of exact zoeken. In dit geval is een exacte match wenselijk vandaar, de ONWAAR.

Ik zal het hier kort verduidelijken, maar de help van Excel nalezen op vert.zoeken is misschien ook geen slecht idee.
Op mijn blog heb ik ook meer info over vert.zoeken:
http://thefinch.wordpress.com/2008/01/17/excel-verticaal-zoeken/

de vert.zoeken functie geeft 4 argumenten.
1. de zoekwaarde, dit is de waarde die we willen terugvinden in de eerste kolom van onze zoekmatrix. Aangezien we hier zitten met 2 waarden (naam en niveau) dienen we deze terug te brengen tot 1 zoekterm dat kan bv. via $a4&"-"&$b4

2. de zoekmatrix. Dit is de tabel waar we gaan in zoeken. De eerste kolom is altijd de kolom waar men de zoekwaarde gaat zoeken. Ook hier is deze samengesteld uit twee waarden.

3. De kolomindex: deze geeft aan uit welke kolom je de waarde wil halen (je ziet dat die in de vier cellen zal veranderen van 2 tem 5)

4. Benaderen?: hier geven we aan of we de zoekwaarde willen benaderen of exact zoeken. In dit geval is een exacte match wenselijk vandaar, de ONWAAR.

IK BEN ER UIT

het heeft een klein beetje geduurt maar ben er toch uitgekomen ik ben hem nu verder aan het uitwerken om alle waarden te kunnen gebruiken die nodig zijn, maar zoals het er nu uit ziet kom ik behoorlijk ver.

Wel nog een klein vraagje want er zijn voor sommige waarden, maar een uitkomst van 0. is het dan mogelijk om er voor te zorgen dat er een melding komt van (DEZE OPTIE CQ NIVEAU IS NIET MOGELIJK) zou wel zo makkelijk zijn. het staat mooier, net dat het moet omdat het anders niet werkt want als hij rekening moet houden met 4x een NUL waarde hoeft hij voor de rest ook niets uit te rekenen

IK BEN ER UIT

het heeft een klein beetje geduurt maar ben er toch uitgekomen ik ben hem nu verder aan het uitwerken om alle waarden te kunnen gebruiken die nodig zijn, maar zoals het er nu uit ziet kom ik behoorlijk ver.

Wel nog een klein vraagje want er zijn voor sommige waarden, maar een uitkomst van 0. is het dan mogelijk om er voor te zorgen dat er een melding komt van (DEZE OPTIE CQ NIVEAU IS NIET MOGELIJK) zou wel zo makkelijk zijn. het staat mooier, net dat het moet omdat het anders niet werkt want als hij rekening moet houden met 4x een NUL waarde hoeft hij voor de rest ook niets uit te rekenen

Voor dat laatste ga je moeten werken met een als functie.

klaar

hij is helemaal klaar en werkend, nog een paar kleine schoonheidsfoutjes maar daar ben ik mee bezig.

hij is helaas te groot om via het forum te uploaden maar ik kan je al vertellen dat
ik van de eerste waarde (c.a. 40 apart te selecteerde waarde) heb kunnen maken
en van de 2e waarde waar je uit kan selecteren ongeveer 25 verschillende waarde heb kunnen maken

een hels karwij om in te vullen maar het werkt allemaal.

P.S. ik had het graag even omhoof gegooid maar helaas zou daar een andere optie voor gevonden moeten worden.

Nogmaals bedankt voor de hulp en vooral met de uitleg. ben even bezig geweest maar ben er met je hulp toch uit gekomen:thumb::thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan